Farligt med hög kvot?

Sv: Farligt med hög kvot?

försök har gjorts med Ca/P-kvoter upp till 5 utan att man sett några skadliga effekter.

Vet du var man kan hitta information om försöken? Jag har hört samma sak, men inte lyckats spåra det till källan. Det jag funderar över är om försöken bara är gjorda på vuxna hästar, och om man isåfall verkligen kan dra slutsatser om huruvida en hög kvot påverkar växande unghästar?

nej, jag vet inte var man hittar det. det är evigheter sedan (och säkert flera datorer sedan :p) jag läste det.
Jag har för mig att det även var växande hästar med i studien, men minnet kan svika så lita inte på det...

Detta kommer från en enda studie som gjordes 1975 av Jordan et al., “Effect of calcium and phosphorus levels on growth, reproduction, and bone development of ponies”.

Ett problem med alla studier är att de utförs under en kort tidsperiod. Kortvarigt kan man nog tillåta ganska höga Ca : P kvoter så länge som foderstaten innehåller tillräckligt med fosfor (man bör nog ligga ca. 50% över den rekommenderade minimimängden). Hästen är duktig på att göra sig av med ett kalciumöverskott (utsöndras i urinen) men får den för mycket kalcium klarar den inte av att göra sig av med hela överskottet utan kalcium kommer då att lagras i kroppen. Hur mycket kalcium som hästen kan lagra är det nog ingen som vet men det finns naturligtvis en gräns. Höga Ca : P-kvoter under lång tid bör man nog undvika.

Jag skulle personligen inte låta min häst gå på en foderstat med Ca : P kvoten 5 under någon längre tid.

En Ca : P-kvot på 2,7 däremot tror jag inte medför några problem ens under en längre tid.

Tackar :bow:
Nu har jag läst studien och kan börja käbbla emot igen när jag träffar kraftfodertillverkare med i mina ögon löjligt höga Ca/P-kvoter. Jag hävdar att när lucern blir ett allt vanligare inslag i vallarna till häst, och således kalciuminnehållet i grovfodret ökar, så är ett kraftfoder eller mineralfoder med kvot på 4-8 inte precis optimalt. De säger att det kan ju finnas någon stackare med ett rent timotejhö som faktiskt kan ha en kvot under 1, och det är ju inte bra. Sedan säger de att det finns studier på att en kvot på upp till 5 inte är skadligt, och jag kan ju alltid köpa fosfor att ge om jag har ett kalkrikt grovfoder. Personligen misstänker jag att det handlar om att kalk är mycket billigare än fosfor, annars hade ju lika bra den hypotetiska personen med timotejhöet kunnat köpa extra kalk?

Sedan säger de att det finns studier på att en kvot på upp till 5 inte är skadligt, och jag kan ju alltid köpa fosfor att ge om jag har ett kalkrikt grovfoder. Personligen misstänker jag att det handlar om att kalk är mycket billigare än fosfor, annars hade ju lika bra den hypotetiska personen med timotejhöet kunnat köpa extra kalk?

Det finns EN studie som omfattar shettisföl:

“Thirty 4-month-old Shetland foals were fed pelleted rations that provided either (1) a calcium-phosphorus ratio of 2:1 (.9% calcium and .45% phosphorus) or (2) a calcium-phosphorus ratio of approximately 6:1 (2.5% calcium and .45% phosphorus) for a 4-year period. At the wider ratio the calcium intake was four to five times greater than the requirements suggested by Schryver and Hintz. However, dietary treatment had no effect on height, average weight gain or reproduction.”

Dom säger i sammanfattningen att studien pågick i 4 år men de redovisar endast data för 18 månader. Under dessa 18 månader sänktes dessutom Ca:P-kvoten kontinuerligt. Under de första två månaderna när shettisfölen var 4 månader gamla var kvoten 6,3, sedan var kvoten 5,2 under de påföljande 3 månaderna, därefter 4,9 under 5 månader och slutligen 4,6 under de sista 8 månaderna.

Både kalcium och fosforinnehållet i foderstaten var mycket högt, långt över rekommenderade minimimängder. För fosfor är den rekommederad minimimängden enligt NRC ca. 0,23% för växande unghästar och shettisarna i studien fick 0,48% fosfor, dvs. mer än 2 ggr. minimibehovet.

När det gäller kalcium så är den rekommederad minimängd för växande unghästar enligt NRC ca. 0,36% och shettisarna i studien fick 2,3% kalcium, dvs. 6,4 x minimibehovet. I motsats till många andra mineraler så tas kalcium endast upp i hästens tunntarm. Det är högst troligt att det mesta av kalciuminnehållet i foderstaten inte togs upp av hästen utan hamnade i träcken. Dock har shettisarna på hög kvot tydligen lyckats utsöndra kalciumöverskottet: ”Ponies fed the high calcium diet appeared to have consumed more water as their pens were constantly wet”.

Fosfor tas upp även i hästens grovtarm och där konkurerar inte kalcium. På grund av den höga fosforhalten i foderstaten är det därför inte så konstigt att shettisarna inte uppvisade någon brist på fosfor. Det är en helt annan situation om man ligger på miniminivåer av fosfor och en hög Ca : P-kvot.

En annan sak som är värt att notera är att foderstaten som shettisarna fick innehöll väldigt lite grovfoder, endast 30% lusernhö. I övrigt bestod foderstaten till stor del av havre (43%) samt majs, betfiber, sojamjöl och mineraltillskott. Foderstaten skiljer sig således markant ifrån vad vi är vana vid.

Shettisarna blev feta och uppvisade tecken på fång på denna foderstat. I efterhand kan man konstatera att shettisarna med största sannolikhet blev insulinresistenta på denna stärkelserika kost.

Även om man inte konstaterade någon försämrad tillväxt hos shettisarna med hög Ca:P-kvot så fanns det andra orostecken. Det fanns skillnader i bentillväxt mellan de som var på normal kvot och de som var på hög kvot. Det mest oroande var att mineralinnehållet i benstommen var betydligt lägre hos de shettisar som var på hög Ca:P-kvot.

Jag tror att man bör vara väldigt försiktig med att ta denna enda studie till intäkt för att påstå att en hög Ca:P-kvot är helt ofarlig för hästar.

*KL*

Jag anser att C/P kvoten är bland det viktigaste överhuvudtaget på en unghäst och skulle inte tycka att det är okey om den är högre en 1,9 som för mig är gränsen (på ungpålle )

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel