Farligt med för hög halt av fosfor?

Finess

Trådstartare
Håller på och fixar och trixar för att få ihop min hästs foderstat. Fått ihop det nåt sånär, det enda som hela tiden blir fel är att jag har för mycket fosfor. Jag tänkte utfodra med hö och Salsa muslimix bas. Är det farligt att ge ett överskott av fosfor? Foderstaten ser annars, enligt programmet Hippocampus, bra ut.

Sv: Farligt med för hög halt av fosfor?

Ja det är skadligt på sikt.
Ca bör vara ungefär 1,5 x mängden P

Ca är också onödigt högt, dock ska det inte vara skadligt.
P är 21,5 och Ca är 27,5. Kvoten blir 1,3.

Vad säger ni om detta?

Är det en vuxen ridhäst är kvoten helt okej, avelston och unghästar vill man gärna ska ligga högre.
Och nej, det är inte skadligt med lite för mycket fosfor så länge kvoten är rätt, så det är bara att komplettera ett eventuellt överskott med lite foderkalk.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en dressyrhäst som upprepade gånger har haft problem med inflamation i en led och självklart vill jag göra allt för att förebygga...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: jemeni
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit