Farligt ge en näve betfor till överviktig isl-häst?

LinnK

Trådstartare
En av våra islänningar fick kolik för två veckor sedan,
troligtvis pga att hon fått i sig något dåligt utomhus o kanske lite för att hon dricker lite dåligt, och alltid gjort.

I samband med det så tipsade vet oss om att ge våra
hästar en näve (ca en dl) betfor (med extra mkt vätska, typ 5 dl vatten)
var tillsamans med kvällsfodret (som förutom hö består av några bitar äpple el morot, mineraler och en näve müsli).

Hästarna är lite överviktiga men under bantning/igångsättning (långsam sådan) så jag undrar om den här mängden betfor kan vara farlig för dem?

Sv: Farligt ge en näve betfor till överviktig isl-häst?

1 dl betfor innehåller så lite att det är försumbart så det är inte farligt så länge hästen tål det i övrigt.

Hästarna är lite överviktiga men under bantning/igångsättning (långsam sådan) så jag undrar om den här mängden betfor kan vara farlig för dem?

Det enda problemet med betfor till fångkänsliga hästar är om det innehåller melass. Använder du betfor som innehåller melass så skölj bort det bruna vattnet som bildas när du lägger betforn i blöt.

“några bitar äpple el morot” innehåller förmodligen mer socker än själva betforn. Melassfri betfor är ett utmärkt foder till fångkänsliga hästar. Det är nästan alltid mindre socker och stärkelse i betfor än i hö/hösilage (7% socker och 1% stärkelse är typiska värden).

Säger som TinyWiny, en så pass liten skvätt betfor gör så liten skillnad i foderstaten som helhet att det är försumbart med tanke på energiintaget.

Däremot kan man ju fundera över anledningarna till att hästen dricker dåligt?
Gör den verkligen det - d.v.s. har du koll över hur stort vattenintaget är per dygn?
Behöver ni kanske byta till en vattenkälla som fungerar bättre? Vattnas hästen med vattenkopp idag? Hur trivs den med det? Vissa modeller av vattenkoppar är inte optimalt utformade och kan sänka vattenintaget.
Finns vatten i hagen?
Är vattenkvaliteten bra? Det kanske finns anledning att ta en analys på vattnet?

Däremot kan man ju fundera över anledningarna till att hästen dricker dåligt?
Gör den verkligen det - d.v.s. har du koll över hur stort vattenintaget är per dygn?
Behöver ni kanske byta till en vattenkälla som fungerar bättre? Vattnas hästen med vattenkopp idag? Hur trivs den med det? Vissa modeller av vattenkoppar är inte optimalt utformade och kan sänka vattenintaget.
Finns vatten i hagen?
Är vattenkvaliteten bra? Det kanske finns anledning att ta en analys på vattnet?

och jag kan fylla på med:
får hästen tillräckligt med salt i foderstaten?

0.5 liter vatten extra är ju ingenting... Finns liksom ingen mening med att blöta upp betforen i så lite vatten. I så fall skulle jag lägga i betforen i kanske 20 liter vatten så det får bättre smak. Ett annat sätt är ju att ge hästen extra salt så hon måste dricka mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Nästan alla i mitt stall påstår att min häst är alldeles för tjock, och jag börjar bli redigt irriterad över detta. Man kan inte jämföra...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka