farliga krukväxter

ako

Trådstartare
För det mesta undviker ju katter att äta sådant som är farligt för dem, men jag vet att det finns en vanlig krukväxt som katter ibland äter av och som i relativt små mängder, i allafall om den intas regelbundet, kan slå ut njurarna totalt. Någon som vet vilken växt det är?

Tack, tack

Sv: farliga krukväxter

MissFideli skrev:
SKulle precis skriva det. Så fel, så fel.

Ja, fast ändå inte, för tänk hur eländes sjuka alla utekatter skulle bli av allt farligt de SKULLE KUNNA äta annars. Att det sedan inte är hundraprocentigt säkert att de låter bli, är ju en annan sak.

TACK till er som svarat ang växterna! Känner oxå till julstjärna, prickblad o hyacint, men har för mig att det även rör sig om något ännu vanligare, men kan vara ute o cykla.

Hur vet vi egentligen om dom blir sjuka då? Det handlar i dom flesta fall om magont och annat, inte alls säkert vi märker det på utekatter. Innekatter kan äta upp vad som helst, vare sig det är farligt eller ej. Så det är absolut inget man ska förlita sig på.

ako skrev:
Ja, fast ändå inte, för tänk hur eländes sjuka alla utekatter skulle bli av allt farligt de SKULLE KUNNA äta annars. Att det sedan inte är hundraprocentigt säkert att de låter bli, är ju en annan sak.

Kan det vara så att om det inte finns alternativ som katterna kan äta utan problem, som ampelliljor till exempel, så äter de giftiga växter? Det finns helt enkelt inget att välja på? För katter behöver ju gräs, och jag vet att det finns dem som använder just ampellilja som "kattgräs".

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 227
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama