Farlig välling?

lady_mike

Trådstartare
http://hd.se/konsument/2013/01/12/tungmetaller-i-barnens-grot-och/

http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/nya-larm-om-tungmetaller-i-barnmat(3602016).gm

Testad välling/gröt
http://hd.se/multimedia/archive/00764/ml_v_llingtest_764927a.pdf

Blev oroad när jag läste detta. En av produkterna jag använder mej av hade Arsenik och Kadmium som innehåll.
Jag är lite naiv och har "litat" på produkterna.
Dottern är 9 månader och har stora besvär med mage och tarmar. Hon är stenhård och spricker ofta. Läkarbesöken har varit täta och nu har vi hittat en metod som funkar något.

Känns inte alls lockande att fortsätta ge henne vällingen och gröten som funkar men jag har inte heller nån lust att sluta.
Jag kunde fortsätta ge vällingen men om jag drar ner till två mål om dagen. Men då kunde jag inte ge gröten av samma märke samma dag som jag förstod det.
Att hitta mat som dottern gillar är inte lätt heller.

Hur tänker ni andra?
Kokar ni egen? Hur kollar ni upp produkterna? Kokar ni egen?
Kan man koka egen välling och få tillräckligt med näring till barnets tillväxt?

Sv: Farlig välling?

:eek:
nä men fyyy!!

Dottern slutade självmant med välling när hon var 8 månader, gröten hade vi redan bytt mot "riktig" havregrynsgröt...

Klart du kan :-)
Barn överlever alldeles utmärkt på vanlig hemlagad mat
Välling är mer för bekvämlighet än ett livsnödvändigt livsmedel

Okej. Dottern äter välling 3 gånger om dygnet och gröt 1 gång och så vanlig mat..

Nu håller jag på att leta bra recept på egenvälling och funderar ut på vad jag ska göra för henne på dagtid.
Jag är ju mest orolig att hon inte ska få i sej den näring hon behöver. Och att hennes mage ska bli sämre..

Fast problemet i sig är ju inte att barnmaten innehåller tungmetaller, utan att spannmålet som används för att göra gröten innehåller tungmetaller. Det spelar ju då ingen roll om man köper barngröt eller havregryn, skiten följer ju med lik förbaskat.

Jag är inte ens säker på att vi kan skylla på föroreningar orsakade av människor, tungmetaller finns naturligt i miljön också. Däremot tror jag man slutat gödsla med avloppsslam just pga att det visade sig ha höga halter av saker vi inte vill ha i oss.

Bröstmjölk är ju också en härlig cocktail av flamskyddsmedel och kemikalier, det tycker jag känns läskigare för där har vi ingen aning om hur dessa ämnen påverkar ex hjärnans utveckling. (det fanns en tråd sen gammalt om det tror jag)

Vi har diskuterat den saken här hemma oxå. Om hur kemikalierna hamnar i vällingen. Känns otryggt när man bara vill ge sitt barn det bästa:(

Det va därför jag startade tråden för att få lite input av kloka bukare :)

Det finns forskare i Uppsala som inte gör annat än forskar på olika kemikalier, bl.a flamskyddsmedel, påverkar hjärnans utveckling... Det tar bara lång tid... Emma Ankarberg som uttalat sig från Livsmedelsverket om barngrötarna disputerade från den gruppen :)

Det man framförallt ska undvika är produkterna som innehåller bly.

Kadmium följer med allt spannmål och arsenik finns också.

Fast jag skulle påstå att egengjord gröt är minst lika farlig som den industriella, den man köper VET man ku hur mycket det innehåller, egengjord kan ju innehålla mycket mer.... Eller mindre...
Ge en varierad kost, använd olika fabrikat så är det ingen fara. Värdena ligger ju i vissa fall under vad som t.ex är tillåtet för vatten.

Vi har gett enagos välling till vår son. Den slängde jag idag. Var det märket som innehöll mest bly :crazy: dock finns det inte mycket att välja på om det ska vara mjölkfritt. Nu kommer dras produkter inte att finnas i affär förrens till sommaren, så vet inte hur vi ska göra. Sempers har han aldrig gillat riktigt. Får se hur vi överlever natten. Tur jag jobbar kort dag imorgon :cool:

Jag tänker på Uppland. Det är ju många brunnar där som har alldeles för höga halter arsenik.

Nu äter förvisso dottern max ett mål gröt om dagen, men vi har inte så mycket val i vad vi ger. Den enda gröten hon äter är EnaGo's äpplegröt, allt annat blåvägras totalt. Och eftersom hon är allergiker finns knappt alternativ..

Vällingen äter hon dock gjord på Neocate, så hon får inte i sig så mycket i alla fall.

Dottern är 9 månader och har stora besvär med mage och tarmar. Hon är stenhård och spricker ofta.

Det här låter för mig inte som någon som ska ha välling alls men läkaren har kanske sagt att det funkar (jag är själv ingen läkare alls)? Många snackar om "mer fibrer" när man har magproblem fastän detta ofta leder till ytterligare problem istället. Kan det vara en korsreaktion som ger problemen (om det nu inte är en ren allergi)?:

http://gluten-celiaki.blogspot.dk/2011/03/korsreaktioner-allergier-gluten.html

Se också kommentaren från "Jonas" i den här bloggen:

http://www.robertronngren.se/2011/01/23/magproblem-testa-glutenfritt/

Kanske värt att testa något annat.

När det gäller tungmetallerna så är det visserligen så att de finns naturligt men jo, det dimper ner en faslig massa från inte bara slam utan även t.ex. trafik (en hel del just bly) så jo, det är mycket vi kan skylla på människan.

Som en som blev mamma i Belgien kan jag inflika att barn inte alls har något behov av välling som så. Det existerar inte utanför Skandinavien. En del svenska mammor köpte det i svenska shopen i Bryssel men många av oss gav vad som fanns istället även om också detta ibland var baserat på sädesslag av olika slag. Det är som cewe skriver mest bekvämt med den här typen av mat. Ligga och somna med en flaska välling som barn i Sverige ofta gör gjorde t.ex. aldrig min dotter utan hon åt och så sov hon (men tro inte att jag är bästa mamman i världen bara för detta - inlägget handlar mer om alternativ till välling som verkar så heligt i Sverige :D ).

Man fick ju helt klart en :idea:
Nu dricker förvisso inte sonen välling längre, men vi har haft samma problem med magen som TS beskriver... Känns ju som att det här kan ha med saken att göra.
Har dock inte kopplat samman att han blev bra i magen när han slutade med vällingen, för det var ju en "avvecklingsfas"...

Mycket tänkvärt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka