Fårhållning

Trissa

Trådstartare
Jag kör ofta förbi ett gäng får som inte har någonstans att gå in. Är det inte lag på det? De ser absolut inte misskötta ut, men nu börjar det ju bli kyligt och framförallt blött ute.

Sv: Fårhållning

Här i södra sverige får djuren gå ute t.o.m sista november utan krav på ligghall - så länge väderleken tillåter det. (huruvida det är nåt annat som gäller norröver har jag ingen aning om... :p )

Kom också ihåg att fåren har världens bästa kläder på sig - ULLkoftor.... Ullen håller dem varma och torra även om det ösregnar ute, för så fungerar ull. Ullen är full av ullfett (lanolin) som gör att vattnet håller sig borta. Och dessutom har ull den egenskapen att den värmer även om den är lite blöt.

Mina fårskallar går också ute dygnet runt fortfarande, tillsammans med mina ston. Och de kommer göra så så länge vädret tillåter (eller lagen... om vädret är bra). De brukar tala om när de vill börja komma in och det är först när vädret blir RIKTIGT ruskigt...

Mina fårskallar har i dagarna fått ett mycket stiligt och STORT vindskydd som är fyllt med halm, samt en stor vinterhage. Detta duger dock INTE åt flickorna, dom har kraschat grinden (som var i vekaste laget) och ligger just nu under äppelträdet i regnet. Dumma djur...

Inte för att det hade något med saken att göra, men iaf... ;)

Jenny

Då kan jag lugna mitt dåliga samvete, då... ;)
Jag försöker övertyga min mamma om att skaffa ett litet gäng får för att beta av lite öppen mark vi har. (Med baktanken att då blir det mycket bättre bete där den dan jag ska släppa hästar... :devil: ) Den har legat i träda länge, och blir sämre och sämre.
Men då klarar de sig bra med ett vindskydd med rejält underlag?
Har sett att det finns elektriska fårstängsel, är de något att ha?

jag har elektriska fårstängsel och de är super! enda nackdelen är att det inte får storma ute för då lägger det sig så fåren hoppar över istället. mina gutar är ena riktiga Flippor och Baloubéer allihopa!

ett bagglamm dog då han nattetid trasslade sig in i nätet och fastnade...

På island har de får ute året om utan vindskydd/ligghall. Även hästar går ute utan ligghall. De är väl rustade för väder och vind.

Får är väl det djur som är absolut bäst rustade för dåligt väder, deras ull håller dem varma och torra oavsett väder! :)

Jo enligt Djurskyddsmyndigheten som handar djurskyddsfrågor numera så är det lag: dvs då grästillväxt inte sker och om djuret vistas ute mer än halva dygnet. Förövrigt har jag ej läst nåt att det ska gälla 1 nov nere i södra sverige. Ang fårstängsel, funkar lika bra med vanligt elstängsel förutsatt man satt upp det rätt och på rätt trådhöjd samt har ett bra aggregat.

var inte för säker på att det fungerar.
Mellan 25 och 50 cm står det en stor skylt "kryp emellan här!" och mellan 50 och 80cm "hoppa här!"

*flin* Säg inte så! Jag vill ju att det ska vara flyttbart så jag kan sätta upp häststaket sen!

Mina får, som är SMÅ får, har inte gått ut en enda gång hittills (1½ år) och mina trådar sitter på 30-60-90-120 cm = staket som stänger inne allt från fårskallar till stora halvblodshingsten! (fåren går ihop med mina hästar, endast nämnda hingst får inte träffa dem då han anser att även DE är inkräktare i hagen :mad: )
Det handlar mest om att fåren ska vara vana att gå på elstängsel - är de ovana så ska man nog ha dem nyklippta när de släpps ut i början...

Vad gäller datumet jag nämnde ovan så är det min kommuns f.d djurskyddsinspektör som sagt så... Jag hyrde stall av honom i åtta år.

Senast ändrad:

mina får var ena riktiga rymmare tills jag skickade dom på uppfostring till Mian1. hennes rejäla staket satte skräck (volt) i mina gutar och sen de har kommit hem har de inte gått i närheten av staketen. min hingst älskar fåren över allt annat så dom delar gärna hage!

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka