Färgval och fondvägg

linzan

Trådstartare
Ska flytta till hus och behöver verkligen lite råd om tapet och färgval.
Jag har planerat att vardagsrummet ska gå i svart och vitt så man kan variera färger med kuddar osv. Det jag velar om är hallen och sovrummet.
Hallen är just nu grön...inte så snyggt precis. Sovrummet har jag lite funderingar på om brunt kanske kan vara något, har dock svart säng och vet inte riktigt om det passar in. Hade velat ha en fondvägg där sängen ska stå men mönster osv har jag svårt att bestämma mig för.

Nån som har några tips och ideér? Kanske några sidor där man kan hämta inspiration osv. Jag är världens veligaste människa så jag kan behöva lite hjälp :angel:

Sv: Färgval och fondvägg

beror ju på hur boendet ser ut. är det dåligt med ljus i tamburen skulle jag satsa på en ljus sådan, och en mörkare, mer tacksam färg vid skohylla så man slipper fula stövelmärken när man ställt blöta skor och stövlar när man klivit in..

sedermera så är det en öppen planlösning är det ju bra om rummen går ihop lite.

Flera av tapetföretagen har inspirerande sidor, tycker jag :) där kan man "provtapetsera" ett rum, bläddra i kollektionerna och på vissa ställen beställa gratisprover.

Hade varit intressant att de planlösning eller bilder för att kunna tipsa mer. Vi ska snart flytta till hus själva och tapetsera. I sovrummet har vi också en svart säng, och där tänkte vi måla de 3 nu furufärgade väggarna + taket vita och ha en svart fondvägg för kontrast och mörker. Men det kanske blir tråkigt för dig att ha alla rummen i samma kulörer? ;) Håller med tomten om hallen, där föredrar jag också ljusa färger men en mörkare färg just vid skohyllan kan dölja stänk och märken.

Jag funderar på det där. Ska man egentligen inte försöka hålla samma kulör än att ha alla rum i helt olika färger och stilar?

Mitt i allt har vi ett ljusgrönt rum och det kan jag nästa ångra ibland när resten går i vitt och beige.

Det funderar jag också på! Jag kan störa mig på de gånger jag låtit fantasin flöda och rummen inte hänger samman - men å andra sidan så kanske jag skulle bli less om allt är likadant? Min plan nu med huset är nog att hålla vitt som basfärg eller "röd tråd" genom rummen och experimentera med fondväggar, färgglada gardiner, kuddar osv.

Vi har iaf bestämt oss för att inte ha fondvägg i vartenda rum, men det känns inte bra. Nu är det fond i ett sovrum och i hallen. Köket kanske i framtiden, just nu är det bara målat vitt i väntan på bättre ideér :) Vi renoverar ju hela lägenheten så vi orkar inte tänka på allt!

Nej, fondväggar i varje rum känns som lite overkill. I köket och hallen (både nere och uppe) samt allrummet uppe blir det definitivt "fondväggsfritt", i vardagsrummet och stora sovrummet blir det definitivt fondvägg. Då återstår bara 5 rum som jag måste bestämma mig kring :crazy:

Det är svårt, det där med färgval och fondväggar :D Harmoniskt och genomtänkt - eller färgsprakande och spontant?

Spontant! Det bästa med fondväggar är att om man inte är nöjd är det inte så stor yta att tapetsera/måla om! :idea:

Jo så tänker jag nog också, särskilt eftersom smaken ändras frekvent :angel:

Och som du säger, en fondvägg blir ju betydligt billigare och enklare att göra om än ett helt rum. Hade jag själv ett helt hem i enbart ett par nyanser så skulle jag bli väldigt less väldigt snabbt, och att göra om 220 kvm kostar skjortan i jämförelse med några fondväggar.

Jo så tänker jag nog också, särskilt eftersom smaken ändras frekvent :angel:

Sen tycker jag att om man tänker så det knakar för att allt ska bli harmoniskt och grevligt blir det allt bra, men så där ärkebäst som man älskar, det blir det oftast bara när man följer magkänslan och ingivelsen..!

Jag håller helt med om som nån skrev tidigare om hallen. Finns det inte nåt naturligt ljusinsläpp så satsa på nåt ljust i hallen. Vi gjorde om vår hall i vår gamla lägenhet, där fanns inte nåt naturligt ljusinsläpp. Från att det hade varit mörkgult så satsade vi på en ljus tapet som var svagt mönstrad och det var en annan hall. Man fick verkligen intrycket av att det blev större,lusare och trevligare, en härlig känsla. Men har man små barn som kan sätta små smutsiga fingrar på väggarna efter att de varit ute lekt så kanske man ska fundera en extra gång, alla fläckar hade ju verkligen synts på en sån tapet som vi valde. Då kanske det är bättre att vänta tills barnen blivit större med att ha alltför ljust.

KL
Tack för alla svar, ska se om jag kan ta lite bilder. Blir vitt i andra hallen iaf, första hallen består nästan enbart av fönster med undantag av en liten vägg. Där funderar jag på att sätta upp en fondvägg iaf och måla resten vitt där också. Sovrummet vete tusan alltså, det är på runt 15 kvadrat och det är rätt mörkt därinne så jag får kanske följa mitt vita tema!?! Kanske en fondvägg kan passa där med så man får in lite andra färger.
Vardagsrummet blir också vitt...shit vad tråkigt det låter :p
Får kanske tänka om lite. Vardagsrummet består nästan av två rum, mellan dom är det nästan som ett valv fast det är inte rundat.

Tror inte alls att det behöver bli tråkigt, vitt öppnar ju upp för allsköns färger i gardiner, mattor, kuddar, tavlor..

Bilder :bump:

Sitter på jobbet nu men ska ladda upp lite bilder sen.
Hittade en tapet som kan vara aktuell som fondvägg i sovrummet men behöver lite råd känner jag. Är rädd att den blir tröttsam i längden och eftersom den är rätt dyr vill jag inte gärna bli trött på den. Tkr dock den är kanonsnygg.
Det är midbec som har den i serien arkona.
Den finns som både rosa och turkosrandig med inslag av brunt, svart och silver.

collection424.jpg

063643thumb.jpg

Tkr den är lite klarare i färgerna irl. Har tänkt mig brunt överkast osv. Eller tror ni det blir hemskt? Mina killkompisar var inte så förtjusta haha. Men har inte rådfrågat tjejerna än

Jag funderar på det där. Ska man egentligen inte försöka hålla samma kulör än att ha alla rum i helt olika färger och stilar?

Mitt i allt har vi ett ljusgrönt rum och det kan jag nästa ångra ibland när resten går i vitt och beige.

Jag tycker att det är snyggare om det finns en genomgående tanke när det gäller färg och stil, men gränsen mellan genomtänkt och tråkigt är hårfin. Om ni gillar det gröna rummet - kan ni inte ta upp det gröna lite här och där i resten av rummen i form av textilier, pynt osv? Förutsatt att det inte skär sig med de andra färgerna.;)

Tkr den är lite klarare i färgerna irl. Har tänkt mig brunt överkast osv. Eller tror ni det blir hemskt? Mina killkompisar var inte så förtjusta haha. Men har inte rådfrågat tjejerna än
Är det du eller kompisarna som ska sova i rummet?

Jo jag förstår poängen, svårt för att lita på mitt eget omdöme ibland bara ;) jag har ingen riktig känsla för det här med inredning

Ååh, jag gillade den rosa :love: Men sambon hade slagit bakut, och eftersom han ska spendera lika mycket tid i sovrummet som jag så måste han väl få säga sitt. Den turkosa var också fin.

TACK haha, var precis den pushen jag behövde. Är många som sagt att jag ska ta den rosa, att den är liksom "jag" :p Så vi kör på det, man får passa på medan man är ensam :D

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
763
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
1 012
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar