Färgteckningar APHA

Wild Rein

Trådstartare
Postar en ny tråd om färgteckningar så inte föltråden kapas helt!

Vi väntar ju nästa föl snart och föräldrarna är tecknade:

Picturesofhorses035.jpg

Picturesofhorses033.jpg

DualsBlueBooneStud019.jpg

IMG_0652.jpg

Pappan är dubbelreggad och mamma overo utan tobianogener...
Hurdan teckning tror vi det blir??

:banana:

Sv: Färgteckningar APHA

HA HA!! Brukar alltid skylla på att den inte är klar.....än....:o

Förstår lite vad du menar.... :angel:

Åh, det är i sånna här lägen man önskar att man pysslade med någon ras som har lite roligare utbud rent färg/markerings-mässigt än araber... :P Nog för att där finns lite DV i en amerikansk familj och där kommer lite okända sabino-varianter ibland, men attans vad trista de känns i förhållande till amerikanarna!

I första kombinationen ser det rent spontant ut som som om hingsten är splash eller splash+frame, och mamman ser rätt så sabino ut (behöver ju dock inte vara SB1). Fölet skulle ju kunna få vilket som helst av det i valfri kombination om de nu har detta.

I andra fallet ser fölet ut som en splash, eller möjligen splash+frame. Mamman där ser ju ut som frame och skulle teoretiskt kunna ha enkel uppsättning splash, och pappan skulle jag tippa på splash+sabino? Nu är det bara spontan känsla och jag har ju inte kollat stam eller andra avkommor. Men det är ju inte helt otippat att där kom ut en sån liten trevligt tecknad rackare med den kombinationen!

I första kombinationen är båda splash, ingen sabino. Mamman är en loud splashed white overo med blåa ögon.
Vet inte vad jag ska förvänta mig där faktiskt, vet att hingsten nedärver sin teckning rätt bra så chansen borde vara rätt stor att vi slipper registrera en solid avkomma...men man vet aldrig...

Fölungen är en klassisk splash där jag nu vid närmare efterforskning inser att på grund av avsaknad av tobianogener blir inte färgteckningen tovero trots att det vita bryter rygglinjen, en loud splash har ofta det kännetecknet, att det vita korsar ryggen...och ögonen är blå
Mamma splash och pappa splash...sabino?? vet ej...

Det är en hel vetenskap och nu är det faktiskt några år sedan då jag pluggade färggenetik som en tok och kunde en hel del i ämnet...får friska upp kunskaperna tror jag...
Var tidigare arabnörd innan jag ramlade dit på quarter/paint så jag förstår vad du menar...:)

Tack, nu börjar jag förstå hur det fungerar! :) Jättekul att se så förklarande bilder också. Jag är inte alls hemma på hur Splash fungerar, men fräcka är de onekligen.

Jaha, såg inte att ögonen var blåa på mamman i första kombinationen:P Sen rent fenotypiskt så drar hon nästan mer åt sabinohållet med de höga flikarna och knä-fläcken samt bläsen, men klart det kan vara en lite mer oklassisk variant av splash. Någon helt solklar splash hade jag inte kallat henne dock, för visst finns där väldigt tydliga sabino-fenomen. Kan ju ha en kombination av bägge med.
I och med att splash och frame tillsammans kan "dölja" varandra så vågade jag inte gissa på ena eller andra på hingsten där, men splash är han ju solklart iaf, precis som du säger. Riktigt häftig teckning!

Snygg-hingsten (isabellen) skulle precis som du säger kunna vara splash o sabino.
Jaha, är mamman negativ för frame? Haha, jag var helt säker på att där fanns frame med!

Det är en häftig skara i alla fall! Fölungen var ju bara urläcker!
Haha, nästa häst får bli någon färgglad arab/paint eller något så att man kanske kan få det bästa från båda världarna!

Här är en arabfantast till som "gått över" till quarter/paint. Men har man en gång gett sitt hjärta till en arab finns dom för alltid kvar där :love:

Jag brukar följa en arabuppfödare på marestare varje år, hon föder upp urfina sabino araber, och dom är LOUD!
Elements Arabians.

Jo, det kan jag hålla med dig om!:D

Jodå, den ranchen har jag sett en del av. Verkligen riktigt häftiga hästar rent färgmässigt! Där finns faktiskt en del uppfödare "på andra sidan pölen" som pysslar en del med just att ta fram färgklickar hos araberna med - lite klurigt jobb då de inte har några konkreta gener som lätt går att basera ett avelsprogram på, utan det blir ett lite pilligare jobb om man säger så.
Just den ranchen hade jag nog inte varit så intresserad av att köpa av dock, men som sagt - själva grejen att man faktiskt gärna tar fram de tecken som finns hos araben istället för att avla bort är ju kul!

Nähä, du ska jag inte kapa tråden mer och får väl än en gång poängtera att det där lilla splash-fölet hemskt gärna får flytta till vår hage någon dag! Min tråk-vita skimmelarab skulle nog gilla den skarpt!;)

Jaha, såg inte att ögonen var blåa på mamman i första kombinationen:P Sen rent fenotypiskt så drar hon nästan mer åt sabinohållet med de höga flikarna och knä-fläcken samt bläsen, men klart det kan vara en lite mer oklassisk variant av splash. Någon helt solklar splash hade jag inte kallat henne dock, för visst finns där väldigt tydliga sabino-fenomen. Kan ju ha en kombination av bägge med.
I och med att splash och frame tillsammans kan "dölja" varandra så vågade jag inte gissa på ena eller andra på hingsten där, men splash är han ju solklart iaf, precis som du säger. Riktigt häftig teckning!

Snygg-hingsten (isabellen) skulle precis som du säger kunna vara splash o sabino.
Jaha, är mamman negativ för frame? Haha, jag var helt säker på att där fanns frame med!

Det är en häftig skara i alla fall! Fölungen var ju bara urläcker!
Haha, nästa häst får bli någon färgglad arab/paint eller något så att man kanske kan få det bästa från båda världarna!

Hmmm, vänta nu är vi överens om vem som är vem?! ;)
Mamman i den första kombinationen är den som är övervägande vit, splash, blåa ögon och förmodad frame som du säger, hon är således OLWS positiv.
Hingsten den med minimala vita tecken, splash, svarta ögon inte sabino och inte frame. Negativ för OLWS.

Senast ändrad:

Tack, nu börjar jag förstå hur det fungerar! :) Jättekul att se så förklarande bilder också. Jag är inte alls hemma på hur Splash fungerar, men fräcka är de onekligen.

Färgteckningen splash kan man ytligt/enkelt förklara som att man tagit hela hästen och doppat ner den i en vit målarbytta så att benen, magen och huvudet blivit vita. Som att det vita kommer nedifrån och uppåt på kroppen med färg på toppen/ovansidan. Eeeehh, hur låter det här egentligen?!?! :D

Men herregud så trög jag är! Haha, läste helknepigt och tittade tydligen ordentligt rätt så mycket fel på bilderna varpå en viss könsförvirring uppstod! XD En liiiten mix up där ja! Då får jag helt plötsligt ihop dina svar! Hehe, man skulle ju kunnat notera avsaknaden av de ädlare delarna på den förmodade "hingsten" men uppenbarligen är min hjärna lite slutkörd såhär på kvällen. Inte för att den någonsin verkar vara helt knivskarp förvisso, men lite bättre än såhär iaf!
Jag kan väl ändå tycka att hingsten i första exemplet uppvisar en hel sabino-tecken med (inte nödvändigtvis SB1, men ändå just knäfläckarna, flikarna på både ben och ansikte osv), men men...

Och för att inte jag ska ha missuppfattat helt fel i andra exemplet där du visar föräldrarna till splash-fölet: Där är mamman frame (OWLS) positiv med eller?

Ha, ha...vid närmare efter "titt" så ser det ju ut som att alla bilder saknar någon form av manliga könsdelar...så förvirring är kanske inte så konstigt...:angel:

Jag är nu med i ditt resonemang lite bättre...
Hingsten i första exemplet är testad negativ för SB1. När jag själv tycker mig kunna anta sabino vill jag gärna se lite mer stickelhår och mycket blandat vitt/färgat vid de vita tecknens kanter...gud hur illa jag formulerar mig känner jag...:D
Hingsten i exemplet har fina, skarpa kanter i sina vita fält...och total avsaknad av stickelhår. Detta just när jag tänker mig den klassiska sabinon.

Mamman i exempel 2 frame och således positiv!

Haha, jo förvisso!:P

För min del så behöver sabino inte nödvändigtvis vara följt av stickelhårighet - speciellt inte när det är en av de former som inte är SB1. Har lite bekantars hästar som har lite samma teckning (kommer från tydliga "fusk-sabino"-linjer) utan minsta antydan till just stickelhår. SB1 däremot håller jag med dig syns ofta med stickelhår med. Knäfläckar, bläsar som sträcker sig mest från underläpp upp över nos och ansikte och gärna är "jackad", samt strumpor som rinner kraftigt uppåt fåde fram och bak och därtill är lägre framtill är något som ofta ses som sabinodrag. Men som sagt - inte nödvändigtvis SB1! Sen kan där givetvis finnas splash med, men en del av dragen är snarare åt sabino-hållet. Men som sagt, det finns ju olika skolor om det där med.
Och känn dig inte det minsta dålig på att förklara - här ser du en till som inte är specielt bra på det!:P

Ah, okej! Då såg jag inte helt åt helskotta på henne med andra ord!

petar på den här tråden lite igen, det är väl fler som har fått paintföl i år och som kan visa föräldrarna och hur resultatet blev?

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 744
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 403
Senast: pimy
·
Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: CillaW
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 266
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka