• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 401
K

Kat

Kan någon ge mig en färg- och teckningskurs?
Helst med bilder, så man ser direkt.

Jag kan hästfärger, men katter är jag verkligen usel på.

Sv: FÄRGkurs

*hmm*

Vad är då dessa katter?

Bruntigretabby?
husdjur.msnw

Den första är en brunsköldpaddstigré. Sköldpadd pga de röda fläckarna i ansiktet.
Tigré för de smala ränderna.
En katt kan inte vara tabby och tigré samtidigt, det är två olika mönster.

De två andra katterna är röda, den ena röd och vit.

Det var nog det jag tänkte på första, men blandade ihop det. *ska försöka komma ihåg*

Kan inte röda vara mönstrade?
Den ena har ju liksom tigré-mönster...

och hur mycket vitt måste katten ha på sig för att bli tvåfärgad (i det här fallet röd och vit)?
Ena killen har en LITEN vit fläck på undersidan av halsen. Gills det?

http://www.katter.nu har de ett färggalleri som man kan titta på. (Klicka på "Att bli med katt" och -> "Att köpa katt" -> "Kattens olika färger och mönster")

Röda kan vara mönstrade. Just den du visade är antagligen genetiskt röd, dvs genotyp röd. Alla katter har mönster, men bara vissa är genetiska, det andra är sk spökmönstring. För att få en riktigt mönstrad katt krävs minst en mönstrad förälder. Är ingen förälder mönstrad kan inte katten vara det heller, men på rödpigmenterade katter syns spökmönstringen mycket tydligare än på svarta och blå. Svårt att förklara.
Såfort den har vitt på sig är det en vitfläck. Sen finns det två vitfläcksanlag. Det vanligaste är ett dominant anlag där minst en förälder måste ha vitt för att ungarna ska få det. Det andra är recessivt och kan ligga dolt. Det vanliga kan ge i princip hur mycket vitt som helst på katten. Det recessiva sitter bara som max en krona vid navel och/eller medaljong på bringan och/eller vita tår.

Som MissFideli sa så har alla katter ett mönster *under* sin solida färg. Men på röda katter så lyser det alltid igenom mer eller mindre. Man kan säga att när svarta katter saknar anlag för agouti (mönstring) så får de en svart "kappa" på sig, som döljer mönstret under, och de blir helsvarta.
När en röd saknar anlag för agouti så sätter de på sig en röd "kappa", men den är ganska genomskinlig, så mönstret syns ändå.

Ibland är det omöjligt att skilja en äkta rödagouti från en solid röd, men en äkta agouti brukar ha mkt skarpare kontraster mellan ränder och bakgrund, och de har ljusa agoutimönster i ansiktet (ljus kant på öronen, ljusa morrhårskuddar, ljus haka). Det tyckte jag saknades på de katter du visare, de hade helröda nosar, och det tyder på att de egentligen är solidröda, men med en ganska genomskinlig "kappa". Dessutom så hade de ett ganska svagt mönster på kroppen, där var de ju nästan helröda.

Men det är inte fel att kalla dem rödtigré heller, tycker jag.

Senast ändrad:

Den första har en mor som är bruntigré, av vad jag förstått här. Kanske något spotted.

Jag brukar uppleva honom som rätt randig, men det beror lite på vilken årstid det är.
Men jag kanske ska ägna mig åt att kalla honom rödtigré då? Rödtigré och vit, med tanke på fläcken?
Han har vita morrhår, sånär som på två, som är svarta **

Äsch! Efter att ha läst Cuaifeachs länk är jag ännu mer förvirrad!
Rödspotted?

Jag skulle kalla honom röd, men om du vill säga rödtigré så är inte det fel. Rödtigré och vit, med tanke på medaljongen (det heter så när den sitter där).

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
413
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst