Färghjälp!!!

C

CarolaLind

Blåcreme kattmamma har fått bebisar.

Att jag förmodligen inte benämner dem korrekt i färg vet jag, hav överseende. :p

Pappan är Blå/Creme tabby.

Mormor är Blåcreme tabby

Morfar är Röd Tabby

I kullen finns två blåcreme tabby

i vit sköldpadda

OCH till min fråga.... 2 st. som såg svarta ut vid födseln. Men...de var ljust grå under magen och på benen och på sina ställen även i botten. Man ser att de är Tabby...så..smoke trodde jag.

Men...nu har det gråa börjat ändra färg....det börjar gå åt det beiga hållet? eller är jag färgblind?

Vad månde det bliva av dessa två herrar?

Tilläggas kan att den ena har lite vitt på bröstet samt lite vita långa täckhår här och var.... :crazy:

Gissningar?

(Det BLIR inga bra bilder för de är bara tre veckor och man ser inte vad jag menar på bilderna ändå.

Sv: Färghjälp!!!

OK, mamman är blåsköldpadd. Pappan är blåtabby (det är ytterst ovanligt med hanar som är både blåa och creme döremot brukar de om de är vitfläck och/eller tabby få lite cremeinslag i pälsen... som egentligen inte är creme :crazy: ).

Då kan inte kattungarna bli annat än blåsköldpadd (honor) och blåa, eventuellt tabby. Om det finns en hona som är blåsköldpadd med vitt måste någon av föräldrarna också vara vitfläck, annars är den nämnde fadern inte den rätte fadern ;)

Kul med kattungar, grattis! :D

Hm..sköldpaddeungen är vit svart och röd. Pappan är blå och creme randig, inget vitt. Mamman har inte heller ngt vitt. Den andre hanen som springer här ser likadan ut men jag kan såklart inte garantera att så är fallet. :p

Tack för svar :)

Har du inga bilder att lägga upp? Eller kanske du kan hitta bilder på katter som har samma färger som dina katter. För att en katt skall kunna bli vitfläck måste en av föräldrarna vara vitfläck och en blåsköldpadd hona och en blå hane skall inte kunna få avkomma som är svart och/eller röd.

Antagligen pratar vi om olika färger du och jag så det behövs nog bilder för att vi skall få detta att gå ihop ;)

Har honan sprungit fritt och parat? I sådana fall kan du inte på något sätt vara säker på vilken hane som är far till ungarna, katthonor kan beghe sig ganska långt bort för att hitta lämpliga kavaljerer.

Som Sol säger så kan en blåsköldpaddstabbyhona och en blåtabby hane inte få några svartsköldpaddsfärgade ungar, och inte heller några med vitfläck.
De som du beskriver som svarta vid födseln tycker jag låter ungefär som bruntabby, de brukar vara väldigt mörka vid födseln, sedan träder tabbymönstret fram mer och mer.
Smoke kan det heller inte bli mellan dessa två katter, det krävs att någon av dem är silver.

Hej :p

Tack för att ni svarar !

Ja hon går fritt så det är helt rätt, hanen kan vara vem som helst, men jag gissade på Blåcremetabbyn då det bara är han som synts till här hemma och uppvaktat henne här.

Kan det vara så att han är Blåsilver i stället menar du? (Hanen alltså) *Spekulera* Som sagt så är jag usel på färger, så det kan säkert vara så. Jag har nu tittat lite på kattfärger på nätet och det vore helt rimligt. En av flickbebisarna ser ut exakt som honom och hon lutar nog mer åt det hållet nu när jag ser andra på bild.

*Snurrigt är det*

Jag har nu tagit lite bilder på den ena mörka ungen, hoppas det går att se vad jag menar, lägger upp det så fort jag minskat ner dem lite.

Bruntabby, hm, det har jag nog inte sett bild på, ska kolla.

Här är lilla namnlös, 3 veckor :love:

katt1.JPG

katt2.JPG

katt3.JPG

katt4.JPG

Han har vita täckhår på benen, bara det ser konstigt ut tycker jag... :crazy: De är liksom lite längre än övrig päls.

Han föddes kolsvart och SER svart ut vid första anblicken.

Men jag tycker att man kan se ränderna mer för varje dag.

Så *Hjälp*

Vad är/blir han för färg.

:confused:

CarolaLind skrev:
Hej :p
Ja hon går fritt så det är helt rätt, hanen kan vara vem som helst, men jag gissade på Blåcremetabbyn då det bara är han som synts till här hemma och uppvaktat henne här.

Har honan gått fritt finns det också den möjligheten att ungarna kan ha två olika pappor.

Den blå hanen är inte pappa till den svarta.
Svarta kattungar (alla kattungar egentligen) föds med teckning, man kallar den spökmarkering eftersom den är så blek och antagligen kommer försvinna. Katter med spökmarkering är inte mönstrade genetiskt, utan bara utseendemässigt. Inom kattgenetiken kallar man det fenotyp och genotyp. Fenotyp är den färgen katten ser ut att ha och genotyp är den färgen som katten genetiskt har. Mest syns den på röda/creme-färgade katter där spökmarkeringen kan vara väldigt tydlig trots att den egentligen inte är mönstrad.

Länkar till en bild på en katt som egentligen inte är mönstrad, trots att han ser ut att vara det:
http://hem.passagen.se/bjornligan/tjabo1/tjabo55.jpg

Är inte den mönstrad? :crazy: :confused:

Jisses, jag har mkt att lära... :D

Tack! :bow:

Det är bara en sådan skillnad på bebisens morbror, som är svart och var svart hela tiden.

Nåja, då vet jag!

Tack!

Nej, hans föräldrar är omönstrade och då kan han inte vara det själv heller. Augoti nedärvs dominant, dvs nån av föräldrarna måste ha mönstret för att avkomman ska bli mönstrad.
Så han är inte mönstrad, men ett bra exempel på hur svårt det kan vara att se. En mönstrad är ofta ljusare runt näsan och på hakan, men ibland är det nästan omöjligt att se skillnad och då får man gå efter stammen. Går inte det så får man leva i ovisshet om den inte får avkommor.

Jag har sett en svart unge som var väldigt ljus som liten, med tydliga mönster. Dock kan din vara smoke, då är den kritvit i botten av pälsen. En svart är oftast lite gråaktig.

Men som sagt, en kull kan ha flera olika pappor, har sett en sån kull där det var helt omöjligt att dom hade samma pappa. Man har en hel del hjälp av genetiken i sådana lägen, då det krävs speciella färger på föräldrarna för att avkomman ska kunna få färgen. Jätteintressant faktiskt.

Senast ändrad:

Den kattungen är svart :d

Inget mönster och inte smoke/silver. Svart helt enkelt. Hos katter man inte färgavlar är det inte ovanligt med några enstaka vita hår hos svarta katter.

MissFideli skrev:
Nej, hans föräldrar är omönstrade och då kan han inte vara det själv heller. Augoti nedärvs dominant, dvs nån av föräldrarna måste ha mönstret för att avkomman ska bli mönstrad.
Så han är inte mönstrad, men ett bra exempel på hur svårt det kan vara att se. En mönstrad är ofta ljusare runt näsan och på hakan, men ibland är det nästan omöjligt att se skillnad och då får man gå efter stammen. Går inte det så får man leva i ovisshet om den inte får avkommor.

Jag har sett en svart unge som var väldigt ljus som liten, med tydliga mönster. Dock kan din vara smoke, då är den kritvit i botten av pälsen. En svart är oftast lite gråaktig.

Men som sagt, en kull kan ha flera olika pappor, har sett en sån kull där det var helt omöjligt att dom hade samma pappa. Man har en hel del hjälp av genetiken i sådana lägen, då det krävs speciella färger på föräldrarna för att avkomman ska kunna få färgen. Jätteintressant faktiskt.

Fast mamman var ju blåsköldpaddstabby. Men pappan vet vi inte vad han hade för färg, men inte var det blåtabby i alla fall.

Som de andra säger: Kattungen är svart med spökmarkeringar. En agoutimönstrad kattunge har tydliga agoutitecken i ansiktet, vilken denna kattunge helt saknar.

Fadern till kattungar i denna kull måste ha varit svart el brunagouti med vitt. Men det är möjligt att den blåmönstrade hanen är far till de två blömönstrade kattungarna. En hona kan bli befruktad av flera hanar under samma löp, så en och samma kull kan ha olika fäder.

Liknande trådar

B
Utrustning Jag har tänkt inhandla två par nya ridbyxor, ett till tävling och ett till vardagsträning. De ska vara helskodda och rätt höga i midjan...
Svar
19
· Visningar
1 567
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama