Färggenetik :)

Laa

Trådstartare
sitter och funderar och hoppas att någon ska kunna hjälpa mig :)

är det någon som vet om "tan"-tecknen i black and tan, blue and tan osv är en egen gen/genkomplex, eller om tecknen+grundfärgen är ett färdiginslaget paket och ärvs ner ihop? och, om det är en egen gen: behövs den i enkel eller dubbel uppsättning för att synas? sitter och tittar på stamtavlor och blir inte klok på hur det hänger ihop... så jag frågar allvetande buke och hoppas att någon annan kan förmedla mig denna kunskap! :D

Sv: Färggenetik :)

Tan är recessivt mot sobel och dominant över enfärgat, hur det funkar gentemot sadel och "creeping tan" (kan inte den svenska beteckningen) vet jag inte men tror det är recessivt, finns även flera gener inom A som ger tex viltfärg, har inte koll på dem heller. Grundfärg och tan nedärvs var och en för sig

Senast ändrad:

The tan point gene (known as "traditional tan points") is almost the bottom recessive in the agouti series (the only one below it is recessive black, which is very rare). This means that, generally, a dog must have two copies of the tan point gene in order to express tan points, so their A locus genotype must be atat.

The range of markings on a tan pointed dog are very restricted. Red (tan) appears as pips above the eyes, on the sides of the muzzle extending to the cheeks, as pips on the cheeks, on the neck just below the head, as two triangular patches on the front of the chest, on the lower legs (and inside of the legs), and as a patch underneath the tail (and sometimes along the bottom edge of the tail too). The main colour is solid black (or any other eumelanin colour - liver, isabella or blue - depending on the other genes involved). Sometimes black marks are present on the toes. This is called "pencilling".

Alla agouti-markeringar på svart står på länken under :)
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/tan.htm

+Lyan
Tack! och jag fick svar på min följdfråga: om tan syns på röd botten, vilket det inte borde göra enl texten copernica citerar :)

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 434
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka