Färgfråga

Mysgrisen

Trådstartare
Kan man av fägen på mamman och kattungarna veta vem som är pappan?

Mamman i detta fallet är "röd" (vet inte vad det heter, rödtabby?) den ena eventuella pappan är svart och vit, den andra är gråspräcklig.

Kattungarna är "röd-vita" och en är lite mer beige-vit. Honorna är sköldpaddor.

Kanske är omöjligt, men jag frågar ändå!

Sv: Färgfråga

Dom vitfläckade kattungarna måste ha en vitfläckad pappa eftersom mamman inte är det. Vitfläckighet är dominant, dvs nån av föräldrarna måste ha det för att ungarna ska få det. Är ingen av honorna i kullen vitfläckade går det inte att avgöra vilken som är pappa dom dom tyvärr.

Oj, det ,märks att jag inte är så bra på färgbenämningar. Honorna är brun-svart och vitfläckiga. (trodde att det hette sköldpaddsfärgad).

Sköldpaddsfärg innebär att katten har både rött och svart pigment fördelat över kroppen. De kan vara med eller utan vitfläck.

Men då är hon nog en sköldpadda. Det som jag kallar brunt är mer åt det röda hållet.

Är paddhonan också vitfläck så är det den svartvita pappan på den med. Endast om nån är utan vitfläck så är det osäkert. Alla vitfläckade ungar måste ha den svartvita som pappa.

Jo, hon har vit fläck. Hennes syster också. Hanarna har liksom vita ben och är sedan röda eller rödbeige.

Ja, det lär han väl vara eftersom det är samma kull. ;) Eller kan två hanar bli pappa åt samma kull? Om de parar sig ungefär samtidigt?

Du verkar så kunnig, så jag frågar en sak till (om det går bra) Kan en korthårig mamma och en korthårig pappa få en lurvig unge?

Ja, en kull kan ha flera pappor. Det är därför jag frågade om hon var vitfläckad eller ej. Nu hade hon vit fläck, då gick det att avgöra. Hade hon inte haft det hade det kunnat vara båda.
Inom raskattaveln är det mycket noga med att inte släppa in en löpande hona till flera hanar just eftersom kullen kan ha flera pappor. Då får man testa mot DNA för att avgöra vem som är pappa till vem.

Svar på nästa fråga: Ja, 2 korthåriga kan få långhårig avkomma. Långhår nedärvs recessivt, dvs kan ligga dolt. Det krävs att båda föräldrarna bär på långhårsanlag och gör dom det så kan avkomman bli långhårig. Vi har vissa problem med det på min ras. Britten är korthårig, men eftersom man blandade in perser ett tag så slår det igenom ibland. Trots att persern ligger långt bak i tavlan.

Däremot kan inte 2 långhåriga få en korthårig avkomma, då är det nått lurt :cool:

Senast ändrad:

I den här kullen är den ena honan lite luddigare än de andra ungarna. Men de är bara sex veckor än. Underbart söta! :love:

Nattuggla. Som nog borde sova snart. Jag kunde inte heller nått innan jag fick upp intresset när jag köpte min första raskatt. Men massor av hjälp från erfarna uppfödare och i genetiken av loveponies här på forumet så lär jag mig mer och mer. Men mycket kvar :angel:

Jag sitter på jobbet. Anledningen till att jag undrar är att grannen har fått en kull kattungar. Vid löptillfället fanns två okastrerade hanar. En norsk skogskatt (grå) och en vanlig huskatt (svart-vit). Vi ska ha en av kattungarna, den lite ludna sköldpaddan. Så himla söt!

Men en sak oroar mig lite. De som har den svart-vita katten tänker inte kastrera honom. Tänk om han "våldtar" min lilla hona? Brukar hanar göra så?

Inte så länge hon inte löper. Men man bör inte ha en hona som är över 4-6 månader tillsammans ett tillgänglig med en fertil hane.

Okej. När kan man kastrera honan? Vid ett år?

Personligen fattar jag inte varför de inte kastrerar sin hane. Han har så stort revir och springer dagligen över en stor väg. Dröjer nog inte länge innan han blir överkörd.

Hon kan kastreras vid 6 mån (om inte veterinären är lite för gammeldags), så håll henne inne eller iaf inte tillgänglig för hanen tills dess. Det är jättesynd att folk inte tar sitt ansvar. Det drabbar ju alltid katten som djur förr eller senare.

Vi funderar på att ha henne inne ända till nästa vår. Hur verkar det? Mina andra katter går i ide och går inte utanför dörren förrän till våren igen.

Tänkte ha henne i snöre ute under tiden hon får vara "inne".

Det är bara bra, jag är av den åsikten att inga katter under 6 månader ska vara lösa ute öht. Tänk på att ha koll på henne även i koppel. En parning kan gå mycket fort och precis som med människor räcker det med en gång. Dom är inte pryda när det vill till :o :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 160
Senast: Googlarn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 650
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama