Färgfråga medans jag väntar...

lisahjelmgren

Trådstartare
Duktig på färgernas genetik??
Medans jag väntar på att mitt sto ska ploppa ut sin bäbis tänkte jag höra vilken färg ni tror mitt föl kommer att få?!? Fölets mamma är fux, pappan är skimmel (Rubinrot), morfar är fux (Krevad, som jag tror är svettfux) och farfar svart (Rubinstein).
Går vi lite längre bak så är farfars far brun och farmors far skimmel (Inshallah), morfars far vet jag inte hur han såg ut, mormors far var svart (Herkules).
Blev det snurrigt? Tog med namnen ifall ni råkar veta om dessa hingstar bruka ge en viss färg. Stona vet jag tyvärr inte hur de såg ut det gör man ju ofta inte...
Själv kan jag ingenting om vilken färg som är dominant. Hört att både skimmel och fux är dominanta färger. Går kanske inte ens att förutspå färg när det finns så många färger inblandade som i det här fallet?
Blir lika glad vilken färg det än blir men man e ju nyfiken! :)

Hej!
Ta en titt på www.silverkjedjan.se, där kan du läsa det mesta om färggenetik och ärftlighet. Fux är inte dominant, krävs fuxanlag från båda föräldrarna om fölet ska bli fux. Gissar att ditt föl kan komma få flera olika färger (inte samtidigt då :rofl:). Jag satsar på skimmel!
Skriv tillbaka och berätta! Lycka till!

Med en förälder som är skimmel är sannolikheten ganska stor att fölet blir en skimmel... (50% sannolikehet för skimmel om jag inte missminner mig.)

Med en förälder som är skimmel är sannolikheten ganska stor att fölet blir en skimmel... (50% sannolikehet för skimmel om jag inte missminner mig.)

Lika stor chans/risk att fölet inte blir skimmel ;)

Mamman lämnar bara fux, pappan har bara ett skimmelanlag (eftersom farfar är svart). Frågan är vilken färg pappan kan lämna förutom skimmel, vilken färg han var född med.

Fux kan ju finnas dolt hos en svart (eller brun) häst (såvida den inte är homozygot svart/brun), så om farmor lämnat ett fuxanlag och ett skimmel, har pappan kanske ett fuxanlag. Chansen att få en fuxavkomma finns i så fall. Men 50% chans att den skimlar av. Det är det oavsett färg.

Intressant! Låt säga att bäbisen föds med fuxfärg för att sedan bli skimmel. Läste här på Buke att fölet då ska vara rosa kring mule och ögon, det stämmer eller? Min nästa fråga är då NÄR börjar fölet skifta färg? Får den en rödskimmel aktig färg under en längre tid innan den fått sin skimmelfärg. Konstig fråga kanske. Har hållt på med hästar i hela mitt liv men har nog aldrig sett en unghäst som fötts som fux för att sedan bli skimmel.

Tvärt om !
Ett fuxföl som INTE skimlar av föds med rosa runt nos och ögon.
En skimmel har mörkt istället.

Det är omöjligt att säga vad fölet får för färg utan att veta Rubinrots grundfärg.
Är han fux i botten blir fölet garanterat fux, med 50% chans/risk att bli skimmel.

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 774
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka