H

HAHA

Nu vet inte jag om den här frågan ligger på rätt forum, men hoppas på att någon kan svaret ändå. Frågan är kort och gott: vilka färger kan en häst se?

Sv: Färger

Synen
Eftersom hästens ögon är placerade på sidan av huvudet har hästen ett mycket stort synfält, hästen ser bra både på långt håll och på nära håll(hästen kan se skarpt på både långt och kort håll samtidigt). Det har även kommit fram till att hästar kan se färg, och gul färg är den som färg som dom ser bäst sedan grönt, blått och rött. Det finns undersökningar som visar att vissa hästar är färgblinda på vissa färger. Hästen har också ett bättre mörkerseende än människan.
Ett utdrag från Agrias hemsida

*Lägger mej i lite*
Jag har hört att hästar inte har något djupseende, det är därför en del är rädda för att gå i vattenpölar... Dom ser helt enkelt inte hur djupt det är...

Verkar stämma:D

Hästen kan inte se tredimisionellt, efterssom ögonen är placerade på varsin sida om huvudet. Det betyder att hästen saknar djupseende.

När hästen har huvudet i normalt läge kan den inte heller se rakt fram, men däremot ser den utmärkt åt sidorna och snett bakåt. Hästen har ett ganska brett synfält, men för att titta framåt måste den höja huvudet.

Eftersom hästen inte kan se tredimisionellt så kan den i början inte heller bedöma avstånd till ett hinder, eller bedöma djupet i en vattenpöl. Det är något som den måste lära sig.
Ännu ett utdrag (jag gillar google:o )

Jag har "hört" att en häst ser vita färger tydligt kan det stämma??
Då vi har vit tråd istället för orange eller röd som det finns då vi blivit tipsade om att ha vit!!

Nej, det stämmer inte;)
Det är vetenskapligt bevisat att dom ser vitt dåligt, bäst ser dom grönt & brunt.
(kom just på vart jag läst om hästens syn:o )
HÄR!

Så nu blev jag tveksam om mitt första inlägg stämmer, för det här är ju ett test som gjorts:confused:

Vitt ser dem tydligen dåligt.

Märks att vissa hästar reagerar annorlunda på t.ex. vita hinder. Dem har svårare att urskilja dem, har jag för mig. Vilket kan få dem att verka skrämmande :p

Är inte hinder oftast randiga:confused:
Dom vi använde på ridskolan var gul/blå randiga + röd/gul randiga;)

Jo självklart är dom randiga också- men i paddocken som min dotter rider i finns även vita ( med ngn liten,liten rand på ), vi har även vitmålade "stockar" som ligger på backen ... Jag tänkte mest på att om nu hästar ser "naturfärger" bäst varför målar man då inte hinder i dessa färger :confused:

Kanske för att ryttaren ska ha lättare att se?? Jag vet faktiskt inte, men om man bortser från dom gånger då man använt direkta träd så har jag aldrig sett natur färgade hinder:confused:
Det är faktiskt konstigt...

Tycker jag med :) Ska prata med dottern om vi kan fixa till några hinder i "naturfärger" bara för att prova:idea: Dotterns ponny älskar nämligen att hoppa över naturliga hinder men tycker inte om hindren i paddocken.. har aldrig tänkt på detta förrän nu..:smirk:

indian-charlie skrev:
Måste bara få slänga in en liten fundering:confused: Varför är hinder ofta vita om dom nu ser dom sämre ?????

Väldigt intressant kommentar. Då måste ju hinderstöden vara svårare för hästen att se om det stämmer med en vita färgen.

Fast det låter konstigt. Om de ser brunt bra så måste de ju se att vitt är avsaknaden av brunt i ett brunt ridhus, med brun spån. För det är ju det vitt är, avsaknad av färg. Så ser ju vi människor vitt med. Vi kan inte heller se något vitt mot en vit bakgrund. Ett naturfärgat hinder mot en likadan bakgrund måste ju vara svårare att se även för hästen, för visst måste även hästen se kontraster?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en supersöt vit playsuit som jag aldrig har använt för jag trivs inte i helvitt så jag hade velat färga den. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Lyan
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
431
Senast: Twihard
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama