Färger på utrustning?

Totola

Trådstartare
Eftersom jag med största sannolikhet kommer få kommentarer om det: ja, jag vet att det mesta går att hitta i TR... Men det är så många olika detaljer att jag inte orkar leta! :p
Hursomhelst så är planen att någon gång kunna tävla dressyr, om så bara för skojs skull. Spelar ingen roll om det blir om några månader eller om några år! ;) Eftersom jag inte vill lägga ner några stora pengar på garderoben så är det ju bra om man skaffar rätt grejer direkt.

* Finns det regler gällande färger på kavaj, ridstövlar, hjälm?
* Samma som ovanstående men gällande sadel och träns?
* Är det tillåtet att ha extrautrustning till sadeln? Det jag specifikt undrar över är en hip-saver jag har på sadeln för att göra sätet smalare. Ser ut ungefär som en gelsits. Får man inte ha sån måste jag skaffa ny sadel när det blir dags! :o
*Hur är det nu igen med sporrar? Är det krav på storhäst och isåfall från någon särskild klass eller nivå på tävling.? Den biten spelar iofs mindre roll, är ju bara att dra på ett par sporrar för säkerhets skull.
*Är det krav på ljust schabrak (eller schabrak öht) eller har folk bara det ändå? :p

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Färger på utrustning?

Nej. Man får se ut hur man vill (iaf i de lätta klasserna)
Sadel av "engelsk typ" tränset blir jag osäker på, du måste iaf ha nosgrimma och pannbandet måste ha "läderbakgrund" ej kal länk tex
* Är det tillåtet att ha extrautrustning till sadeln? Det jag specifikt undrar över är en hip-saver jag har på sadeln för att göra sätet smalare. Ser ut ungefär som en gelsits. Får man inte ha sån måste jag skaffa ny sadel när det blir dags! :o
Mycket osäker... överlämnar detta till ngn mer kunnig :P
*Hur är det nu igen med sporrar? Är det krav på storhäst och isåfall från någon särskild klass eller nivå på tävling.? Den biten spelar iofs mindre roll, är ju bara att dra på ett par sporrar för säkerhets skull.
Sporrkrav. Punkt. Ingen minimilängd dock, och det finns sas sporrar utan sporre att köpa = bara bygel alltså
*Är det krav på ljust schabrak (eller schabrak öht) eller har folk bara det ändå? :p
Inget krav här heller.. det är bara tradition

tiotiotio :)

Fast där har du ruggit fel:cool: Det är inte sporrkrav i LC-LB på lokal tävling, dock i LA och uppåt. På regional/nationell osv är det sporrkrav i alla klasser.

Over and out!

Tack båda för svar! :bow:
Då blir jag lite klokare iaf...

Så att alla har svart utrustning och vitt schabrak är bara tradition? Men man blir uttittad helt enkelt om man kommer i fel färger? :rofl:

Eftersom jag med största sannolikhet kommer få kommentarer om det: ja, jag vet att det mesta går att hitta i TR... Men det är så många olika detaljer att jag inte orkar leta! :p
Hursomhelst så är planen att någon gång kunna tävla dressyr, om så bara för skojs skull. Spelar ingen roll om det blir om några månader eller om några år! ;) Eftersom jag inte vill lägga ner några stora pengar på garderoben så är det ju bra om man skaffar rätt grejer direkt.

Du har fått svar på allt utom hip-savern. Det är INTE tillåtet med någon utrustning mellan sadeln och ryttaren. Däremot är det tillåtet med padd eller dylikt mellan sadeln och hästen. Så det blir till att köpa ny sadel då....

*knapp på mig själv...*

Glömde en sak. Du skall ha vitt eller ljust i halsen på dig själv - dvs polo, tävlingsskjorta eller slips. Enda färgkravet jag kan hitta nu för tiden i TR.

Tack båda för svar! :bow:
Då blir jag lite klokare iaf...

Så att alla har svart utrustning och vitt schabrak är bara tradition? Men man blir uttittad helt enkelt om man kommer i fel färger? :rofl:

Tänk på att vad som gäller idag kanske inte gäller om några månader när det är 2009. Det kommer ut en ny TR varje år.

Så därför är det bäst att du själv lär dig var du kan hitta TR så du kan läsa på och veta vad som gäller för det året du planerar att tävla.

Du har fått svar på allt utom hip-savern. Det är INTE tillåtet med någon utrustning mellan sadeln och ryttaren. Däremot är det tillåtet med padd eller dylikt mellan sadeln och hästen. Så det blir till att köpa ny sadel då....

Typiskt! :p
Dessutom två sadlar då iom att jag ska köpa en till "icke-tillåten"..

shlubberdubb:
När det börjar bli dags (att det känns om att jag och hästen inte skulle göra bort oss! ;) ) så kommer såklart TR införskaffas. Sen så lär det ju bli någon klubbtävling eller programridning som första steg (fast klubben har blivit mer och mer seriös med klubbtävlingarna upplever jag så det är nog bäst att följa reglerna där också! :crazy: )

Fast där har du ruggit fel:cool: Det är inte sporrkrav i LC-LB på lokal tävling, dock i LA och uppåt. På regional/nationell osv är det sporrkrav i alla klasser.

Over and out!

hahaha :rofl: ruggigt fel? Det måste ha varit det värsta felet i världshistorien detta... om det dessutom ackompanieras av en :cool: :rofl: när kommer polisen och tar mig? :rofl:

Förövrigt har du fel ;) Eller så har jag missat att de ändrat TR från det som ligger på ridsport.se.. vilket iofs är mycket möjligt. Du får iaf mycket gärna visa mig TR-ändringen i fråga, i detta ruggiga fel :rofl: så himla roligt :D

Mom 221
Ryttarens utrustning

Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Som huvudbonad gäller av konsumentverket godkänd hjälm med hakbander i funktion, vilken är obligatorisk inom hela tävlingsområdet. Detta gäller för ponnyryttare och juniorer i alla klasser samt för unga ryttare och seniorer i alla lätta klasser.
I MSV B-klasser och högre skall unga ryttare och seniorer under ritten bära godkänd hjälm enliigt ovan, hatt eller kubb.
Vid all annan ridning inom tävlingsområdet får unga ryttare och seniorer byta ut ovanstående mot annan huvudbonad.

Riddräkt består av ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus rund krage, vit slips eller vit plastrong. Ridkavaj är en figuskuren kavaj av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka som slutar vid midjan räknas ej som ridkavaj.
Fr.o.m. Msv A är ridfrack tillåten.

Militär och polis får rida i uniform.
I lätta klasser skall hjälm enligt ovan bäras.

Handskar bör bäras.
Säkerhetsväst får bäras utanpå eller innanför kavajen eller fracken.

Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstävlar bytas mot jodphurskor och enfärgade shortchaps utan fransar.

(hoppar över vad som gäller handikapp)

Sporrar skall vara av metall och bäras rättvända. Sporrens skänklar skall vara släta. Sporrens hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mitten av sporrens skänklar.
Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera.
Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet. Här säger jag jippi då min pålle aldrig är riden med sporre då detta inte behövts. Har tillräckligt med motor som det är.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras. Jippi igen

Ponny: Förutom ovanstående skall sporrens hals/utskjutande del vara avrundad och ha en total längd av maximalt 15mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel.

Vi framridning/träning på tävlingsområdet samt prisutdelning får ett ridspö bäras med en total längd av:
Häst: max 1,10 m
Ponny max 1,00 m

Åsidosättande av reglerna för huvudbonad, spö och sporrar, vilka gäller hela tävlingsområdet under hela meetinget, medför uteslutning ur klass/klasser.

Moment 222 går in på betsling.

Ovanstående från TR med start sidan 10.

Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet. Här säger jag jippi då min pålle aldrig är riden med sporre då detta inte behövts. Har tillräckligt med motor som det är.
Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.
Vid inbjudnings- och lokal tävling samt vid framridning behöver sporrar ej bäras. Jippi igen

Det med att man får ha sporrar utan sporre sas visste jag... det med lokal tävling och inbjudningstävling var faktiskt något nytt! Tack för den informationen!

Sedan om man ska vara petig har sporrar inget med motorn att göra ;) Det är för att du ska kunna förfina dina hjälper ytterligare... men det är ju en annan diskussion.

Sedan om man ska vara petig har sporrar inget med motorn att göra ;) Det är för att du ska kunna förfina dina hjälper ytterligare... men det är ju en annan diskussion.

Jo det är ju visserligen sant. Men det behövs liksom inte på denna. En annan häst jag hade var extremt kittlig på magen och gick inte alls att rida med sporren. Hon började bara hoppa jämfota då.

Nuvarande kan jag ite ens ha spö. Lägger jag till det för att förstärka en hjälp så blir han galen. Så jag rider utan varesig och det har funkat bra.

Tillbaka till TR. Jag vet om att det fanns en ändring att upp till LB fick man välja själv om man ville rida med sporre eller ej. Och då skulle sporren vara minst 1,5cm halslängd. Är så glad att man nu slipper detta.

Fast någon gång måste jag väl börja med det eftersom målet är högre än lätta klasser och lokal.

Jag kan bara hålla med om att det är väldigt konstigt att ha som KRAV att man ska ha sporrar :crazy: jag har personligen alltid tyckt att det är en motsägelse i sig självt, jag menar är det inte bättre att kunna rida hästen utan sporrar? Samma med kandarkravet - känns ju också helt vimsigt. Men det finns en miljon trådar om detta.. så vi ska vi väl inte förstöra denna tråden med med sånt här tjafs :D

För egen del så tycker jag att jag får bättre kommunikation med hästen på kandaret samt att jag själv blir mer medveten om att rida med mjuk hand (livrädd att ta för hårt i mun med kandar) så *jag* rider helt enkelt bättre på det. Tycker det verkar på hästen som han trivs bättre på det än på vanligt tränsbett.

Men tillbaka till detta med färger.

MATCHA! MATCHA! MATCHA!

Inget brunt träns till svart sadel.
Ha så enheltig utrustning som det bara går. Dommarens öga skall inte störas av en massa krimskrams och konstiga färger. De ska kunna fokusera på häst och ryttare utan att behöva dra på sig solglasögonen för att man har grälla färger.

Så även om en del kan tycka att det är tråkigt att hålla sig till traditionerna så är nog det som är bäst. Personligen tycker jag dessutom att det är snyggt.

Bara längtar tills vi kommer såpass att jag kan dra på mig kubben. Hittade en på vinden som sitter perfekt. Farfars gamla finkubb för promenader.

Hmm, matcha är jag med på! :) Och grälla färger har jag aldrig gillat i ridsammanhang.
Har ju en fux och då tycker jag det är snyggare med brunt än svart (tänker "vanligt" mörkbrunt, inte något grällt jätteljust för det kanske ögat kan störa sig på.?) och att ha t ex cremefärgat schabrak till det borde väl funka?
Sen bruna ridstövlar (vilket jag bekvämt nog redan har! ;) använder eg. inte ridstövlar) och hjälm, och kanske mörklila eller grå kavaj till? Skulle ju kunna ha brunt där också men det känns lite tråkigt... Om kragen ändå måste vara vit så kan jag använda vita rydbyxor tycker jag. Skulle ju kunna ha vitt schabrak också egentligen, tycker bara cremefärgat är snyggare! :p

Haha det slutar nog ändå att jag kapitulerar och skaffar svart bara för att det är enklare att få tag på och är en sån inrotad vana! :rofl:

Sporrarna håller jag med om, tråkigt att det är en regel. Men för mig spelar det ingen roll, jag har motor så det räcker och blir över men sporrar trissar inte upp det. Däremot känns det onödigt eftersom jag rider så himla lite med underskänklarna ändå. Typ som att sätta på träns på hästen när man ska rida men inte använda tyglar! (ok, lite överdriven jämförelse.. )

Polisen kommer nog inte och tar dig så du kan vara lugn. Dock är det ju bra att veta fakta innan man svarar i trådar som dessa. Låter säkert lite väl bitter men jag är petig med faktafel(skadad?;)):angel: Sporr-regeln har alltid varit sådan( de senaste 10 åren jag tävlat) så det är ingen "ny regel" som sådan.

Om kragen ändå måste vara vit så kan jag använda vita rydbyxor tycker jag. Skulle ju kunna ha vitt schabrak också egentligen, tycker bara cremefärgat är snyggare! :p

Men du kan ha cremefärgade byxor, krage och schabrak. Inga problem. Det står LJUS inte vit :) Creme funkar utmärkt. Snyggt är det också...

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
E
Utrustning Hej! Tänkte ställa alla er erfarna färgmatchare en fråga! Jag ska införskaffa ett par ridbyxor (antagligen från pikeur, men detta är...
Svar
4
· Visningar
1 022
Senast: Centaur
·
Utrustning Har inga egentliga tävlingskläder lite och funderar på att helt drastiskt byta färg på hela ekipaget! :) Hästen i fråga är en fux som...
2
Svar
27
· Visningar
1 782
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar