"färga" sadel mörkare

R

Roccopower

Har fått hem en ny sadel som i min smak är på tok för ljus, ser inte bra ut i och med hästens färg heller! Så nu tänkte jag försöka få den lite mörkare. Någon som har nåt tips på vilka produkter jag ska andvända?

Sv: "färga" sadel mörkare

Jag köpte ganska nyss en ny Dominus hoppsadel som var tabacco-färgad. Av sadelprovaren fick jag rådet att fetta den med helt vanligt läderfett i början, så att den skulle bli mjuk och smidig, och på så vis fick jag den aningen mörkare i lädret. Prova det med det. :D

Jag köpte ganska nyss en ny Dominus hoppsadel som var tabacco-färgad. Av sadelprovaren fick jag rådet att fetta den med helt vanligt läderfett i början, så att den skulle bli mjuk och smidig, och på så vis fick jag den aningen mörkare i lädret. Prova med det. :D

Har fått hem en ny sadel som i min smak är på tok för ljus, ser inte bra ut i och med hästens färg heller! Så nu tänkte jag försöka få den lite mörkare. Någon som har nåt tips på vilka produkter jag ska andvända?

beror lite på vad dewt är för färg... är det en svart sadel som blivit matt bör du prova med mörk läderolja.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att färga om sadlar, oftast så blir det väldigt långt från bra och sällan det resultat man hoppats på. Det går ju som en del har sagt använda vanligt läderfett och smörja, så kanske den mörkar sig någon nyans. Men några extrema åtgärder som att färga om sadeln tycker jag inte du ska prova....

Parafinolja gör läder mörkare. Prova med det! fungerar, har dock aldrig gjort det på en sadel

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka