Färga läder?

Novelette

Trådstartare
Hej.
Jag är väldigt inne på att ha cherry-färgade saker till min häst(hehe...bara åring men man måste ju planera :angel:)...men det är så få träns o sadlar som är det...kan man färga läder när man köpt det eller är det behandlat med något så det inte ska gå?
Jag undrar även om nån vet var i Örebro man kan få lära sig lite läderarbete?
:banana:

Tror inte det blir så lyckat!! Och det finns massor av rödbrun utrustning ju, borde inte vara nåt problem att hitta. Köper du ny sadel så går det oftast att beställa precis den färgen man vill, mot et litet tillägg. Passier och Prestige vet jag har den färgen som standard på vissa sadlar (kallas redwood och bordeaux). Red Line har träns, gjordar och martingal i rödbrunt, lite ljusare när det är nytt, men mörknar snabbt til en djupare färg.

Du kan ex vis inte färga svart läder ljusbrunt, men tvärtom går bra.

Färgen kallas narvsvärta.

Jag har blivit starkt avrådd från att använda detta!! Resultatet skulle inte bli bra. Och då var det ändå en SVART sadel som jag bara ville fräscha upp färgen på.

Ok, jag har aldrig testat själv men jag vet att möjligheten finns. :)

Finns det?
Vart hittar man Red Line saker? De har en sån dressyrsadel på gården som jag tycker är helt underbart skön att rida i...fast den är svart. I nya Hööks katalogen har de juutökat Westernsidorna o där har de en massa i vinrött men det kallas brunt...så jag blir lite förvirrad...(jag kör inte western utan vanligt engelskt)...man vet ju inte riktigt vad för färg man får i verkligheten om man tittar i en katalog.

PIAB (Redline) tillverkar inte sadlar längre. De som finns, finns i begagnat skick.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 859
Senast: Kajsalisa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 045
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter