Färg på papper kontra pris...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 232

Thera

Trådstartare
Hur viktigt är färgen på papper för er när ni köper häst?

Betalar ni samma för en häst med ex. vita papper som med gröna, om det är en hobbyridhäst och avelssto ni ska ha?

Har hittat en intressant unghäst med vita papper, men vet inte riktigt vad jag tycker är ett rimligt pris. Pappa är godkänd, gammal svensk hingst, morfar däremot är endast avelsvärderad.

Är det av betydelse för er? Och i så fall, hur mycket är rimligt att betala?

Sv: Färg på papper kontra pris...

Jo, såklart, men om vi antar att allt är bra i övrigt, tycker ni det gör någon skillnad i pris?

Det beror ju på vad man ska ha hästen till helt och hållet. Ska den "bara" gå som ridhäst så spelar färgen på papperna ingen som helst roll om individen är den rätta.
Men för avel så hade en individ utan gröna papper fått ha väldigt speciella egenskaper för att jag skulle fundera på den över huvud taget. Tror inte jag ens svarat på en annons om hästen skulle användas i avel, om den inte hade gröna papper.

Hittar jag en häst utan papper, vita som gröna och den är precis den jag letat efter så spelar det mig ingen roll:smirk:

Betalar ni samma för en häst med ex. vita papper som med gröna, om det är en hobbyridhäst och avelssto ni ska ha?

avel och hobbyridning så är jag noggrann med stammen. Enbart hobbyridning så är spelar stammen ingen roll.

för ridning oavsett nivå spelar inte stammen nån som helst roll.
Ska jag däremot ha ett avelssto så är stammen viktig o då även färgen på papprena.

Överlag så vill jag att alla ston ja tittar på har gröna papper utifall man får för sej o ta ett föl efter ridning/tävling.

Har hittat en intressant unghäst med vita papper, men vet inte riktigt vad jag tycker är ett rimligt pris. Pappa är godkänd, gammal svensk hingst, morfar däremot är endast avelsvärderad.

Är det av betydelse för er? Och i så fall, hur mycket är rimligt att betala?

Ska jag köpa en häst som enbart är till ridning (valack med andra ord annars är risken överhängande att jag avlar i framtiden :rofl:) så kvittar papprena fullständigt och det kan vara vilka konstiga korsningar som helst förutsatt att hästen har de kvalitér jag är ute efter.

Ska jag avla måste stoet ha gröna alt vita, sånna vita som ihop med en godk hingst lämnar gröna papper (dvs om det finns flera). Alltså minst 3 kända generationer.
Jag vill kunna kolla upp stammen och veta ungefär vad man kan förvänta sig.

Skulle jag dock få tag på ett väldigt välmeriterat sto med okänd härstammning som i övrigt var trevlig så skulle jag nog släppa på principen :angel:

Har ett sto med grå papper som jag avlar på. Känner till hela stammen och mamma har själv tävlingsmeriter. Av alla mina ston är hon den som har lämnat bäst avkommor. Hon har fått fyra stycken hittills och alla håller samma goda kvalitet. De har ju vita papper så de får ändå vara med på unghästarrangemang. Sedan får man ju som alltid se till individen och hon var nog ett undantag, idag skulle det mycket till för att jag ska köpa ett avelssto med grå papper. Men som rid/tävlingshäst eller om det är en valack spelar det inte mig någon roll.

Som jag har fattat det finns det olika vita papper.

I detta fallet är det ingen okänd stam eller andra raser inblandade, utan gammal svensk halvblodsstam, men morfar är endast avelsvärderad.

Jag fattar det som så att hennes avkomma också får vita papper. Eller, när kan de bli gröna? Är det nästa generation efter det?

Jag betalar lika mycket oavsett papper. Enligt mej är det individen som räknas och inte vilka namn som står i papprena.
Jag kan även tänka mej att avla på ett sto med okänd härstamning om hon själv har fina meriter och är en bra frisk individ.

Namn gör mycket, men det är verkligen inte allt.

Rent krasst och snabbt tänkt kan man ju tycka att gröna papper absolut är att föredra.. Samtidigt som jag, om jag var inne på att avla hopphästar, nog inte hade sagt nej till tex ett irländskt sto som inte fick gröna papper pga lite för mycket draught-blod. Var själv ganska nära på att köpa ett sto som nog inte skulle ge gröna papper till sin avkomma i vintras. Och den var tänkt att användas endast som avelssto. Hon hade mycket intressant stam (import), men köpet blev aldrig av av helt annan anledning.
Jag kan tycka att en häst med ej godkänd pappa borde vara mindre värd än en med godkänd.. Men det är ju individer och ev meriter som spelar roll..
På samma sätt tycker jag nog att en häst med godkänd pappa men icke godkänd morfar borde vara mer värd än den med ej godkänd pappa..
Frågan är vilka kvaliteter stoet har för att vara värd att avlas på. Har hon redan meriter? Kan hon få meriter?
Jag tror diu känner på dig om hästen är värd de pengarna eller ej. Det är ju bara du som kan veta om hon är värd de pengarna för dig..
U

Det beror helt på. Hade det varit en vallack skulle jag inte bry mig, vad gör väl det då om den inte har gröna papper? Ett sto däremot skulle jag tveka på. "Risken" är ju så småningom att man ev. vill ta ett föl på det, och avkomman skulle ju således då inte heller få gröna papper, vilket jag personligen inte skulle vilja bidra till.

Men har du inga sådana planer med ett sto, så varför inte? Du har ju trots allt stammen, även om den inte är godkänd till 100%. En häst med helt okänd härstamning skulle jag vara lite försiktigare med, man vet trots allt inte vad som väntar bakom isåfall.

Ska jag köpa en häst som enbart är till ridning (valack med andra ord annars är risken överhängande att jag avlar i framtiden :rofl:) så kvittar papprena fullständigt och det kan vara vilka konstiga korsningar som helst förutsatt att hästen har de kvalitér jag är ute efter.

Ska jag avla måste stoet ha gröna alt vita, sånna vita som ihop med en godk hingst lämnar gröna papper (dvs om det finns flera). Alltså minst 3 kända generationer.
Jag vill kunna kolla upp stammen och veta ungefär vad man kan förvänta sig.

Skulle jag dock få tag på ett väldigt välmeriterat sto med okänd härstammning som i övrigt var trevlig så skulle jag nog släppa på principen :angel:

Är det bara tre som gäller? Jag hade för mig att det t.o.m var tvungen att finnas 8 generationer bakom för att avkomman skulle få gröna papper.

Ja, har fått ett bra pris nu tycker jag, så det blir nog att åka och kolla efter midsommar om hon inte är såld...

Men ja, jag om någon borde ju inte vara så känslig för olika färg på papper, det är mer frågan om vita ger någon prisskillnad mot gröna.. Men nu tycker jag priset är rätt rimligt.

Till Angely; jag håller med, hade stammen varit okänd längre bak hade jag också varit mer försiktig, nu är den känd, men inte godkänd om man säger så.

Förut fanns det olika sorters vita papper. Alla avkommor till godkänd hingst fick vita papper oavsett hur stammen såg ut på mödernet.

Så är det inte längre. Idag ges vita papper till en häst efter godkänd hingst och med känd morfar och mormorsfar där båda eller någon av dem inte är godkänd men av godkänd ras.

Jag har själv ett sto med vita papper vars mormorsfar inte var godkänd men hade känd stam. Mitt sto har nio kända led och får avkommor med gröna papper. Därför anser inte jag att hon har lägre värde än en häst med gröna papper, men hade morfar inte varit godkänd hade jag ansett att hennes färg på papprena gett henne lägre värde eftersom hennes avkommor inte fått gröna papper.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte... 2
Svar
31
· Visningar
2 971
Senast: Kirie
·
Avel Hur fungerar det nu med de svenska hingstar (stationerade i Sverige) som är godkända i Oldenburgerförbundet men inte i ASVH - går det...
Svar
3
· Visningar
1 472
Senast: Verlin
·
Islandshäst Jag är uppväxt i en familj där vi föder upp både hundar och katter. Hästar har vi inte alltid haft, vi köpte våra första hästar i...
Svar
9
· Visningar
2 234
Senast: Skjøldur
·
Avel Någon mer som fått dokumentet och hunnit läsa in sig på förändringarna? Jag kan ge en liten kort sammanfattning (förutom det som mest...
Svar
10
· Visningar
1 710
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025