färg på kaninbebisar?

A

Anna_Nyberg

EN liten fråga? Kan man få japantecknade kaninbebisar även om bara en av föräldrarna har denna färg?

//Anna

Klart du kan! Genkoden för en japantecknad är A_ bj_ C_ D_ gg. Om den andre kaninen har A_ Bb/bb C_ D_/dd gg så kan det även bli japantecknade ungar. Japangenen bj är nämligen dominant över b.

Dvs en japan och en madagaskar/isabella kan få japantecknade ungar. Även om ena förälderna är svart (eller blå), om den svarta har dolda anlag för b (gult), eller som man brukar säga, att den svarta har anlag för madagaskar (eller isabella). En vit rödögd döljer ju alla andra färger den ev har anlag för, så även där kan det bli japantecknade. Likaså om ena föräldern är viltfärgad!

Om du inte förstod något av det jag skrev, så fråga igen så ska jag försöka förklara igen. :)

Det beror ju helt på den andras färg!

Om tex en är svart gul japan o den andre viltgul blir vissa japan. OM en är svartvit japan o en är tex gul eller chinchilla eller vit rödögd för att nämna några ex, eller vilken färg som helst som bär på anlag för gult och albino,siames eller chinchilla, så blir vissa svartvita japaner!

Är det ngn speciell färg du undrar över? Jag kan färggenetiken på kaniner bra o japan avlar jag ju själv på så... :D

Harry är gul-svart japantecknad och honan som jag funderar på är brun zobel?? Anledningen till att jag frågar är för att jag har läst någonstans att båda föräldrarna måste vara japantecknade för att avkommorna ska bli lika... lät konstigt när jag läste det och jag har tänkt på det sedan dess!

Är helt förälskad i japaner!! :bump:

//Anna

Nej blanda inte in zobel, varken brun, blå eller zobelsiames!DEt totalförstör färgen, det svarta blir brunaktigt och de kan få skuggor, de vita japanerna blir gulbeige och det svarta brunt :crazy:

Nej korsa honom med antingen japan, då får du bara japaner, eller med en viltgul eller bourgogne/orange hermelin!

Den snyggaste och renaste japanteckningen får man om man parar japantecknade (i samma färg) flera generationer efter varandra utan att blanda in tex madagaskar mfl färger. Anledningen är att även madagaskar o isabell har slöjor (precis som siames o zobel) som för det mesta fördärvar helhetsintrycket. Många blir som japantecknade upptill och madagaskar mot sidorna. Inte snyggt.

Jag har avlat japantecknat i olika färger tidigare (dvärgvädur) och kan också en hel del (det mesta) om färggenetiken.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Sassy
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
552
· Visningar
12 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka