färg på hö...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 913
J

jupiter-judex

vad är det som gör att färgen på höt blir såå olika? jag förstår ju att om det kommer mer sol på det så bleks det och tvärtom....men har nu kollat på lite olika hö och lånat två balar av en kompis så jag skulle klara mej...och alla tre är jätte olika. det ena är jättegrönt och ljusgrönt(utan analys så jag vet inte värdena på det), det andra är också väldigt grönt men mer mörkt och inte lika klargrönt, det tredje är lite gulare och har lite lägre värden men ganska marginellt med det andra.

hur kommer det sig och hur mycket ska man gå på färg...? har hört att färg och värden inte alls går hand i hand så att säga men det är klart att man tycker ju det gröna ser godare ut även om det har samma värden eller kanske till och med sämre...

Sv: färg på hö...

Beror ju en del vad för växter och sorter/arter som höet innehåller. T ex brukar hö från våtmarker bli lite gröngrått i färgen, hö från naturängar brukar vara lite tunnare och gulgrönt.
Hö från välgödslade vallar blir grönare än de som inte fått gödning o s v så det beror på en massa olika saker.

Antal soltimmar spelar också roll... Ett hö som fått många soltimmar på sig under torkningen blir gulare i färgen än ett hö som inte har lika många soltimmar.

Har man någon gån studerat de vallfröblandningar som säljs så inser man att det finns otroligt många namnsorter av våra vanligaste gräsarter. De olika sorterna av till exempel timotej har olika egenskaper. Beroende på vad man vill uppnå så finns olika färdiga blandningar från olika leverantörer.

Att vi får olika färg på skörden är inte konstigt!

Liknande trådar

Foder & Strö En höbonde sa att om det är för lite protein i grovfodret så blir bajset ljusare/mer gulbrunt än mörkare/grönare. Tänkte inte mer på det...
Svar
6
· Visningar
1 221
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 059
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 414
Senast: TinyWiny
·
A
Foder & Strö Jag var iväg till en bonde igår för att köpa hö, det är för övrigt bonde nr 3 som jag handlar av denna vinter då min vanlige inte har...
Svar
18
· Visningar
5 561
Senast: Ashira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka