Färg på föl?

Tussemaja

Trådstartare
Kanske borde den här ligga nån annan stans å kanske finns det en sån här tråd innan... Men som att leta efter nål i höstack. Jag vill ha tips på en bra färggenitik-sida som är begriplig. Jag vill, "förstagångsfölmatte" som jag är (eller hoppas bli) börja spekulera i, eller åtminstone fantisera, om vad mitt föl kan få för färg. Mamman är sorrel och pappa dun. Jag vet ju att vissa färger är dominanta osv, men hur och vilka, och vad kan jag alltså förvänta mig?

Sv: Färg på föl?

Hej,
Det räcker inte med säga att pappan är Dun, Dun i sig är ingen färg utan ett tillägg på den befintliga färgen som bla ger en Ål på ryggen.

Är mamman fux och pappan fux (eller sk Red Dun) så kommer det att bli en fux med 50% chans för Dun.

Har pappan en annan grundfärg än Röd så blir det fler möjliga färgkombinationer. Du kan kika litet här http://www.animalgenetics.us/CCalculator1.asp

mvh Eva

...Men "vanlig" dun, med ål å svarta ben, man å svans? Typ grå alltså... Det finns inget sånt val på den där kalkylatorn...

Jo den kan vara bara "dun" - en buckskin med ål i princip. Dom kallar det "dunskin" i kalkylatorn men man kallar dom och registrerar dom som dun.

Det är inte svårare än att klicka sig in i färgtråden på avelsforumet, borde ligga på förstasidan.

Tänker du på "musblack"? Det är ju grullo isåfall och det finns med. :) Det finns massor av olika duns att välja på. Eller tänker du på Buckskin?

Om pappan är registrerad som "dun" vilket TS skriver så är det en buckskin/dun det handlar om.

Det är inte svårare än att klicka sig in i färgtråden på avelsforumet, borde ligga på förstasidan.

Fast jag tycker det är bra med en färgtråd här som riktar sig till de amerikanskregistrerade raserna.

På avel blir folk irriterade om man inte använder "svenska" namn på varenda färg och många är helt enkelt inte vana med det, det är enklare om man kan skriva ut det så som man pratar och kan, och så som våra hästar är registrerade. Det är förvirrande att sitta och leta upp vad dun, grulla, sorrel, chetnut, red roan, buckskin osv osv heter på svenska först och i många fall finns det ingen direkt översättning och allt blir bara ännu snurrigare.

Dessutom tror jag inte jag har fått svar en enda gång när jag har skrivit i den tråden :cool:

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 007
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det blev massa krångel med den klänningen som jag ville ha så nu måste jag hitta nåtannat. Och det är inte så jätte lång tid kvar så det...
Svar
15
· Visningar
980
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka