Färg på bommar!

G

Gallardo_Cicci

Hej! Jag har en del hinder material i trä. Mina stöd är målade men dock ej bommarna. Har någon något bra tips på vilken sorts färg som är bäst och mest hållbar? Jag vill ju att det ska hålla i några år!:confused:

Sv: Färg på bommar!

Hej!

Vi målar ridskolans bommar med uteakrylat, men om det är bäst vet jag inte... Vi måste ändå måla om dem varje eller vartannat år i princip med tanke på att de får utstå en del slitage.

kolla in "gnägg" och "hoppning" där ligger trådar om hur man gör egna hinder och där finns många bra tips om bland annat färg val!

Jag kommer tyvärr inte ihåg vad färgen hette:grin:, men 1995 köpte jag och min morfar ny färg till ridklubbens bommar. Vi köpte en svindyr färg som skulle gå att måla både trä och plåt med eftersom vi räknade med att måla en del oljefat också... Det är först de sista 2-3 åren som bommarna börjat se lite skamfilade ut, och då har vi ändå haft bommarna förvarade utomhus, folk har lämnat dom på marken i regn och snö m.m. m.m.

Jag rekommenderar alltså att du går till en bra färghandel och kollar om de har någon plåt/träfärg för utomhusbruk... Inte många färger som håller i 10 år eller mer:bow:!

Tack för svaren! Tar tacksamt emot fler!

Om man ska ha en färg som håller länge och tål att tex lämnas ute så är det nog bara oljefärg som gäller. Arylatfärgerna har blivit bättre på senare år men är inte riktigt ikapp än. Ser på bommarna jag har målade för ca 7 år sedan, dom färgfälten som är målade med oljefärg är fräsha än medans akrylatfärgerna har börjat lossna och se skabbiga ut. En färg som man ska undvika är latexfärg då det blir för tätt, träet kan inte andas och blir det då nån reva eller glipa där det kommer in fukt så ruttnar träet från insidan...

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 445
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar