färdigpellets

K

knasan

Hur många undviker pellets eftersom de innehåller bindemedel? De sägs klibba fast i hästens tarmväggar med olika konsekvenser? Tycker ni det är OK med en kort period, t ex några månader, tror ni att tarmarna rensar bort limämnena med tiden, eller är det fast för evigt? Hjälper loppfrö(=psylliumfröskal) tror ni?

Vill veta vad ni tror eller om någon kanske t o m vet på fakta!

Sv: färdigpellets

"Limmet" i de flesta fall är melass. Melass ingår i bl a betfor.

Jag är inte rädd för melass, däremot tycker jag att socker i foderstaten är tråkigt, särskilt det dolda sockret som t ex melass i pellets....

Jag ger inte mina Kraff* då jag har hört mycket olika om dom.Vet några hästar som har blivit sjuka av jusst detta fodret.

Det är knappast fråga om något lim i fodret, utan snarare melass eller stärkelse som gör att fodret håller ihop.

Fast min farmor använder potatismjöl som lim ibland, så på sätt och vis är det ju lim i fodret då...:rofl:

Jag undviker pellets. Har sett en del hästar bli oföklarligt dåliga på olika sätt (bl.a. eksem, skumma ledproblem i ryggraden, mm) och ägarna har efter oändliga turer hos veterinärer och alternativare kommit till att acceptera problemen. Sen har de av någon annan anledning bytt foder och då har problemen försvunnit.

När det finns andra alternativ som inte är pelleterade väljer jag hellre dom.

Men några bevis för att bindemedel eller annat skulle vara skadligt har jag inte hört och vore det så skulle ju inte pelleterat foder få säljas. Däremot gillar inte jag heller socker i foderstaten - jag har slutat ge betfor sedan många år.

/Camilla

Hur gör du om grovfoder visar sej ha lågt proteinhalt?
Då kan väl inte havre räcka som enda kraftfoder?

Pelleterat foder kan väl inte vara så "farligt".
Mina pållar äter Krafft foder, o det funkar bra tycker jag.

Ja, jag tror också att det är en myt att det skulle klistra sig fast i tarmväggarna - faktiskt har jag aldrig hör den varianten. En variant jag har hört är att det ska vara animaliska biprodukter i pelletsfodren och då hästar inte är kannibaler ska det inte vara bra att ge (jmfr galna kosjukan). MEN det vet jag heller inte var det kommer ifrån och om det finns några belägg för det.

Bara för att jag blev nyfiken så kollade jag in på hemsidan hos K****t för att se vad det är i fodren, men de redovisar bara analysvärdena, dvs enerig, protein, mm, inte den faktiska innehållsbeteckningen....

/Camilla

Innehållsförteckning finns på säckarna.
Numera är det förbjudet med animaliska produkter i fodret.
Med tanke på hur många hästar i Sverige som äter pelleterat (Krafft, Hippo, Mustang, ja vad alla heter) så är det inget farligt. Men man måste ju givetvis tänka på mängderna man ger. Men det gör man ju även med rena spannmål.
// Linda

Ja, det är nog mängderna som gör största skadan. Så var det troligen för hästen med ledproblem.

/Camilla

Jag säger som flera andra att det är en myt. Många väljer idag att fodra med färdigfoder från exempelvis Krafft, Hippo m.fl. och hästarna
tar ingen skada utav det. Dock så tror jag att hästar kan vara olika känsliga mot melass, stärkelse osv. och att man ska vara vaksam. Det bästa är att alltid utgå från ett grovfoder av bra kvalité och ge tillräckliga mängder av detta. Först ger man grovfoder och behöver man så kompletterar man med ett lämpligt kraftfoder.

Fördelen med pelleterade foder som Krafft, Hippo m.fl. (det har ju blivit en stor marknad) är att det oftast är smidigt och lätthanterligt och innehåller det hästen behöver ha i sig såsom mineraler och vitaminer osv. För det är ju just det som är meningen när du väljer ett färdigfoder, att du dels ska hitta ett bra foder som passar in med övrigt foder och för att man även ska ha ett komplett foder där man slipper pyttsa allt för mycket med ev tillskott. Går man den vägen behöver man i regel inte ge Onödigt mycket kraftfoder som vissa har tendenser att göra.

Utan har man ögonen med sig och fodrar med måtta så är det oftast inget problem att ge ett pelleterat foder - eller annat färdigfoder för den delen heller. Man ska även läsa och följa de rekommendationer som står på förpackningen, på fodersäcken ska även en förteckning över allt innehåll stå.

Nackdelarna är väll att risken för foderstrupsförstoppning kan öka om man inte är varsam, men det är ju alltid bra om man fodrar med Grovfodret en kvart innan man ger kraften. Sedan är det väll just melass som oftast är det vanligaste förekommande bindemedlet. Jag själv gillar inte melass och har upptäckt att nu när jag gått ifrån de foder som innehåller mycket melass att hennes mage har blivit nästan helt stabil osv. Men det är ju också olika mellan olika hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 074
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Silver Girl
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka