TackJag har raderat ett antal inlägg och svar på dessa då jag inte tyckte de passade i tråden.
Raderade några inlägg till och vidtog ytterligare en åtgärd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TackJag har raderat ett antal inlägg och svar på dessa då jag inte tyckte de passade i tråden.
Raderade några inlägg till och vidtog ytterligare en åtgärd.
Högre fetthalt i färdigmaten?Nu har jag åter börjat äta färdig mat från frysdisken och magen har reagerat. Jag kollade innehållsförteckningen på det jag ätit idag. Den innehöll inget konstigt alls faktiskt och det surhetsreglerande medlet E260 visade sig vara ättiksyra. Så jag förstår inte varför magen reagerar.
Jag tycker inte att 4,8 gram fett per 100 gram låter så mycket.Högre fetthalt i färdigmaten?
Borde inte magproblemen uppstå varje gång då när jag ätit en färdig rätt?Det kan ju vara nocebo.
Kanske. Kan det vara någon av de faktiska ingredienserna du inte tål? Eller för mycket fibrer alternativt brist på fibrer? Jag får ofta ont i magen om jag ätit något med med lite fibrer och sedan något med mycket fibrer efter (det utan fibrer "proppar igen" så att säga, förlåt för tmi)Borde inte magproblemen uppstå varje gång då när jag ätit en färdig rätt?
Brist på fibrer är det ju check på.Kanske. Kan det vara någon av de faktiska ingredienserna du inte tål? Eller för mycket fibrer alternativt brist på fibrer? Jag får ofta ont i magen om jag ätit något med med lite fibrer och sedan något med mycket fibrer efter (det utan fibrer "proppar igen" så att säga, förlåt för tmi)
Vid psykisk ohälsa är det annars jättevanligt med tillhörande magproblem. Tarmen och hjärnan är tätt sammanlänkade, och vissa blir deprimerade av magproblem medan andra får magproblem av depression. Inte så kul att höra kanske, för då är det ju inte så mycket att göra åt det.
Jag skulle tippa på fibrer då. Något jag gör är att ha en påse färdighackad råkostsallad i kylen, samt en skål med frukt. Värm rätten som vanligt och dra med en näve sallad på när den är klar.Brist på fibrer är det ju check på.
Jag har varit okej i magen under en längre tid då jag kunnat äta hemlagat, så jag tror inte alls att problemen hänger ihop med min depression.
Då är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.Jag skulle tippa på fibrer då. Något jag gör är att ha en påse färdighackad råkostsallad i kylen, samt en skål med frukt. Värm rätten som vanligt och dra med en näve sallad på när den är klar.
Jag köper färdig sallad på påse. Bara att riva upp påsen och ta önskad mängd. Råkostsalladen (vitkål och morötter) håller längre än spenaten och grönsalladsvarianterna, så köper jag en av varje har jag för en veckaDå är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.
Jag tipsar om att lägga en bit hushållspapper i påsen, då håller salladen sig fräsch flera dagar länge.Jag köper färdig sallad på påse. Bara att riva upp påsen och ta önskad mängd. Råkostsalladen (vitkål och morötter) håller längre än spenaten och grönsalladsvarianterna, så köper jag en av varje har jag för en vecka![]()
Jag äter morötter som de är, direkt ur påsen/från kylen. Orkar inte riva/hacka men får fibrerna ändå.Då är utmaningen att göra salladen. Jag köpte ingredienser för att göra en sallad för flera veckor sedan och jag har fortfarande inte orkat ta tag i det.
Jag fixar inte att tugga morötter. Det är svårt även när det är rivet.Jag äter morötter som de är, direkt ur påsen/från kylen. Orkar inte riva/hacka men får fibrerna ändå.
Köp en mandolin så blir jobbet lättare .Jag fixar inte att tugga morötter. Det är svårt även när det är rivet.
Jag har en sån. På vilket sätt gör den att hård mat blir lätt att tugga?Köp en mandolin så blir jobbet lättare .Visa bifogad fil 67800
Man kan skiva/riva grönsaker riktigt tunt. Lägger du dem i en vinegrette så blir de möra.Jag har en sån. På vilket sätt gör den att hård mat blir lätt att tugga?
Ok. Tror inte min mandolin skär så tunt. Morot är nog också för hårt för att skära i en sån. Och vinegrette tycker jag inte om.Man kan skiva/riva grönsaker riktigt tunt. Lägger du dem i en vinegrette så blir de möra.
Jag har en sån. På vilket sätt gör den att hård mat blir lätt att tugga?
Menar du på allvar att rivna morötter är för hårt för dig att tuggaJag fixar inte att tugga morötter. Det är svårt även när det är rivet.
Ja, åtminstone det grovrivna. Finrivet kan man nästan svälja direkt.Menar du på allvar att rivna morötter är för hårt för dig att tugga![]()