Färdigfoder och foderstat

Sara75

Trådstartare
Jag håller på och knåpar med foderstaten men jag får det liksom inte att gå ihop. Jag har räknat på Mustang Allround och med ett hö som har typ vanliga värden och ändå måste jag ge ett mineralfoder. Trodde liksom att man skulle slippa att hålla på och dutta med ett mineralfoder också om man väljer ett färdigfoder.... Gör jag något helgalet eller är det vanligt att man blir tvungen att ge mineralfoder till ett färdigfoder? Använder Hippocampus foderstatsberäkning. :confused:

Sv: Färdigfoder och foderstat

Ibland kan det bli så ja men oftast behöver man det inte.

OM du vill kan du PM:a analysen och näringsbehovet för din häst(står på hippocampus) så kan jag räkna på det till dig :)

Man måste oftast ge ganska mycket av ett "färdigfoder" för att täcka mineralerna. Fast så mycket kraftfoder behövs inte till hästen.
Ibland räcker det att lägga till enstaka ämnen som saknas tex Se.
// Linda

Färdigfodren bygger på att man oftast måste ge en ganska stor giva för att täcka behoven av mineraler och vitaminer, naturligtvis beroende på vad man har för värden i sitt grovfoder och hur mycket hästen arbetar.

Om du inte vill ge ett mineralfoder kan ett koncentrat ihop med ditt grovfoder vara ett alternativ!

Nu har jag aldrig gett av ngt färdigfoder av olika anledningar där en av dem är att vi har fyra st helt olika hästar så det hade nog aldrig fungerat om jag nu hade velat det.

Men i vilket fall som måste det vara så att du utgår från ditt grovfoder och hästens behov och sedan får du se vad som fattas i foderstaten av ex energi, proteiner, mineraler. När du vet vad eller om du ska lägga till ngt så får du leta upp ett färdigfoder som passar. Nu antar jag att man ändå kanske måste komplettera med ngt extra.

Hmm, ger jag betydligt mer än vad jag hade tänkt så blir det balans i mineralerna. Och det som fallerar i annat fall är faktiskt just selen :bow:

Men blir det balans i resten då? Jag föredrar en foderstat med så mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt samt med tillskott av "rätt" mineralblandning eftersom det är grovfoder hästar är skapta för att äta. Men självklart måste man anpassa efter hästens förutsättningar osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 821
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: lewellyn
·
B
Foder & Strö Hej! Har bestämmt mig för att lära mig grunderna för foderstatsberäkning. Och just nu sitter jag här med en höanalys i handen. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka