Färdbroms hjulbroms ur funktion

Ketrawzc

Trådstartare
Min far besiktade min hästtransport i veckan och den gick inte igenom. Bromsade noll på 2 av fyra hjul, en axel har alltså färdbroms hjulbroms ur funktion, som det stod på pappret.

Ringde den lokala släpvagnsreparstören som hade semester såklart. Skulle återkomma i början av augusti. Men jag glömde fråga om vad priset skulle kunna hamna på ungefär.

Googlade men hittade bara trasiga bilar..
Är det nån som reparerat detta på sitt släp som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta?
 
Svårt att säga hur mycket som måste bytas. Jag fick också 2:or, blev nya eeeehmm "bromsok" tror jag.
5 000:- i alla fall.
 
Min far besiktade min hästtransport i veckan och den gick inte igenom. Bromsade noll på 2 av fyra hjul, en axel har alltså färdbroms hjulbroms ur funktion, som det stod på pappret.

Ringde den lokala släpvagnsreparstören som hade semester såklart. Skulle återkomma i början av augusti. Men jag glömde fråga om vad priset skulle kunna hamna på ungefär.

Googlade men hittade bara trasiga bilar..
Är det nån som reparerat detta på sitt släp som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta?

Det var samma sak med mitt förra släp, men det fixade pappa själv genom att spänna bromsarna. Det gäller bara att få dem hyfsat jämna. Men det kanske är något annat fel på dina bromsar?
 
Det var samma sak med mitt förra släp, men det fixade pappa själv genom att spänna bromsarna. Det gäller bara att få dem hyfsat jämna. Men det kanske är något annat fel på dina bromsar?

Åh jag vet inte. Pappa frågade inte men i pappren står det att nått är trasigt. Det kanske är ospecificerat och skriver ut bara att det inte finns några bromsar. Då blir det kanske en överraskning ändå när vi kommer till verkstan :cool:
 
Har du ingen annan verkstad i närheten? Vi servar våra släp på närmsta Mekonomen-verkstad, särskilt om det är så allmänna grejor som bromsar. Då kan du ju få det både utfört och en prisuppgift, menar jag.
 
Min far besiktade min hästtransport i veckan och den gick inte igenom. Bromsade noll på 2 av fyra hjul, en axel har alltså färdbroms hjulbroms ur funktion, som det stod på pappret.

Ringde den lokala släpvagnsreparstören som hade semester såklart. Skulle återkomma i början av augusti. Men jag glömde fråga om vad priset skulle kunna hamna på ungefär.

Googlade men hittade bara trasiga bilar..
Är det nån som reparerat detta på sitt släp som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta?

Ring o fråga vad det betyder. Eller ta med dig bes protokollet och åk in o fråga där ni besiktade.
Mvg
Pudlan
 
Har du ingen annan verkstad i närheten? Vi servar våra släp på närmsta Mekonomen-verkstad, särskilt om det är så allmänna grejor som bromsar. Då kan du ju få det både utfört och en prisuppgift, menar jag.
:idea:
Ska ringa Mekonomen. De lär ju inte ha semesterstängt. Lär fixas inom en månad annars är det körförbud.
 
Ring o fråga vad det betyder. Eller ta med dig bes protokollet och åk in o fråga där ni besiktade.
Mvg
Pudlan

Besiktningen är ingen verkstad. De konstaterar ATT det inte fungerar. VAD det är som inte fungerar, får man vackert betala för att få reda på. Det kostar nämligen tid som är pengar att efterforska varför saker inte fungerar.
 
Besiktningen är ingen verkstad. De konstaterar ATT det inte fungerar. VAD det är som inte fungerar, får man vackert betala för att få reda på. Det kostar nämligen tid som är pengar att efterforska varför saker inte fungerar.
Ja precis. In på verkstad ska den ju i vilket fall. Hoppas på en glad överraskning när prislappen kommer. Räknar bittert med att det kommer kosta en stor del av min ej inköpta nya dressyrsadel iallafall..... :meh:
 
Besiktningen är ingen verkstad. De konstaterar ATT det inte fungerar. VAD det är som inte fungerar, får man vackert betala för att få reda på. Det kostar nämligen tid som är pengar att efterforska varför saker inte fungerar.

Det är väl medveten om men i bland så är det att bromsen har fastnat eller att det är något med oket. Har bes, tekniker nära så det brukar deras station be kunderna komma i så de kan förklara vad som felar..
 
Det är väl medveten om men i bland så är det att bromsen har fastnat eller att det är något med oket. Har bes, tekniker nära så det brukar deras station be kunderna komma i så de kan förklara vad som felar..

Jag erkänner att jag inte förstår hälften av vad du skriver, men jag vänder mig mot att använda besiktningsstationen som "vad-är-det". Jag tycker det är dyrt nog redan, och är inte beredd att betala mer för att besiktningspersonalens tid går åt till verkstadsarbete åt andra. Det betyder att färre fordon blir besiktigade och därmed ökar priserna.

Varför inte ta ansvar själv och åka in till verkstaden och köpa den tid/förklaring man i så fall känner att man behöver?
 
Lite trixitgt är det, mest att få ihop med rätt fjädrar på rätt ställe. Men ändå ganska lätt att mecka med.

Troligtvis har det bekat ihop och så lite rost i det. Plocka isär göra rent, polera med lite smärjelduk och sen pyssla ihop igen.

Det plocket kostar för mycket tid om verkstad ska göra det så de byter nog rätt av utan att titta på om det gamla är helt.
Se då till att få med de gamla delarna med dig hem! Så kan du serva de själv i lugn och ro se hur de fungerar. Man får säga till innan om det.

Sen är det justeringen.
Har kört varmgångsmetoden. Grovjustera genom att spänna tills det börjar kärva och lossa sen nåt kvarts varv på justerskruven.

Sen åker man ut och kör, inspekterar och justerar åt alla skruvar så det blir lika lätt jummet på alla fyra bromsar, men bara jummet, inte varmt, då får man släppa lite.
Så håller man på.
Sen åker man och besiktigar och så på hemvägen så släpper man lite på på skruven, bara så de slutar att vara lätt jumna.
 
Jag erkänner att jag inte förstår hälften av vad du skriver, men jag vänder mig mot att använda besiktningsstationen som "vad-är-det". Jag tycker det är dyrt nog redan, och är inte beredd att betala mer för att besiktningspersonalens tid går åt till verkstadsarbete åt andra. Det betyder att färre fordon blir besiktigade och därmed ökar priserna.

Varför inte ta ansvar själv och åka in till verkstaden och köpa den tid/förklaring man i så fall känner att man behöver?

Det kostar inget att fråga. Och de har fasta bokade tider för bilarna. i bland dropp in tider. Hade inte tid så säger de att de inte hinner om man frågar. De förklarar gärna vad som är fel.
 
Jag fick lämna in min på lokala bilverkstaden efter besiktningen förra veckan, det gick på ca 2800, då bytte de bromsbackar på ena hjulaxeln.
 
Det kostar inget att fråga. Och de har fasta bokade tider för bilarna. i bland dropp in tider. Hade inte tid så säger de att de inte hinner om man frågar. De förklarar gärna vad som är fel.

Det är ju det jag säger - det kostar inget att fråga. Nej, inte där och då. Men i längden eftersom man då tar debiterbar tid till något som inte ens ingår i verksamheten.
 
Min far besiktade min hästtransport i veckan och den gick inte igenom. Bromsade noll på 2 av fyra hjul, en axel har alltså färdbroms hjulbroms ur funktion, som det stod på pappret.

Ringde den lokala släpvagnsreparstören som hade semester såklart. Skulle återkomma i början av augusti. Men jag glömde fråga om vad priset skulle kunna hamna på ungefär.

Googlade men hittade bara trasiga bilar..
Är det nån som reparerat detta på sitt släp som vet på ett ungefär vad det kan tänkas kosta?


Vi fick också det beskedet ungefär, typ ingen bromsverkan på några hjul. Min pappa hjälpte mig och bytte alla bromsbackarna och justerade in allt själv. Tror han sökte upp instruktioner på nätet? (när jag ombesiktade fick jag tom. lite beröm av han som mätte som sa att det var superbra värden, 0,8 resp 1,2 på höger, 0,8 resp 1,2 på vänster sida) Nu är min pappa lite extra händig, men det verkar ju möjligt att göra iordning själv. Jag hade dock aldrig klarat det själv ;)
 
Både jag och min pappa är kassa på allt som handlar om bilar och transporter, så den lär in på verkstad för kontroll av vad som är fel och sen är det bara att vackert betala vad det kostar att laga :cool:
 
Det är ju det jag säger - det kostar inget att fråga. Nej, inte där och då. Men i längden eftersom man då tar debiterbar tid till något som inte ens ingår i verksamheten.

Det ingår i deras jobb att förklara. Det gör det i var fall på stationen här. Men nu är det så många olika företag o det har lite olika inställning till kundservice.
Men det är väll enkelt antingen åker man o frågar eller så låter man bli. Bromsen behöver åtgärdas o av sett.
Mvh
Pudlan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp