Farceur VIII och Denouste

lilith

Trådstartare
Är det någon som har lite upplysningar om hingsten Farceur VIII född 1929 e.Velox u.Faltsia e.Amant de Coer, och hans avkommor. Framför allt hingstarna Mardochee f-41 u.Moutarde e.Vlan, Vanneau f-43 u.Pirouette e.Eldorado och Hijar f-38 u.Hilda e.Virtouse samt stoet Carbonite f-51 u.Chambouline e.Arman xx.

Och om hingsten Denouste född 1921 e.Latif u.Djaima e.Khouri och hans avkommor. Framför allt hingstarna Kriss II f-33 u.Kenia e.Kerro, Baroud II f-27 u.Belle du Sarot e.Djebel och Abel f-30 u.Alicante e.Kerro. Samt stona Daune de Noste f-38 u.Dame en Noir e.Phryxus xx, Dragee VI f-35 u.Djaranat e.Ghalabawi och Amica f-27 u.Amadouee e.Flibuster.

Sv: Farceur VIII och Denouste

Denousté 1921 e. Latif OA u.Djaima är arabiskfullblod upfödd av G.Lalague i Frankrike.
Sonen Caid 1926 exporterades till Janow Podlaski i Polen och sonen Kann 1927 till Tersk Stuteriet i Ryssland, där han etablerade en ny hingstlinje. Kann gjorde succé på Tersk, bl. a finns hans blod i bra galoppnhästar, dessutom producerade han mycket bra döttrar.
Så sent som 2004 importerades unghingsten Mirroh till Sverige, representant för Latif OA´s hingstlinje, genom Denousté.
Det senast åren har franska arabgaloppörer varit frangångsrika men är kontroversiella pga att de helt sakna arabtyp, det sägs var på grund av inavel till Denousté. I Polen finns arabhästar med Denousté´s blod men har ett helt annat exteriör än ”franska araber”.
Denoustés blod finns i många länder pga många exporter från Tersk Stuteriet.
Även hingsten Djebel 1906 är arabiskfullblod.

Tack för ditt svar!

Anledningen till att jag frågar efter Denousté är att han förekommer 8 gånger i stammen (de 7 närmsta generationerna) på den polska hingsten Barok - 2 gånger genom hingsten Abel och 2 gånger genom stoet Daune de Noste.

Dessutom förekommer Farceur VIII 4 gånger.

Så det är ju viss linjeavel...

Barok själv står som angloarabiskt fullblod men verkar ha Shagyaarab på mödernet. Upplysningar om honom och hans stam mottages också gärna.

Barok är född -87 e.Kwartet u.Barca e.Marten u.Baranica e.Equator u.Babinka e.Gazal II - Kuhailan Zaid - Obajan VII - Shagya XVII - Gazal.

Om det är någon som vet något om Kwartet så är det också av intresse.

Kwartet f-82 e.Arlequin x u.Balise e.Neron u.Bazilik e.Aziz u.Ballerine III e.Le Moutard xx e.Berenice e.Abel u.Belledonne xx e.Kings Cross xx - Mesilim xx.

I Polen godkänner man shagyaaraber i angloaveln.

Jo, jag vet... Det finns ju olika definitioner på angloarab i olika länder.

Vet du vad som godkänns som angloarab i Frankrike? Jag tänker på Kwartets far Arlequin e.Massondo. Är det enbart engelskt fullblod och arabiskt fullblod i deras angloaraber?

Har du koll på om ett polskt sto efter denna hingsten Barok och undan ett trakehnersto (http://www.allbreedpedigree.com/piazza8), har stam som kan godkännas av ASVH?

Trakehner, anglo och shagya är godkända raser av ASVH så det bör bli raskod 04 och det borde också bli gröna papper.

Trakehner, anglo och shagya är godkända raser av ASVH så det bör bli raskod 04 och det borde också bli gröna papper.

Vet du hur man går tillväga i så fall? För hon har ju polskt registreringsbevis/pass, och vad jag förstår så är det inte en erkänd stambok av ASVH, rent generellt. Men i hennes fall, så borde ju härstamningen vara godkänd ändå...?

Är hon reggad i WKPL har jag för mig att förkortningen är) d v s polskt varmblod? Wiekopolska tror jag att rasen heter. Den har i alla fall tidigare varit godkänd av ASVH, vi har haft ett flertal polska hingstar i vår varmblodsavel.

Är hon reggad i WKPL har jag för mig att förkortningen är) d v s polskt varmblod? Wiekopolska tror jag att rasen heter. Den har i alla fall tidigare varit godkänd av ASVH, vi har haft ett flertal polska hingstar i vår varmblodsavel.

Jag tittade på ASVH's hemsida, på storeglementet och godkända stamböcker. Men hittade den inte där. Antingen så har de ändrat, eller så var det jag som inte kunde läsa ordentligt. Får kolla igen...

Appropå gamla polska hingstar i svensk avel så ligger Haakon som mormors morfar till Piazza...!

Jag tittade igen och det fanns inga stamböcker i Polen som var erkända (längre)...

Funderade också på om den polska stamboken verkligen var godkänd generellt förut, eller om det bara var enskilda hästar med trakehner, ostpresussar och fullblodsstam som godkändes i Sverige tidigare? De hästar, både hingstar och ston, som jag kommer ihåg var uteslutande av trakehnerblod med fullblodsinslag...

När jag tänker efter så är det nog som du säger att bara trakehner blivit godkända. Men när jag kollar runt lite på blup hittar jag t ex en avkomma till Niferak, en hingst med både trakehner och hannoveraer i sig, som fått gröna papper. Kontakta ASVH och fråga helt enkelt.

Haakon var också farmors farfar till Szkopul, pappa till min avatar!

Den polska stamboken togs bort från listan förra året. Numera bedöms varje polsk häst individuellt när den tilläggsregistreras i ASVH.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka