T

trojalotta

Vi har köpt en gård där det bara gått får innnn. Kan man förutsätta att de parasiter som ev. finns kvar i markerna inte smittar mina hästar?

Sv: Fårbete

Menar du att får har parasiter som smittar hästar? Kan du berätta mer om det för det har jag aldrig hört talas om! :)

Har haft får och hästar växelvis på samma marker i flera år utan att det varit några problem.

Det är bara bra att växla beten. Det inget att eftersträva, igentligen, även om många inte har några val, att bara ha hästar på samma bete år efter år. Då kan det bli mycket parasiter..

Aha, okej! Ingen panik! :) Jag uppfattade det inte så och frågade av ren nyfikenhet för att jag ville veta just eftersom mina får och mina hästar växlar bete.

Jag är ingen expert, men jag skulle inte vara rädd för att det fanns parasiter som skulle smitta hästarna. Det jag vet är, liksom flickancarra säger, att det är bra att växla beten mellan olika djur osv.

// Luen

Tvärtom så gör det så att hästparasiternas cykler avbryts.. Du behöver inte oroa dig..

Du ska vara jätte glad om du kan komma över ett bete där de bara gått får innan, de innebär ju att det är helt rent från hästarnas parasiter, de bästa är till & med om du kan köpa dig / låna några får så du kan fortsätta att växel beta markerna, det säga vara det allra bästa sättet att hantera parasiter på!! :laugh:

Håller med föregående talare, jubla och försök låna får att sambeta/växelbeta med igen i sommar! Det är bara bra, dels äter de ofta varandras rator och "snyggar till" betet dels bryter de varandras parasitcykler.
Har inte hört talas om några endoparasiter som går på båda djurslagen, så det behöver du inte oroa dej för.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
830
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka