Acses

Trådstartare
Sambon tog upp detta med mig första gången för någon månad sedan, vad trevligt det skulle vara att ha får. När han växte upp hade de får i hemmet men själv har jag ingen erfarenhet av dessa krabater, mer än att de är ohyggligt söta.

igår tog han åter upp det, och poängterade att det verkligen vore jätte trevligt att ha får. Ett par stycken, och en bagge. Jaha. Så jag tänkte börja forska lite i ämnet, dock är inte några fårköp aktuella fören tidigast nästa år. Men då har vi ju bara mer tid på oss att plugga, så att säga.

Så jag funderar på om det finns någon här som har får, och kan berätta lite om skötsel osv.

Vi har planerat att besöka lantbruk där de har får för att få större inblick och jag letar faktiskt efter kurser i fårhållning, men sådanna verkar inte finnas.

Så jag har några frågor:

- Måste alla får klippas, och är det lätt att få tag i någon kunnig som kan göra detta?
- Hur ofta måste de isåfall klippas?
- Får som klipps, vad gör man med ullen?
- Är det skillnad på ull och matfår? (Dum fråga kanske, men utan att fråga får man inget svar)
- Har hört att får inte kan äta lite kraftigt hö som hästar, men vad ätr de i kraftfoderväg?

Använder mig av google också, men tycker det känns trevligare att diskutera frågor med andra som är mer kunnig än jag själv. Så jag hoppas jag får förståelse för min okunnighet. :)

Sv: Får!

Hej!
Jag har en liten flock av köttrasen oxford down.Det är stora och lugna får som är lätta att få tillgivna.
Köttraserna är större än de övriga raserna.
Vissa väljer att bara klippa på våren och vissa föredrar att klippa både vår och höst.
Man brukar kunna hitta fårklippare som åker runt och klipper.De tar betalt för klippning plus milersättning.
Förutom klippning så ska klövarna ses över och verkas regelbundet .
Mina får har i vinter gått i lösdrift och haft fri tillgång på hösilage.
Innan har de fått hö och då samma hö som mina hästar.Det är inget problem.
Mina djur får endast kraftfoder under senare delen av dräktighet och under digivning.
För övrigt får de grovfoder, mineraler och saltsten.

Ah, klövarna var något jag funderat över men glömde att fråga. Hur ofta behöver de ses över? Och finns det även där speciellt utbildade som gör det?

Jag blir mer och mer sugen på att ha en liten flock får ju mer jag läser om dem. :)

Vad gäller ullen så beror det lite på kvaliteten vad du gör med den.Vi gör ingenting med ullen utan den kastas.Men du kan eventuellt försöka sälja, du kan prova att tova olika saker av den.

Det finns fårpellets att köpa i säck eller så kan du ge havre och betfor och ger du betfor till får så ska du ge det torrt, blötlägger du betforn så kan fåren få vomstörningar.

En till två gånger om året kan vara lagom att se över klövarna.Vi gör det i samband med att vi klipper våra får.Klövhornet kan vika sig in under klöver och då detta gör ont kan fåret börja halta.Den som klipper kan göra detta och man kan använda sig av en särskild klövsax eller en sekatör.

Tackar så hemskt mycket för dina svar! :bow: Något klokare har jag blivit och jag fortsätter att läsa på nätet, mycket intressant.

En fråga till har jag, kan man ta lamm på fåren varje år, eller bör de vila ibland? Finns det rekomendationer?

Det finns en jattebra bok som dom har pa manga bibliotek... den ar i serien "nya vagar i lantbruket"
( Om jag minns ratt) och den heter kort och gott "Far".

Finns en gettebra :D bok i samma serie om getter ocksa!

/KT

Boken heter Får skriven av E. Sjödin

sen finns det en bok som jag har sjalv som heter:

Lonsamhet och forutsattningar i farskotsel av Björn Almquist ( Nya vagar i lantbruket 7) LTs forlag.

/KT

Tack så hemskt mycket för boktipsen :bow: Ska kila ned på bibblan i morgon och kolla på en gång!

Nu börjar till och med jag bli sugen på får och lamm-bebisar. :bump:

Ja, du kan ta lamm på tackorna varje år.
Jag håller också med om att boken Får av Erik Sjödin är bra, den finns i flera omarbetade utgåvor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
21 097
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 885
Senast: Araminta
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar