Får vet. skriva ut injektioner?

_Runaway_

Trådstartare
Funderar på en grej, jag har alltid fått utskrivet medicin i flytande eller pulverform som ges oralt när hästarna behöver till exempel finadyne eller metacam. Men jag vet ju att finadyne finns i injektionsform som ges i muskeln. Eftersom jag snart har en startande travhäst vill jag undvika pulver så långt det går pga. risken för att åka fast i en eventuell dopingkontroll. Jag har på gymnasiet (häst) blivit instruerad av vår veterinär hur man sprutar intramuskulärt, och har fått göra det på egen hand på skolan (både pencillin och finadyne). Men får min veterinär hemma skriva ut det till mig? Eller krävs det något speciellt för det?

Sv: Får vet. skriva ut injektioner?

När min häst vägrade äta butta skrev min veterinär ut kanyler och finadyne, över telefon. Sen var det bara för mig att spruta.

Jag kan trösta dig med att utslag i dopingkontroll kommer oavsett man injicerar eller ger oralt.

Jag tolkar det som rester i krubba som annan häst kan slicka i sig. Alltså omedveten doping. ;)

Ja men snälla, det förstår jag..
Vad jag menar är att om man injicerar så hamnar allt i hästen, jag slänger sprutorna och allt är borta. Pulver kan flyga omkring, bli kvar i inredning om det ges i boxen osv.

Jag kan trösta dig med att utslag i dopingkontroll kommer oavsett man injicerar eller ger oralt.

Fast jag tror TS menade kontamineringsrisken och risken för oavsiktlig doping av icke-behandlande häst?

Ett pulver kan fara omkring, hästen kan drälla mat etc. En injektion är renare, den hamnar bara i hästen som ska ha den, och ingen risk för oavsiktlig doping av annan häst.

Till TS - ja de kan/får skriva ut finadyne i injektionsform. Dock föredrar det så långt det går pulver, mindre risker osv. Men jag har fått injektionsform med, på hästskrälle som konsekvent VÄGRADE äta preppad mat, och som det dag tre ungefär utbröt fullt krig med om man medicinerade med spruta i munnen. Den fick intramuskulärt istället, på förekommen anledning.

Jag har dock av veterinär jag kände mindre väl nekats få injektionslösning utskriven, utan där tyckte de 'bråka så länge det går, sätt ut sen'. Så det är nog lite olika mellan veterinärer.

Men Blå damen fick allt i injektionsform, hon var helt hopplös medicinera via munnen annat än enstaka dagar (dvs avmaskning t ex gick bra)

Okej, men då verkar det i alla fall vara "lagligt", inga särskilda bestämmelser kring det hela? Får höra vat min veterinär tycker om saken nör/om det blir aktuellt igen :)

Ja men snälla, det förstår jag..
Vad jag menar är att om man injicerar så hamnar allt i hästen, jag slänger sprutorna och allt är borta. Pulver kan flyga omkring, bli kvar i inredning om det ges i boxen osv.

Tänk på att en vanlig källa till ofrivillig medicinering är den behandlade hästens urin. Risken för pulverkontaminering är liten om man ger en liten mängd uppblött foder i en separat medicinhink. Jag har för mig att man inte får skriva ut intravenös injektion till djurägare att ge själva. Intramuskulär är ok.

Jag har fått Finadyne i injektionsform av den anledning att jag stod i stall med tävlande hästar, för att slippa drälla med pulver. Samtidigt märktes boxen med "medicinering pågår" samt att han gick själv i hagen för att undvika risken att av misstag dopa någon av de tävlande hästarna.

Veterinären kände väl inte till mig desto mer, men jag fick visa på kliniken att jag klarade av att spruta hästen korrekt innan vi fick gå hem igen.

Jag fick penicillin utskriven till min häst efter en broddspark. Som jag själv sprutade. Vet visade mig hur jag skulle göra och sedan gjorde jag själv. :)

Okej, men då verkar det i alla fall vara "lagligt", inga särskilda bestämmelser kring det hela? Får höra vat min veterinär tycker om saken nör/om det blir aktuellt igen :)

Saxat från jordbruksverket
"Veterinär får endast förskriva läkemedel för delegerad läkemedelsanvändning
till person som har genomgått kurs i läkemedelsanvändning
för det djurslag som delegationen avser."

Hela den roliga broschyren på ett antal sidor finns att läsa på jordbruksverket (herregud kan de inte formulera sig lite kortare)

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff53865/l%C3%A4kem_anv.pdf

Ja men om en veterinär lämnar eller skriver ut preparat för fortsatt behandling så är det inte delegeread läkemedelsanvändning o fordrar heller ingen kurs.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka