Får vet. avliva med bult? Avliv. m spruta/bult?

L

lenizen

Jag har hört båda sakerna.
A. Veterinär får avliva med bult.
B. Veterinär får inte avliva med bult för att det inte är "deras jobb". Mao får dom bara använda spruta.
:confused: :crazy:

Att jag funderar är för att min gofis ska vandra till änglarna inom dom närmsta dagarna (pga spatt i båda bak och en frambenshälta)och vi har inte bestämt den praktiska biten än (tar det när jag ringer och säger att papperna är klara) utan vi väntar på papperet från länsstyrelsen som ska godkänna dispensen.
Vet. frågade vad jag kände mest för när vi pratade runt det hela och rent automatiskt svarade jag spruta för att pållan är rädd om huvudet när det kommer okända människor. Sen började jag fundera om vet. får avliva med bult så kanske det vore ett alternativ ändå.
Ja, jag ska fråga honom när vi pratas vid nästa gång men jag vill ändå fråga här och nu. (Kommer prata med vet. i morgon el på måndag)
Veterinären har hon träffat så himla mycket att hon står med huvudet i hans famn när dom gosar. (Jo, tro det eller ej, jag har en vet. som tar sig tid till att gosa med pållen och klia innan/efter undersökning)

Jag vill göra det som är bäst för henne. Har ju även hört att sprutan har blivit väldigt mycket förbättrad (det gick väldigt fort när vi sprutade gammelmärrn) men att bulten är och förblir det skonsammaste mot hästen.

Nu börjar jag svamla.....

Sv: Får vet. avliva med bult? Avliv. m spruta/bult?

Vetrinär avlivar INTE med bultpistol, orsak därför att själva dödsögonblicket sas är när hästen avblodas före räknas hästen som hjärndöd.

Vet avlivar med spruta, vad preparatet heter minns jag inte direkt i huvudet men det kanske kommer.

Boj skrev:
Vetrinär avlivar INTE med bultpistol, orsak därför att själva dödsögonblicket sas är när hästen avblodas före räknas hästen som hjärndöd.

Vet avlivar med spruta, vad preparatet heter minns jag inte direkt i huvudet men det kanske kommer.
Vadå, en veterinär kan väl också använda bultpistol, det får väl vem som helst göra? Avblodar gör man väl alltid efter man skjutit? (hoppas jag verkligen)

Visst får veterinär avliva med bult. Det finns många som gör det o anser att det är smidigare o säkrare.
PL

Nu påstod jag inte att en vetrinär inte fick, däremot görs inte det av vetrinär eftersom hästen inte avblodas fullständigt genom att ligga på marken.

Har man möjlighet till avblodning, kan visst en vetrinär använda bultpistol men det är inte så ofta som det är möjligt. Jag har ännu inte varit med om att en vet gått med på denna metod för egen räkning, men det är ju möjligt att du har en annan erfarenhet genom ditt yrke.

Senast ändrad:

Men en veterinär kan väl avbloda, antar jag. Det är inte särskilt svårt. Ett stick med kniven bara.
Eller kanske dina veterinärer är skotträdda? ;)

Eller du kanske menar att köttet inte godkänns av slakteriet om veterinären avlivar? :idea:

CK skrev:
Eller kanske dina veterinärer är skotträdda? ;)

Ja nu är det ju ingen riktig pickadoll vi pratar om, så några högre smällar är det väl inte tal om heller. :angel:

De vetrinärer jag har pratat med som avlivat med spruta, vill inte använda bultpistol pga avblodningen inte sker fullständigt när hästen ligger på marken.

Avlivningen sker tillräckligt fullständigt även vid liggande avblodning, jag vet åtminstone ett slakteri som tillämpade det vid normalslakt utan problem o i renslakten var det tidigare standard (dålig avblodning syns direkt på slaktkroppen även om djuret dött direkt) sen är det en smaksak vad olika veterinärer tycker är bäst.
PL

Senast ändrad:

Min systers häst avlivades av veterinär med bultpistol. Han föredrog själv den metoden eftersom han anser att den är bättre för hästen. Sen kom "nödslakt" ut och hämtade kroppen. Eftersom kroppen skulle gå till destruktion, dvs köttet inte skulle användas, så spelade det ingen roll vem som avblodade. Däremot OM man ska använda köttet så får inte vet. göra det för det tillåter inte "nödslakt"-killarna (eller i förlängningen förmodligen slakteriet). Nu är det väl inte så vanligt att man använder hästköttet eftersom de flesta hästar som avlivas HAR varit på röntgen och då fått medel som ger livstids slaktkarens....

ja.vet får avliva med bult men drar sig för det när de inte är utbildade i att avliva med bult.det stämmer att hästen inte är klinskt sett dött förrens avblodning skett, man har 1 minut på sig att avbloda ett djur som skjutits med bult.jag har erfarenhet av detta då jag jobbar med sådant i mitt jobb som slaktare.när man avlivar hemma så går inget kött till matkött om man så säjer,utan bränns upp. Åker man till slakteriet med sin älskade så skjuts de med bult för att inom 1 min. avblodas och godkännas som människokött. :cry:

vill bara tillägga att vi fick nödslakta(bult) vår häst, de avblodade på MARKEN och åkte sen med den till SLAKT för att använda köttet. dvs, alla har fel haha!
*skoja* jag tror kanske att det var andra regler för 10 år sedan, det där med att man avblodar hemma OCH kan använda köttet. Nu gick han kanske till kattmat, vad vet jag, men användes gjorde han.
/j*

"Riktig" nödslakt dvs sanitetslakt finns fortvarande kvar på 4 platser i sverige.
Först måste vet besiktiga o skriva nödslaktsintyg därefter skjuter o avblodar nödslaktaren, tar in djuret på slakteriet, slaktar upp o tar div prover. Besiktningsveterinären besiktigar slaktkroppen o kollar provresultaten, därefter kan djuret gå till livsmedel.
Sanitetsslakten kommer att försvinna när nya EU-reglerna för slakt kommer 2006.
PL

Senast ändrad:

Det finns regler för avlivning.
Senast en minut efter att skottet har gått MÅSTE hästen avblodas.
En häst dör inte av bultpistolen, den dövas.
Dör gör den genom avblodning.

AM

Nafayette skrev:
Det finns regler för avlivning.
Senast en minut efter att skottet har gått MÅSTE hästen avblodas.
En häst dör inte av bultpistolen, den dövas.
Dör gör den genom avblodning.

AM
Nu är du ute på mycket djupt vatten, och hal is på samma gång.... Vet du varför kroppen måste avblodas innom den där minuten???

Så här är det... Bulten dödar djuret ... hjärtat fortsätter att slå reflexmässigt i upp till en minut efter att djuret dött...det innebär att blodtrycket fortfarande är uppe och det är det som gör att blodet kommer ur kroppen....

När hjärtat stannat så finns inte blodtrycket kvar.. då spelar det ingen roll hur mycket jag sticker i kroppen för det blöder inte ur ändå..

Men dödsögonblicket är när bulten träffar hjärnan....

Sådana tvärsäkra påståenden som ditt får mig att bli mörkrädd.... Uttala dig inte om saker du inte har en aning om... Du skrämmer folk ännu mer från att använda det mest skonsamma avlivningsmetod som finns..

Dödsögonblicket går inte att tydligt definera. Du har rätt i så mening att medvetandet upphör i sambande med skottögonblicket, då man ger en kraftig hjärnskakning samt förstör storhjärnans bark där medvetande och tankar hålls. Däremot är det oftast så att hjärnstam och förlängda märgen är intakt och de styr de aktiviteter som upprätthåller livet, andning och cirkulation, samt en del av reflexmönstren. Därför är bult endast en bedövning, även om djuret inte kan komma till medvetande efter ett korrekt skott.

För att stoppa all hjärnaktivitet använder man sig av avblodning som snabbt sänker blodtryck och därmed syretillförsel vilket medför att nervcellerna i HELA hjärnan slutar fungera mao djuret dör. Därför är det viktigt, och krävs enligt lag, att avlivningen blir fullständig, dvs ablodning sker. Men om det sker korrekt håller jag med om att det är den mest skonsamma metoden.

Frågan om vet får eller inte är väl redan väl besvarad tidigare. Det viktigaste är nog att vet känner sig trygg med den metod h*n använder, och de flesta är nog lite ovana vid bult... Skottet är inte värre än att en häst 25m bort inte bryr sig nämnvärt, däremot ska man ha öronproppar eller liknande om man hjälper till för att skydda sin egen hörsel. Förlorad hörsel får man aldrig igen!

Bulten orsakar hästen hjärndödhet, men kliniskt sätt är hästen inte död förrän efter avblodning. Hästen dör visserligen så småningom även om avblodning inte sker, men det går långsamt då organen slutar fungera en efter en. Det anses inte som etiskt försvarbart.

Nu gör ni mig osäker...

Min skall få somna in och jag har bestämt att han skall sprutas av veterinär. Då är det veterinären som bestämmer dödsögonblicket, alltså när hjärtat har slutat slå. Hur funkar det då med avblodning? Har förstått det som att han som hämtar kroppen sköter den biten. Fast kroppen skall brännas, inte användas så den kanske inte spelar någon roll? :confused:

Har aldrig varit med om att avliva innan. Känner mig så osäker!

saxen skrev:
Nu är du ute på mycket djupt vatten, och hal is på samma gång....

Jag vet inte vem som är på halast is, men enligt min mening är det nog trots allt är du!

Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 2000:160) om hanteringen av vissa
djurarter vid slakt eller annan avlivning

"6 kap. AVLIVNING
...
2 § Avblodning ska påbörjas vid bedövning med
1. bultpistol eller kulvapen inom 60 sekunder efter utförd
bedövning,
2. elektricitet inom 20 sekunder efter utförd bedövning, samt
3. koldioxid inom 60 sekunder efter utförd bedövning.
Tiden för påbörjande av avblodning efter utförd bedövning med
koldioxid får för gris utökas efter godkännande av Jordbruksverket."

Såvitt jag kan se är allt som står i Nafayettes inlägg helt rätt! Jag förstår din farhåga att det här sättet att uttrycka sig kan skrämma hästägere, men rent juridiskt måste du betrakta hästen som bedövad, inte död, direkt efter skottet.

(Sitter, trots det makabra ämnet, och småler lite åt tanken att en veterinärexamen skulle kunna medföra förbud att använda en avlivningsmetod som är tillåten för andra!)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 441
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Vet att det nog finns en del sådana här trådar sedan tidigare, men ändå. Min hund är sjuk och kommer att behöva avlivas inom en snar...
Svar
7
· Visningar
1 644
Senast: blizz
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 126
Senast: Martenix
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 789
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka