Får verkligen privata vårdbolag ...

Detta är ju rena lögner. Du vet ju inte vad du pratar om. Det finns inga privata LVM-hem. Alla är statliga.
I så fall har jag missuppfattat. Är alla placeringar på andra behandlingshem enbart SoL-beslut? Har alltid förstått det som att de både tar emot folk som själva bett att få komma dit och de som inte velat själv?
Kanske är det då "frivillighet" på nivån att man deklarerar att det finns tillräckligt underlag för ett LVM-beslut som kommer att skrivas under samma minut som någon inte längre deltar av egen vilja som avsetts?

Oavsett så kvarstår min fråga som handlade om ifall det som @Rosett ser för sig som "tvångsvård" kanske är ett större område än vad lagstiftaren avser med begreppet.
Att det finns en skillnad mellan att fatta beslut som kan ha en tvingande verkan mot en enskild och att myndigheten använder handgripligt tvång för det faktiska genomförandet (att man tar i bruk befogenheter som ligger inom våldsmonopolet; typ frihetsberövande, fasthållning vid injektion).

I allmänspråket kallar man en del saker för tvång när det i praktiken finns liten möjlighet att göra andra val, som i strikt förvaltningsterminologi inte kallas tvång. (vilket verkar vara det som även jag snubblade på ovan?)
(Villkor i beslut om öppen tvångsvård borde t.ex. kunna ingå där. Möjligheten till egna val är begränsad om alternativet är att stanna i sluten tvångsvård, men du tvingas knappast i meningen man skulle genomföra polishämtning till regelbundna öppenvårdsbesök.)
Uttryckte mig kanske inte helt tydligt.
 
Vad tänker du är rimlig personaltäthet och vilken kompetens saknar du hos hvb verksamheterna?

Jag tänker att det givetvis beror på verksamhet och målgrupp. När jag arbetade i akutverksamhet med LVU och SoL var vi i snitt en personal per 2-3 ungdomar, alltid vaken natt och jour. Alla mina dåvarande kollegor som var heltidsanställda var högskoleutbildade socionomer eller beteendevetare. Det fungerade generellt väldigt bra och vi hade möjlighet att jobba mycket med förändringsarbete, få ungdomar lämnade trots olåst. Den verksamheten ser dock inte likadan ut längre på grund av sparkrav. Nu är de i snitt två personal på 8-10 ungdomar.

Jag säger inte att man inte kan vara duktig på att möta ungdomar för att man inte har högskoleutbildning (i slutändan handlar det oerhört mycket om personlighet och erfarenhet). Men utifrån vad jag sett som socialsekreterare så brukar det spegla förändringsresultaten hos de ungdomar man placerar. Det är ju helt galet att våra ungdomar som har störst vårdbehov (ex. SiS) hamnar i en verksamhet där en stor andel av personalen inte har någon som helst utbildning kopplad till behandling- och förändringsarbete. Samtidigt kräver man socionomexamen för att arbeta inom myndighet med barn- och ungdom. Jag kan tycka att liknande krav borde översättas till behandlingsarbetet som är minst lika svårt men som kan göra oerhörd skillnad för ungdomen om verksamheten har rätt förutsättningar och inte bara blir boende/förvaring.

Givetvis är det dock svårt för HVB-verksamheter att bedriva den typen av verksamhet när kommuner upphandlar billigaste möjliga vårdalternativ utan att ta hänsyn till kvalitet.
 
Jag tänker att det givetvis beror på verksamhet och målgrupp. När jag arbetade i akutverksamhet med LVU och SoL var vi i snitt en personal per 2-3 ungdomar, alltid vaken natt och jour. Alla mina dåvarande kollegor som var heltidsanställda var högskoleutbildade socionomer eller beteendevetare. Det fungerade generellt väldigt bra och vi hade möjlighet att jobba mycket med förändringsarbete, få ungdomar lämnade trots olåst. Den verksamheten ser dock inte likadan ut längre på grund av sparkrav. Nu är de i snitt två personal på 8-10 ungdomar.

Jag säger inte att man inte kan vara duktig på att möta ungdomar för att man inte har högskoleutbildning (i slutändan handlar det oerhört mycket om personlighet och erfarenhet). Men utifrån vad jag sett som socialsekreterare så brukar det spegla förändringsresultaten hos de ungdomar man placerar. Det är ju helt galet att våra ungdomar som har störst vårdbehov (ex. SiS) hamnar i en verksamhet där en stor andel av personalen inte har någon som helst utbildning kopplad till behandling- och förändringsarbete. Samtidigt kräver man socionomexamen för att arbeta inom myndighet med barn- och ungdom. Jag kan tycka att liknande krav borde översättas till behandlingsarbetet som är minst lika svårt men som kan göra oerhörd skillnad för ungdomen om verksamheten har rätt förutsättningar och inte bara blir boende/förvaring.

Givetvis är det dock svårt för HVB-verksamheter att bedriva den typen av verksamhet när kommuner upphandlar billigaste möjliga vårdalternativ utan att ta hänsyn till kvalitet.
Vi har en spännvid från behandlingsassistenter, socialpedagoger, beteendevetare och socionomer. En del vidareutbildade med steg ett. Tycker det funkar bra och alla bidrar till ungdomarnas förändring men också till verksamhetsutveckling. Vad gäller personaltäthet så är vi, efter allt debakel med 11 timmars vila, 22 personer. Ingen sovjour numera utan två vakna nattare. 12 inskrivna ungdomar och en handfull uteuppdag/eftervård. Så vi har det bra och kan ge mycket tid till våra ungdomar. Det jag saknar är att vi fick utrymme att anställa en psykolog. Samarbetet med BUP är inte enkelt.

Det borde absolut ställas krav på SIS att höja nivån på precis allt. Helt galet att det får fortsätta som det gör.
 
I så fall har jag missuppfattat. Är alla placeringar på andra behandlingshem enbart SoL-beslut?
Ja, eller annat. Men inte LVM eller LVU. Däremot kommer ju klienterna/ungdomarna ut på utslussning i form av vanligt behandlingshem, HVB, familjehem etc under tiden de ligger under tvångsvården, men de hamnar aldrig på behandlingshem eller så från början. Alltid in på en intagningsavdelning på ett LVM-hem om du fått en LVM-dom. Och sen går du från intagningsavdelningen ut på en "behandlande"-avdelning och därifrån skeppas du sedan vidare efter flera månader till en utslussning, om man vill. Många väljer att stanna kvar sina 6 månader på LVM-hemmet och får därför aldrig någon utslussning.

Vad gäller frivilligt så är ju ingen LVM eller LVU någonting frivilligt. Det är tvång. Jag då som jobbar på LVM hanterar bara människor som inte vill ha vård. Ville de ha hjälp och vård hade de fått hjälpen därifrån. Eller om de anses vara för sjuka för behandlingshem så kommer de ju till LVM under tvångsvård första tiden. Poängen med LVM är att man ska kunna tvinga människor till nykterhet så att de medan de är nyktra kan ta bättre beslut i sitt liv.
 
Ja, eller annat. Men inte LVM eller LVU. Däremot kommer ju klienterna/ungdomarna ut på utslussning i form av vanligt behandlingshem, HVB, familjehem etc under tiden de ligger under tvångsvården, men de hamnar aldrig på behandlingshem eller så från början. Alltid in på en intagningsavdelning på ett LVM-hem om du fått en LVM-dom. Och sen går du från intagningsavdelningen ut på en "behandlande"-avdelning och därifrån skeppas du sedan vidare efter flera månader till en utslussning, om man vill. Många väljer att stanna kvar sina 6 månader på LVM-hemmet och får därför aldrig någon utslussning.

Vad gäller frivilligt så är ju ingen LVM eller LVU någonting frivilligt. Det är tvång. Jag då som jobbar på LVM hanterar bara människor som inte vill ha vård. Ville de ha hjälp och vård hade de fått hjälpen därifrån. Eller om de anses vara för sjuka för behandlingshem så kommer de ju till LVM under tvångsvård första tiden. Poängen med LVM är att man ska kunna tvinga människor till nykterhet så att de medan de är nyktra kan ta bättre beslut i sitt liv.
Barn och ungdomar kan placeras med ett LVU (både 2 och 3)-beslut på HVB eller i familjehem även om det inte är låst. Även inledningsvis i sin placering. Däremot kan man inte placeras med SoL i paragraf 12-hem (låst SiS). Men det kan hända att det inte ser likadant ut enligt LVM. Det är ju två olika lagstiftningar.
 
Barn och ungdomar kan placeras med ett LVU (både 2 och 3)-beslut på HVB eller i familjehem även om det inte är låst. Även inledningsvis i sin placering. Däremot kan man inte placeras med SoL i paragraf 12-hem (låst SiS). Men det kan hända att det inte ser likadant ut enligt LVM. Det är ju två olika lagstiftningar.
LVU innefattar ju barn som är omhändertagna eftersom föräldrarna är galna. Och de placeras i bästa fall i ett familjehem. Men det är ju en annan grej än tvångsvård enligt LVU för kriminella tonåringar eller LVM.
 
LVU innefattar ju barn som är omhändertagna eftersom föräldrarna är galna. Och de placeras i bästa fall i ett familjehem. Men det är ju en annan grej än tvångsvård enligt LVU för kriminella tonåringar eller LVM.
Jag skrev med både LVU 2 och 3 där 2an rör brister i omsorg i och 3an gäller eget beteende. Precis som galant säger så gäller samma för båda kategorierna. Man behöver inte ha med SiS att göra överhuvudtaget.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp