får som sällskap

Sv: får som sällskap

jag har eget stall. skulle det nu hända något så att det bara skulle finnas en häst kvar, då ser jag tydligen inte saken på samma sätt som du, för då skulle jag tillfälligt flytta hästen till ett annat stall. i sverige finns det verkligen gott om både större och mindre stall, så vart man än bor, skulle det inte vara så svårt att hitta plats. mina alternativ skulle aldrig vara "med eller utan get", de skulle vara "det nya stallet eller det nya stallet".

JAG HADE ett eget stall med kompis men min livssituation ändrades. visst "det finns" alltid stall var inte sa säker pa det, om mna bor i en liten hala med MYCKET hästar kan du kanske första om det är svart att fa stall plats där det redan finns hästar FInns det tomma stall har ägarna det som lager och inte vill de plocka ut allt skräp vilket för mig kna göra mig galen.Sen e det alltid sa om man som "nyfattig" just separerat och allt det sa kan du kanske första om man har det knapert därav att min donna e utlanad till tjej som redan ahr häst, men visst tar jag hemme henne kan ajg ha oturen att hitta stall utan sällskap da tar jag hellre ett tomt stall än inget alls men fragan av ts var kan man ha far som sällskap JA om mna inte anna lösning kan hitta elelr fa.
punkt slut

Det är en väldigt skillnad tycker iaf jag.
Jag vet dock inte hur jag ska förklara den riktigt.

men hundar och människor kan ju absolut kommunicera och ge varandra mer, än ett får och en häst. :crazy:

Men är du helt säker på att dom inte genom att leva som en flock hittar sitt sätt att kommunicera precis som vi har gjort med hunden?
Jag skulle snarare tro att dom utvecklar sitt eget språk och sitt eget sätt att kommunicera, men det är bara vad jag tror:)
Så jag undrar hur mycket skillnad det är egentligen eller om det bara är våra traditioner som säger att ha hund ensam fungerar men häst som ensam häst fungerar inte?

/Camilla

Jag är inte så insatt i hundar även om jag ofta har haft hundar omkring mig.
Men jag tycker inte att det är samma sak. Hundar är kanske flockdjur men på ett annat sätt än hästar. Min erfarenhet av hundar vilken naturligtvis är begränsad men i alla fall, är att de är inte alls lika beroende av varandra. De kan ha mkt glädje av att var två eller flera men definitivt inte på samma sätt som ett par hästar umgås. Hundarna lever ju dessutom mer inpå oss och blir då mer präglade på oss än vad hästarna blir.
Rätta mig gärna ngn som tycker att jag har fel.
Det är ju inte samma typ av djur det ena är ett bytesdjur och är då mkt beroende av sin flock för att känna sig trygg. Det andra ett rovdjur där jag är mer osäker på deras beroende av varandra.

Men hunden har också sin trygghet i flocken även dom är byte för en del andra rovdjur plus att dom måste förlita sig på varandra för att få mat. Hjälps dom inte åt vid matjakten som en flock så blir byte oftast väldigt dåligt.
Det jag tycker är likheter i dom olika flockförhållanden är att både människan och hunden är flocklevande rovdjur som jagar i grupp, hästen och fåren är båda betande flyktdjur. För mig så är allihopa lika beroende av sina flockar för sin överlevnad bara av olika anledningar.

Håller absolut med om att hundarna blir mer präglade på oss, men en häst som lever i en flock med får borde bli lika präglad på fåren.

/Camilla

Håller absolut med om att hundarna blir mer präglade på oss, men en häst som lever i en flock med får borde bli lika präglad på fåren.

/Camilla

Kanskje - hvis den vokser opp blant sauene alt fra den er nyfødt. Hvor mange hester gjør det? Og om den skulle gjøre det, ville ikke det skape problemer for menneskene som håndterer den, når den kanskje oppfører seg og reagerer som en sau i mange situasjoner?

hej :)

är det någon mer än mig som har får som sällskap till sin häst? kan ni inte berätta om det isf? :D

När vi vart tvugna att avliva en av våra hästar (hade två) så fick vi låta våran häst i brist på annat sällskap gå ihop med fåren, det gick inte så bra eftersom shettisen bara jagade fåren hela tiden (vi hade en tråd som fåren kunde springa under men inte shettisen). Men till slut kom hon iaf ganska bra överens med baggen men det gjorde inte jag :p. Det var nämligen så att innan jag skulle lägga på sadeln hängde den på staketet och baggen som var där då stod och tuggade på den :devil: så ja...
Men det här att låta min pålle ha sällskap av får var bara en tillfärllig akut lösning tills vi hittat en sällskaps häst till henne, för jag tycker att hästar ska få gå med hästar :)

Men hunden har också sin trygghet i flocken även dom är byte för en del andra rovdjur plus att dom måste förlita sig på varandra för att få mat. Hjälps dom inte åt vid matjakten som en flock så blir byte oftast väldigt dåligt.
Det jag tycker är likheter i dom olika flockförhållanden är att både människan och hunden är flocklevande rovdjur som jagar i grupp, hästen och fåren är båda betande flyktdjur. För mig så är allihopa lika beroende av sina flockar för sin överlevnad bara av olika anledningar.

/Camilla

Jag håller nog inte riktigt med dig.
Nu jämför jag bara de djur vi själva har haft i och för sig. Men våra hundar är inte alls så beroende av varandra. De leker gärna och har roligt tillsammans. de kan också ligga och sova på samma ställe osv. Men de bryr sig inte särskilt mkt om den ena går iväg. De är inte otrygga när de är på varist ställe osv. Hästarna går mer tillsammans. De betar på samma ställe, står ofta och kliar varandra. De bryr sig mer om en går iväg och är otryggare utan hästsällskap. Nu är de hästar jag rider mkt vana vid att vara ensamma men det är ändå skillnad mot hundarna.
Att hundar jagar i flock är nog mkt möjligt. Men det känns ändå väldigt avlägset. Hästrna däremot är ju alltid inställda på att fly för ngt som prasslar i en buske. Jag tycker nog att de verkar ha fler instinkter kvar och detta i kombination med att de är bytesdjur och inte rovdjur tycker jag talar för att de är mer beroende av varandra än vad hundar är.
Får reagerar ju också om det händer ngt farligt. Men de är definitivt inte lika lättskrämda som hästarna, i alla fall inte våra får. Om hästarna börjar springa så följer inte fåren med. Jag tror faktiskt inte att hästarna blir rädda om fåren reagerar för ngt heller.

Jag håller nog inte riktigt med dig.
Nu jämför jag bara de djur vi själva har haft i och för sig. Men våra hundar är inte alls så beroende av varandra. De leker gärna och har roligt tillsammans. de kan också ligga och sova på samma ställe osv. Men de bryr sig inte särskilt mkt om den ena går iväg. De är inte otrygga när de är på varist ställe osv. Hästarna går mer tillsammans. De betar på samma ställe, står ofta och kliar varandra. De bryr sig mer om en går iväg och är otryggare utan hästsällskap. Nu är de hästar jag rider mkt vana vid att vara ensamma men det är ändå skillnad mot hundarna.
Att hundar jagar i flock är nog mkt möjligt. Men det känns ändå väldigt avlägset. Hästrna däremot är ju alltid inställda på att fly för ngt som prasslar i en buske. Jag tycker nog att de verkar ha fler instinkter kvar och detta i kombination med att de är bytesdjur och inte rovdjur tycker jag talar för att de är mer beroende av varandra än vad hundar är.
Får reagerar ju också om det händer ngt farligt. Men de är definitivt inte lika lättskrämda som hästarna, i alla fall inte våra får. Om hästarna börjar springa så följer inte fåren med. Jag tror faktiskt inte att hästarna blir rädda om fåren reagerar för ngt heller.

Måste helt klart hålla med om att det är väldigt stor skillnad från flock till flock, och från individ till individ. Men har vid ett par tillfälle träffat på hundar som har svårare att skiljas från sin flock än vad någon av mina hästar har. Men det är därför jag tycker man får se till individen. Tror inte stora flertalet av hästar hade trivts utan andra hästar, men kan mycket väl tänka mig att det finns undantag som faktiskt fungerar bättre utan hästflock.

/Camilla

kan dessutom tillägga att hästen och fåren har en väldigt mysig relation, dom brukar leka i hagen, muffla med varandra (typ mysa) och dom gillar verkligen varandra...

Vem skulle den annars "muffla" med?

Självklart tar väll hästen det lilla sociala nät den kan få tillgång till.
Hästen mår allra bäst med sin egen art.

kl

djur kan visst kommunicera med varann trots att dom är från olika arter!!

jag har faktisk funderat på att skaffa en fårkompis till en av mina hästar. han älskar små ulliga mjuka djur och skulle säkert tycka det var jättemysigt att ha ett får att gosa med.

en av mina andra hästar är jättebra kompis med min hund. hunden brukar vara ute i hagen med honom, slicka honom på huvudet och så. dom tycker verkligen om varann.

därmed inte sagt att det är idealisk att ha endast en häst, och jag skulle själv inte ha det. men att påstå att hästar inte kan kommunicera med andra djur är rent skitsnack.

Jag har haft mitt sto tillsammans med 2 får...dumma mig...hm...
Det e inte bara att "skaffa" en till häst...det kan ta tid...precis som när man väljer pojkvän...hallå!?! Några krav har man väl!?!
I stället för att mitt sto skulle vara helt ensam så skaffade jag 2 får...
-Hon älskade dem!!! Och dom henne..!!!
Vart hon än gick så följde dom med...hann dom inte med så stannade hon upp o väntade tills dom kom ikapp...det var hennes flock...på nåtten låg alla 3 i lösdriften...nära varandra..! Enda anledningen till att jag tog bort fåren var för att min nya häst HATADE dem...han jagade dem så fort han fick chansen..hon försökte skydda dem men hann inte riktigt med...
Så...visst tycker jag att man kan ha får som sällskap...så länge det fungerar..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur