Får snöstyltor hela tiden

V

Vikkan

Hej

Har någon nån ide om hur man kan få bort snöstyltor?? Skodde min häst en vecka innan det blev snö(otur):cry: , så han har inga gummisulor. Han får snöstyltor hela tiden när vi är ute och rider. Han kan bara ta några steg innan han får snöstyltor igen när jag precis har tagit bort dem. :mad: ...hoppas att ni har några ideer:bow: :)

Sv: Får snöstyltor hela tiden

hejsan, snöstytor är hemska...

jag har inte mina hästar skodda... men jag brukar smörja in fötterna med matolja typ. majs/raps eller dyl... och då fastnar det inte lika mkt visst fastnar det men absolut inte i samma mängd... jag vet tyvärr inte hur det är med skor på.. hoppas det hjälper lite i alla fall..

Hej, ta en gammal sko och lägg på ett glasslock (typ BigPack-lock) och klipp ut efter skons innermått. Gör som en "tunga" i tån så du kan kila in locket mellan hästens sko och hoven när du ska ut och rida. Locket blir då som en sula att använda när du rider och du slipper styltor. :-) Jag fick exprimentera lite med storleken (och var "tungan" skulle sitta) innan jag fick till ett par som passade min häst. Funkar jättebra för oss iaf. Lycka till!

Tack för svaren!:bow: :bump:

Jag provade med matolja men de blev bara mer styltor och dom var jättesvåra att få bort:(
men jag ska prova det där med locket, de borde nog funka:)

ja har provat mkt...men inge verkar funka så bra:crazy:

men ja läste att det va en som satte ditt från mjölkförpakningar.:idea:

verkar bra så testa det snart..

Har du broddhål i fram? Jag har för mig att det finns som "sulor" att sätta fast med frambrodden. Antar att de är liknande dem som man kan göra själv, fast litet starkare. Har du kollat på någon hästaffär.

kl
Om du har hästen på torv kan du fukta torv och trycka in i hovarna, då fastnar snön dåligt. Annars är det fett som gäller (eller den innovativa big pack-lösningen : )

Jag hade nog ringt ut hovis igen och bett honom lägga på snösulorna. Fast det kanske inte går..?

han går på lösdrift så han får styltor ganska ofta, men man kanske ska kolla upp "sulor" som går att sätta fast med frambrodden.
tack för svaren:)

jag smetade på torskolja förra vinter helt hjälpte det inte,men fakitskt ganska mycket

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 545
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp