Får snart hem min lilla kattunge.

M

miss_snoozie

Undrar nu lite om det är någon som vet vad det är för vaccinationer de ska ha och när i sådana fall? Han är nu åtta veckor.
Sen tänkte jag på kastration, hur gammal ska katten vara för detta ingrepp?
Och när jag ändå är på tråden är det något annat man ska tänka på som måste göras?

Han bör få sin första vaccination nu ungefär, och den andra precis innan han får flytta hem till dig, staxt innan 12 veckors ålder (dvs 3-4 veckor senare). Man vaccinerar mot kattpest och kattsnuva.

Kastrera katten kan du göra från 6 månaders ålder.

ID-märka är också bra att göra, det kan antingen göras vid vaccineringen då katten är 12 veckor (om ni väljer chipmärkning), eller tatuering i örat (görs smidigast i samband med kastrering, då katten är sövd.)

En i stallet som är kattägare sa att man skulle vänta att
kastrera katten efter det att den löpt minst två gånger för
då visste man att den inte var för ung... Men det tyckte
jag lät konstigt. Måste den löpa innan man kastrerar den?
Om det är en hona förstås ;)

Tack då har jag lite koll på tillvaron :) Bra att du tog upp ID märkningen, hade inte en tanke på det.

varför id märker man en katt? har bara hört att man gör det på raskatter och utställningskatter..

Jag ska själv snart få en katt, han är nu 12 veckor å inte vaccinerad. Hur ska jag göra då? vilken vaccination kommer först?

jag har inte tagit katten ännu iom. att jag ska flytta, å ville då itne att katten skulle behöva flytta 2 gånger på ett sånt kort tillfälle..

Vi har alltid ansett så att alla katter (vare sej det är hona eller hane) ska få uppleva en vår/sommar som "vanliga", sen på hösten har vi alltid kastrerat dem..

Det råder lite delade meningar om huruvida en honkatt ska löpa en gång innan kastrering. Jag är av den åsikten att om katten är innekatt och inte riskerar rymma ut och träffa fertila hankatter så kan man vänta till efter första löpet (ingen mening med att vänta till andra, dock), men om det är en utekatt så är det riskfyllt att göra så, eftersom man lätt missar första löpet om katten går ute, och då är risken stor att katten går och blir dräktig istället.

Jag tror inte katten mår sämre av att kastreras vid 6 mån. I usa har de sedan länge tillbaka kastrerat katterna redan vid 3 mån ålder.

ID-märker gör man förstås för att man ska kunna identifiera katten om den springer bort. Och efersom det oftare är huskatter som går som utekatter så är det väl ännu viktigare att id-märka sin huskatt. Men alla katter bör ID-märkas, för det finns ju alltid en risk att katten rymmer ut och springer vilse.

Du kan vaccinera katten på en gång du får hem den, det gör inte så mycket att det blir vid 13 veckor istället för 8. Enda nackdelen är ju att katten inte är vaccinerad när du får den, och om du har någon smitta hemma hos dig så finns risken att katten blir smittad.

Men boka tid hos vet på en gång du fått hem kissen. Den ska vaccineras mot kattpest och kattsnuva.

Varför ska katten få uppleva vår/sommar som "vanliga"? :confused: Det är väl snarare den perioden som är jobbigast för den fertila katten... Det är då alla hormoner rusar som mest, och katten blir rastlös och orolig, och brukar tappa i kondition.

eh, jag vet inte riktigt. det är vad vår familj alltid har gjort, å så andra i bygden också gör.
men jag har aldrig upplevt något problem med det, så jag fortsätter med det.

smitta?
smitta från andra katter eller smitta från mig? för det finns 2 andra kattungar dit jag ska flytta..
är det dyrt å vaccinera? vad kostar det på ett ungefär?

Okej! Ja.. vi har aldrig haft katter som sprungit bort så.. å har vi haft det så har alla vetat vems katt det är :)
men, vi är ju bönder också :smirk:
vad tycker du är bäst då? chip märkning eller "tatuering"?

Nu lägger jag mig i =)
Det kostar ca 250:- /spruta dvs 500:- och uppåt att grundvaccinera sin katt mot kattpest och kattsnuva. Sen ska detta göras om varannat år. Rekomenderas, pesten är i princip dödlig och är vanligare i sverige än man tror, snuvan är inte så jättekul den heller för katten. Smittan kommer (om det är en innekatt) från dig. Typ dina kläder, skor och annat.

Vad som är bäst gällande ID-märkning är en smaksak. Tatueringen i örat syns bättre och alla kan se den, men den kan bli suddig med åren. Chippet syns inte utåt, men syns alltid om man har tillgång till en läsare. Ska finnas hos polisen.
Min huskatt är både tatuerad och chippad. Hon är svartpigmenterad i öronen och därför syns tatueringen väldigt dåligt. Jag tycker att man aldrig kan vara för noga med sin katt. Tatuerade i samband med kastreringen och chippade nått år efter, då varken jag eller vet kunde läsa vad det stod i örat.

hm.. okej! tack för svaret :) vad kostar det och chip och/eller tatuera katten då?

Rent logiskt är det ju smart om man ID märker sin katt, helst nu när det är så vanligt med katter som springer vid för våg. Då vet man ju var man har sin egen iallafall.
Och skall man vara riktigt krass kan man ju likna katter med råttor eftersom de lätt förökar sig och folk tar sina katter när de är söta kattungar till sommarstugan, sen kommer vintern och då är de inte lika intressanta längre.
Tyvärr har ju katter inget värde för många eftersom man kan få dem gratis, (och då menar jag bonn katterna).

Det är så himla olika, jag betalade 250:- för ett chip nu senast men det är nog ganska billigt.
Tatueringen görs ju oftast i samband med kastrering eftersom katten måste sövas och då blir det ju lite billigare pga det. Kanske 200:-+ kastrering? Mitt råd är att ringa den vet du tänkt dig använda, eller ringa runt. Jag har 4 olika vets jag ringer runt och kollar priser hos och det skiljer något enormt, trots att alla är i samma stad.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
665
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka