Får/ska man be om ursäkt för att man varit/är sjuk?

K

Klockmalvan

I somras fick jag veta att jag har bipolär sjukdom. Vid ett läksrbesök häromdagen fastslog man vilken typ och en hel del följdverkningar (besvär/andra ps. sjukdomar).

Jag vet inte vad som hände. läkaren ställde en massa frågor också hörde jag mig själv berätta mina mörkaste hemligheter.....med det framdraget i ljuset för ett proffs som sätter ord på det, ord som jag anat, i efterhand tänkt ... det satte igång snurren riktigt i huvudet.

Jag känner en märklig mix av sorg/rädsla/ilska och lättnad...

Jag har många gånger betett mig som en komplett och total idiot.
Eftersom jag DELVIS insett efter en tid (de som drabbats av mig har ju reagerat, ni vet: ögonkast/miner)- dragit sig undan eller blivit arga.
Bara en person ifrågasatte på ett i efterhand vettigt sätt men henne klipptr jag med ..Det har i mycket varit min metod. När jag insett stt jag betett mig "puckat" har jag ofta dragit mig undan i skam ...

Jag skäms och skäms och skäms ....
Jag vill be alla om ursäkt. Fast dem jag bett om ursäkt verkar själva bli förlägna eller så får jag höra: "ja man tänkte ju att det inte var som det skulle .." eller blir ledsna för att de inte sett att jag var sjuk

Behöver man be om ursäkt för att man varit/är Sjuk?
Till vem? Fd. sambo? vänner? släktingar? kollegor?
Jag har inte varit medveten om att jag varit sjuk ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får/ska man be om ursäkt för att man varit/är sjuk?

Känner igen det!

Att vara sjuk är ingen ursäkt för dåligt beteende, men det förklarar varför man handlat som man gjort OCH att det är ett symptom på sjukdomen i sig...

Be om ursäkt behöver man inte tycker jag, räcker med att förklara vad det egentligen handlat om. Det är ju inte så att man betett sig illa med flit...

Ta tillvara på de nya insikterna och ta till dig den hjälp du kan få! Livet blir bättre:)
 
Sv: Får/ska man be om ursäkt för att man varit/är sjuk?

Man kanske inte behöver be om ursäkt men däremot hade jag nog varit väldigt glad som anhörig/kollega/vän varit glad och tacksam för den förklaring som du nu kan ge. Du kan ju förklara mer ingående till de som du känner förtroende för. Om du vet att du har sårat någon riktigt djupt så kanske det är skönt att iaf säga till den personen att du nu har fått veta att du har en sjukdom som kan förklara ditt beteende.

Jag har själv varit nära en person med bipolär sjukdom och även om man vet om att det är sjukdomen som gör att de gör vissa saker så hindrar det inte att jag också har känslor och blir väldigt sårad och ledsen. Tyvärr så vägrade den personen att medicinera och skadade mig så mycket på olika sätt att jag till slut inte orkade längre och bröt kontakten helt.

Jag hade varit otroligt glad om den här personen hade den minsta sjukdomsinsikt så jag kunde upprätthållit kontakten men jag orkade bara inte tyvärr. Det är en stor sorg i mitt liv och ja en ursäkt hade betytt väldigt mycket för mig för att det hade visat för mig att personen nu hade sjukdomsinsikt. Men man orkar inte med att bli psykiskt nedbruten gång på gång som jag blev av den här personen.

Till sist är det ändå ditt eget val hur du gör givetvis.
 
Sv: Får/ska man be om ursäkt för att man varit/är sjuk?

Så tragiskt med din vän.
Jag är så tacksam för medecinen att jag inte kan sätta ord på det. Jag har fått det liv jag längtat efter. inget särskilt för någon som är frisk men...

och såklart att inte göra fler idiotgrejer...
 
Sv: Får/ska man be om ursäkt för att man varit/är sjuk?

Jag känner en märklig mix av sorg/rädsla/ilska och lättnad...

Jag har många gånger betett mig som en komplett och total idiot.

Jag skäms och skäms och skäms ....
Jag vill be alla om ursäkt. Fast dem jag bett om ursäkt verkar själva bli förlägna eller så får jag höra: "ja man tänkte ju att det inte var som det skulle .." eller blir ledsna för att de inte sett att jag var sjuk

Behöver man be om ursäkt för att man varit/är Sjuk?
Till vem? Fd. sambo? vänner? släktingar? kollegor?
Jag har inte varit medveten om att jag varit sjuk ...

Behöver och behöver. Om du vill be om ursäkt, förklara vad som hänt och försöka läka relationer som gått sönder på grund av vad du gjort, så gör det. En sjukdomsdiagnos kan förklara men det är inte säkert att personer som du har sårat vill ta upp tråden igen, det får du i så fall respektera. Du kan inte göra det ogjort men förståelsen för hur din sjukdom påverkar ditt beteende kan göra att du får mer kontroll över din situation i framtiden.

För människor du umgås med vore det kanske en lättnad att få veta vad svängningar i ditt beteende beror på. Så de inte går och undrar om droger eller om det är de själva som gjort något fel. Fd sambo skulle jag berätta för.

För personer på jobbet kan du berätta om ni har ett sånt klimat, annars berättar du för din chef om din sjukdom gör att du behöver något särskilt stöd för att fungera på jobbet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp