Får ridlärare ge lektioner utanför verksamheten på er ridskola

susanne

Trådstartare
Jag har min häst uppstallad på en ridskola (drivs av en ridklubb). Jag tränar för en av ridlärarna där. Den träningen måste gå genom ridskolan till det fasta priset 250 kr per timme.

Hur är det på era klubbar?

Sv: Får ridlärare ge lektioner utanför verksamheten på er ridskola

Min medryttarhästs ägare red tidigare lektion på en ridskola tillsammans med några andra tjejer i stallet. Vi har ni flyttat men kommer att ta upp denna ridläraren som tränare och det går inte genom ridskolan. Oj förlåt såg först nu att du var uppstallad på ridskolan det är ju inte vi :o

Jag är inte uppstallad på ngn ridskola, men den förra ridskolan jag red på så fick läraren ge lektioner utanför klubbverksamheten till uppstallningarna.

Ridläraren får väl göra vad h*n vill utanför arbetstid.

Jag jobbar på en ridskola och har 6 grupper/vecka och utöver det har jag privatlektioner. Har eleven egen häst så lägger sig ridskolan inte i vad jag gör och vad jag tar betalt, men rider eleven på ridskolans häst så går det genom ridskolan och jag får betalt av dom.

/Malin

Jag tränar för en ridlärare anställd på en ridskola.
Hon måste betala en avgift till klubben när hon tränar privatekipage på anläggningen. Enormt sniket av klubben anser jag. Speciellt som denna ridlärare är en klippa för både klubben och ridskolan (sin arbetsgivare), med att ställa upp ideellt hur mkt som helst!

Jag är inte säker men jag antar att det måste gå genom ridskolan ifall träningen sker på schemalagd arbetstid och då gäller ridskolans ordinarie taxa. Ger man privatlektioner utöver ordinarie arbetstid så får väl var och en ta hur mycket/lite de vill. Men det variera nog från ridskola till ridskola.

Ja men ridskolan kanske vill ha en summa för utnyttjandet av anläggningen?

/Susanne

Anläggningsavgift tar inte enbart ridskolor utan även de flesta privata ridhus. Står du inte på anläggningen kan du ju inte förvänta dig att ha tillgång till den heller om du inte betalar. Sen är det en helt annan sak vad instruktören väljer att ta betalt, men anläggningsavgiften tycker jag inte hör till diskutionen.

Det var väl inte anläggningsavgift vi pratade om? För i de ridhus jag utnyttjar anses anläggningsavgift vara en sak, och instruktörens avgift till klubben/anläggningens ägare när den har privatlektioner en helt annan.

Jag vet inte vad ridskolor brukar ha för policy. De flesta arbetsgivare brukar dock ha regler för konkurrerande bisyssla. Det brukar inte vara tillåtet att utanför arbetstid ha en verksamhet som konkurrerar med företagets.

Så är det i vår klubb också, den som tränar betalar anläggningsavgift, och tränare får lägga en avgift för att få hålla träninar fär på ungefär 40 kr per ekipage, det brli ju auotmatisk så att tranare höjer sitt pris med 40 kr så då blir de ju så att den som rider för tranaren lika gärna kunde betala 90.- i avgift istället.

jag rider för min ridlärare både på ridskolan och privat

chrysler skrev:
Ridläraren får väl göra vad h*n vill utanför arbetstid.

Jo fast om träningarna hålls i klubbens ridhus kan ju klubben ställa krav också. Själva instruktören är ju inte livegen på något sätt, men jag kan ha förståelse för att klubben inte vill att någon driver enskild (troligen svart) verksamhet på anläggningen.

Inom ånga yrken är det ju också så att det är praxis att inte bedriva verksamhet som konkurrerar med sin huvudarbetsgivares verksamhet, vilket ju faktiskt rivatlektioner kan göra.

Fast en instruktör konkurerar ju inte med verksamheten eftersom en ridklubb bara kan ta emot så många elever som det finns hästar. Kommer det en privatryttare med egen häst så nöter den varken på ridskolans hästar eller "stjäl" ridlektioner på klubbens bekostnad.

Kopparberg: Jag trodde det var anläggningsavgiften du avsåg när du menade att klubben skulle ha ersättning. :o

Mia_R skrev:
Fast en instruktör konkurerar ju inte med verksamheten eftersom en ridklubb bara kan ta emot så många elever som det finns hästar. Kommer det en privatryttare med egen häst så nöter den varken på ridskolans hästar eller "stjäl" ridlektioner på klubbens bekostnad.

Fast det beror ju faktiskt helt på vad klubben/ridskolan har för inriktning på sin verksamhet. Det kan ju finnas träningar för privatryttare även i klubbens regi, till exempel.

Det beror nog helt på vilka anställningsvilkor som ridläraren har. Vad som står i anställningsavtalet och vilken policy som ridhus/anläggnings ägaren har för avgifter för brukande av anläggningen Ock som TomasN skrev om det sker på ordinarie arbetstid.

Jag är med i styrelsen i vår klubb. Våra instruktörer får ge privatlektioner på sin fritid. De ryttare som rider för instruktörerna ska förståss ha betalt anläggningsavgift.

Jag tror att många ridskolor har den här policyn för att minska antalet svartjobb, något som är väldigt vanligt på ridskolor....

Men just privatträning är ju mkt sällan konkurrerande verksamhet.
Kan inte minnas jag ngn gång sett det?

Om "min" dressyrtränare plötsligt inte skulle få ha privatträningar, så skulle jag ju inte börja på ridskolan för det!
Och så resonerar ju de flesta privatryttare. Vilken privatryttare tycker de får ut ngt av att rida i en ridskolegrupp?!
Så det enda som skulle hända var ju då att ridskolan i fråga skulle få markant mkt färre privatryttare som betalade ridhusavgiften!
Det eftersom ridhuset på en ridskola redan är mkt uppbokat, och många ju betalar ridhusavgiften i just den klubben pga att de har en tränare där.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka