Får man ut nån försäkring?

P

Pandoora

I somras på ett ridläger när vi badade med hästarna fick hästen ett ryck och slänger sig framåt (vi hade precis simmat lite) och når botten med hovarna och tar ett skutt framåt. Jag gled med händerna och tappade greppet om manen och gled av.
Det var absolut ingen större fara, men när jag var helt av hästen råkade jag sparka till med benet på en sten som var väldigt vass. Det såg ut som att någon med ett rakblad skurit mig på smalbenet, det svullnade ordentligt och var hyffsat djupt, hade en del problem att rida återstående tid av lägret då jag t.ex. inte kunde knäppa chapsen pga att benet var så svullet.

Nu, ca två månader (eller mer) efter, har jag kvart ett ärr. Det är ca 8 cm långt och sitter mitt på höger smalben.

Går det att få ut försäkring på det eller måste man ha uppsökt läkarvård för att få pengar för det?

Hittar ingenting på vårt försäkringsbolags hemsida...

Sv: Får man ut nån försäkring?

ja, du ska ha uppsökt läkarvård.. finns det inga läkarjournaler som dokumenterar skadan så är du lurad..

hur gammal är du?

ärr är coolt :p jag har ärr i läppen efter att ha spräckt den. partytrick att påpeka det och ingen nånsin sett det förr.. det betyder ju att dom ser mig som jag är som person och inte hon som har ett ärr i ansiktet :p

jasså, vilken otur! Vi som var påväg att åka in för att se om det behövde sys!

Jag är snart 16..

haha! jamen det är ju positivt! Jag har fått kommentarer om benet hela sommaren.. ;)

Vad har du för försäkringsbolag?
Eller snarare, vad har lägret för försäkringsbolag och vad hade du för försäkringsskydd där?
Troligen är det som Beastie säger.

Jag tror att man åtminstone borde anmält skadan direkt till bolaget. Jag anmälde skada vid bilolycka, trots att jag inte uppsökt läkarvård (nacksmärtor). Fick någon typ av schablonersättning för det. Men ring dit bolag och hör efter, är ju enklast :idea:

hmm, ja det får ju mig att undra, jag uppsökte ju tandläkare när jag slog mig (slog in en tand en bit) och läpparna är ju faktiskt deras jobb.. så isf skulle man ju kunna få ut nått.. även om jag gillar mitt ärr.. man kan kanske få pengar och få behålla ärret :p

ja, ärr bevisar ju att man är ute å gör en massa äventyrliga saker :idea: och så kan man ju använda frasen "det som inte dödar härdar" ;)

Jag spräckte mitt ögonbryn en gång när ja gick i skolan.. blev ett ärr som jag fick ut ganska mycket pengar för.. Var dock aldrig nån som sa något om att fixa det så ärret finns kvar.. ;)

hmm.. jaa.. dags att kolla med försäkringsbolaget då :p

tack!

Kolla vilket försäkringsbolag ridlägret har. Kontakta det bolaget och gör en anmälan. Troligtvis kan du få en liten ersättning för ärret, "lyte och men" kallas det men det brukar bedömas först efter ett eller två år.

Wut?! Jag spräckte mitt ögonbryn på fritids när jag var 7-8 år, och har ett ärr som fortfarande syns lång väg. Åkte till VC och plåstrade om, men jag fick inga pengar från nån försäkring... Får skylla på mina föräldrar som troligen inte kontaktade något försäkringsbolag. Eller kan man anmäla en skada till försäkringsbolaget 20 år efter det hände...? :angel:

Kolla vilket försäkringsbolag ridlägret har. Kontakta det bolaget och gör en anmälan. Troligtvis kan du få en liten ersättning för ärret, "lyte och men" kallas det men det brukar bedömas först efter ett eller två år.

Javisst, men då bör man ha sökt läkarvård för det när olyckan uppstod. Att försöka komma i efterskott lönar sig föga, jag har massor av ärr som är ihopläkta, tänk om försäkringsbolaget tar mina med?;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka