Får man tävla om hästen äter medicin?

I

Illen

Veterinären ska komma och kolla på ponnyn för han hostar ibland.
Men OM hon skriver ut medicin får man tävla under tiden han äter medicin om han är fullt frisk?

Sv: Får man tävla om hästen äter medicin?

Det beror ju lite på vad det är för medecin. En del medeciner har ju ett visst antal dygns karenstid.

Det beror helt på vad det är för medicin han får isf. Kolla med veterinären vad det är för karenstid (alltså hur många dagar efter avslutad behandling man får tävla).

Om han behöver medicin räknas han inte som fullt frisk. På atg.se finns karenstidslista. Finns medicinen inte med på den så räkna 14 dagars karens.

Dessutom ställer jag mig frågan om det överhuvudtaget är lämpligt att tävla med en icke frisk häst. Smittorisk? Risk för hjärtmuskelinflammation vid ev förkylning? Jag hade avstått även om medicinen inte ger någon karens.

Det tror jag nog inte att du får. För övrigt så tycker jag inte du ska göra det heller, även om du skulle få... Tycker inte det är riktigt schysst mot hästen:crazy:

Hej,
veterinären ska komma imorn så då får vi se vad hon säger. Jag litar på att hon vet bäst:)

Hej,
veterinären ska komma imorn så då får vi se vad hon säger. Jag litar på att hon vet bäst:)

Det är inte alls säkert att en veterinär vet vad som är godkänt enligt TR.

Läs TR eller ring ridsportsförbundet

Det är inte alls säkert att en veterinär vet vad som är godkänt enligt TR.

Läs TR eller ring ridsportsförbundet

Håller med Olgaklara. Det är inte veterinärens jobb att se till om du får tävla eller inte - det är ditt jobb! Kolla upp medicinen som Olgaklara skrev: antingen i TR eller prata med någon på förbundet.

Nej alltså jag menar om veterinären tkr att han ska vila...:p
Men tack för hjälpen:)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 318
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat