Får man tävla med fyra broddhål/sko?

Minett

Trådstartare
Har nyss hört sägas att man INTE får tävla med skor som har fyra broddhål.... Läser svenska tillägget på SIF:s hemsida men hittar bara regler avs broddar. Min häst har f n vinterskor med fyra broddar/hov - och jag undrar om det räcker att ta bort broddarna eller om jag måste sko om för att få tävla till helgen. Någon som vet??

Sv: Får man tävla med fyra broddhål/sko?

Ta bort brodden, det spelar ingen roll hur många broddhål du har i skon. Behöver man tävla med brodd, så är det två traktbroddar som gäller.

2 traktbroddar bara??
Livsfarligt jö:crazy:

En häst skjuter inte ifrån sig kraft vid trakterna utan precis som oss människan kommer den från tån och hälen släpper helt sitt fäste vid ivägskjutningen.
Så då har traktbrodden ej sin inverkan dessutomblir de snebelastning, det är som att gå 24 timmar med högklackat.
Vet inte hur de är med er men jag är rätt död i fötterna efter en kväll med högklackat.
Och de påfrestar hälsenan:crazy:

Så jag sätter i 4 broddar för hästens bästa och för säkerheten bra fäste är A och O..

Vilken dum regel skulle va bra om man fick en förklaring till varför man har kommit fram till att man måste ha 2 bara och inte får ha 4 broddar så man förstår bättre til regeln:)
Istölten måste ju vara en gren på liv och död:crazy: en häst som går omkull i dessa hastigheter kan ju gå mkt illa

Det är klart, har man hästen broddat på bart underlag så blir ju vinkeln felaktig. Men är det bart underlag, så behövs väl inga brodd.
Personligen broddar jag med 4 brodd och skruvar vid behov ur de som inte är ok vid tävling, dessutom väljer man väl kanske inte 10 mm brodd vid enbart traktbroddning eller?

Nä men nu menar jag vintertid då behövs ju broddar 4 st på varje hov för att få bra fäste och inte riskera omkullridning!.

Sommartid ser jag ingen anledning till att ha brodd alls..

Aha ja jag tänkte väl*skrattar* får amn bara tävla med 2 brott vinterid de lät ju helt idiotiskt

Nä men nu menar jag vintertid då behövs ju broddar 4 st på varje hov för att få bra fäste och inte riskera omkullridning!.

Sommartid ser jag ingen anledning till att ha brodd alls..

Jo, men som sagt, så fort det är vinterunderlag får man tävla både med fyra brodd och sulor! :)

Allt står att läsa i Fipo, svenska tillägget...å andra sidan med de luckor i Fipot så går det bra att tävla med 12"brodd" per sko...utan att domarna får lov att diska.

Du har tjatat om det några gånger nu. Men varför?
Ja vi vet att det finns luckor i FIPO. Och? Det är ju inte så att domarna inget hellre vill än att diska (vilket du får det att låta som tycker jag)
På de tävlingar där det faktiskt är vinterväglag är ju flera broddar tillåtna och då behövs inte "broddsömmen". Och vill man ha sådan så det ok.
Varför sådana stora avesioner mot reglementet?
Hör av dig till SU om du vill reda ut det närmare elelr till och med vara med och ändra på reglerna.

TS: som flera redan skrivit; självklart får man ha broddhål i skorna sommartid

/Malin

Du har tjatat om det några gånger nu. Men varför?
Ja vi vet att det finns luckor i FIPO. Och? Det är ju inte så att domarna inget hellre vill än att diska

/Malin

Därför att så länge fipo är så puckat skriven så kommer jag påpeka bristerna tills dess att någon faktiskt lyssnar till de som har lite koll på sin gebit! Vilket än så länge inte gjorts. Därför!

Om tillräckligt många kommer till tävlingar med hundra brodd per fot så kanske det finns en risk att domarna själva inser det ohållbara i ett tävlingsreglement som är inkomplett och fyllt med faktafel!

Därför att så länge fipo är så puckat skriven så kommer jag påpeka bristerna tills dess att någon faktiskt lyssnar till de som har lite koll på sin gebit! Vilket än så länge inte gjorts. Därför!

Om tillräckligt många kommer till tävlingar med hundra brodd per fot så kanske det finns en risk att domarna själva inser det ohållbara i ett tävlingsreglement som är inkomplett och fyllt med faktafel!

Tja, OM någon nu skulle komma och börja tävla extremt mycket brodd, då skulle väl FEIF se nödvändigheten i att lägga in en punkt om det i fipo...

Vilka är faktafelen du pratar om förresten?

Så jag sätter i 4 broddar för hästens bästa och för säkerheten bra fäste är A och O..

Det skulle jag verkligen vilja kalla en sanning med modifikation. För bra fäste påverkar ju även senor etc - och *kan* faktiskt orsaka skador. Normalt sett vill man ju gärna ha möjlighet till ett glidmoment, för det kan vara bättre för hästen.

Givetvis beror brodd eller inte också på rådande underlag.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är inte domarna som bestämmer hur FIPO ser ut! Det är FEIFs sportutskott och delegatsmöten som bestämmer över ändringarna i FIPO. Om du skulle ta och höra av dig till dom istället.
Jag tror dock inte att det skulle hjälpa att folk skulle börja komma på tävlingarna med "hundra broddar per fot".
Jag är både domare och aktivt tävlande. Tävllade med fyrbrodd i mars, banan var snö- och isfri, men på uppvärmningsområdet och runt transporter och collectingring var det lite snö och frost i grästet. Ingen av domarna motsatte sig brodden utan tyckte "till och med sexbrodd" var ok.

/Malin

Men det är inte domarna som bestämmer hur FIPO ser ut! Det är FEIFs sportutskott och delegatsmöten som bestämmer över ändringarna i FIPO. Om du skulle ta och höra av dig till dom istället.

Ja, det vet jag och det har jag gjort utan att ens få förklara vad det var som var fel enligt mig. De var inte intresserade...därför går jag på domarna som kanske har lite mer att säga till om vad gäller feif.

Liknande trådar

Western Kommer ringa och fråga imorgon men tänkte om någon vet? Jag har easyboots glove till chili då hans hovar varit i så dåligt skick med...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: r_freddy
·
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 432
Senast: Freyr
·
Hästvård Igår tappade min fullblodsdam en sko. Problemet är att hon tappade skon där hon har hovsprickan så hoven får ju inte växa. Jag har...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: matjo537
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 004
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka