Får man slakta häst utan pass?

Sv: Får man slakta häst utan pass?

Måste fråga hur man definierar begreppet nödslakt. Det används ju främst för kreatur som man pga sjukdom eller skada behöver avliva så fort som möjligt, ofta sker ju detta hemma på gården. Då borde det innebära att om man nödslaktar en ko på gården som har behandlats med preparat så att den inte kan ätas, så borde det inte kallas för nödslakt utan bara regelrätt avlivning? Och om man nödslaktar ett djur som kan ätas (ko bryter benet i hagen, har aldrig blivit behandlad och behöver avlivas på plats), hur hanterar man det då iom att det där med kylbilar för hela kroppar på detta sättet inte var hållbart?
Man använder köttet för husbehov, dvs. styckar det hemma och slänger det i frysen (om den brutit benet alltså... om den var jättesjuk på annat sätt blir det ju destruktion).
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Kadaverbilen här både skjuter och hämtar häst helt utan ägarbevis eller pass... :crazy:

Så även här.
När jag kom till stallet igår var hästen borta, kadaverbilden hade kommit, ingen hade frågat efter pass eller ägarbevis. Jag trodde nog i dagsläget med alla lasagne-skandaler att det skulle vara svårare. Hästen var ju inte ens hennes, det var inget synligt fel på den.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Jag borde inte säga det, men jag gör det ändå. Djävla idiot. Man köper inte ett djur utan att kunna något om det. Med det sagt vill jag hoppas att det INTE går lättvindigt att avliva hästen.

Det hade jag också hoppats på, men sista idioten är ju inte född än.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Delvis knapplån: Men då är det inte slakt. Vid slakt blir djuret livsmedel. Blir det inte livsmedel är det inte heller slakt. Det är det jag försöker få fram. Det är skillnad på slakt och avlivning+destruktion. Det är också skillnad regelmässigt bland annat genom att papprena måste vara i ordning vid slakt ( om man inte slaktar för husbehov, men det är ju knappast troligt när det gäller häst). Avliva kan man göra av djurskyddsskäl utan papper. Då lämnas djuret till destruktion eftersom man inte känner till vad djuret har fått i sig under sitt liv. Avlivning+ destruktion kostar pengar. Vid slakt får man pengar för köttet.

Det är två begrepp med samma betydelse. Avlivning låter "snällare" men metoden är densamma. Man bultar hästen i båda fallen och avblodar inom 60 sekunder.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Det är två begrepp med samma betydelse. Avlivning låter "snällare" men metoden är densamma. Man bultar hästen i båda fallen och avblodar inom 60 sekunder.

Jo, jag har också varit med vid avlivning och känner till att man avblodar om man bultar. Men kravet på tidigare dokumentation är olika om man ska använda köttet till livsmedel eller om man inte ska göra det. Och det är ju där det blir fel hela tiden när folk frågar om såna här saker. Att man blandar ihop livsmedelsproduktion (dvs att man åker till slakteriet med djuret) med avlivning+destruktion.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Knorrevången avlivar för destruktion. Kostar 2000 kr inkl moms om man kör dit hästen själv.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Måste fråga hur man definierar begreppet nödslakt.

Citat från Jordbruksverkets hemsida:
Veterinärbesiktning krävs om köttet ska bli livsmedel
Bara akut skadade djur som annars skulle ha varit friska får nödslaktas för att bli livsmedel. Dessa djur ska avlivas på gården av behörig slaktpersonal snarast möjligt efter att djuret besiktigats levande av en veterinär. Tiden mellan undersökningen av djuret och avlivningen får inte överstiga 24 timmar. En veterinär måste vara med om mage och tarmar avlägsnas på gården. I sådana fall måste inälvorna åtfölja djuret till slakteriet. Om det tar mer än två timmar mellan avlivandet av djuret och dess ankomst till slakteriet ska det kylas. Ett nödslaktsintyg som fyllts i och intygats av veterinären ska alltid följa med ett nödslaktat djur till slakteriet. För upplysningar kring nödslaktsintyg och hygienregler vid nödslakt, hänvisas till Livsmedelsverket, telefon 018-17 55 00.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ingochslakt.4.6a459c18120617aa58a8000129.html
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Knorrevången avlivar för destruktion. Kostar 2000 kr inkl moms om man kör dit hästen själv.
med tanke på hur seriös deras verksamhet är i övrigt skulle jag inte ens tänka tanken på att köra dit en häst. (de har väl en rätt diger lista i rättsväsendet...) Skulle inte lita på att hästen inte halkar i vanliga produktionen :grin:
Jag känner till några passlösa hästar som slaktats där. Och en bekant till mig blev uppringd av nån kontrollmyndighet för att kolla om de slaktat sin häst där en viss dag, det visade sig att det hade slaktats fyra hästar där samma dag - på samma pass. :mad:
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Nuförtiden har de hyfsat till sig, och SJV är där ofta för att kolla att de sköter sig.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

med tanke på hur seriös deras verksamhet är i övrigt skulle jag inte ens tänka tanken på att köra dit en häst. (de har väl en rätt diger lista i rättsväsendet...) Skulle inte lita på att hästen inte halkar i vanliga produktionen :grin:
Jag känner till några passlösa hästar som slaktats där. Och en bekant till mig blev uppringd av nån kontrollmyndighet för att kolla om de slaktat sin häst där en viss dag, det visade sig att det hade slaktats fyra hästar där samma dag - på samma pass. :mad:

Jag har nu i vinter varit där vid tre tillfällen. Varje gång har det skötts bra. Men sedan har jag också haft alla papper i ordning ;)
Har man ej pass avlivas hästen och lyfts över i en container. Har svårt att tänka mig att personalen då de fått betalt och "ägaren" åkt fiskar upp hästen.

Även jag har läst allt som stått om passfusk etc. Och det är ju ej smickrande. Fast det måste ju även ha varit veterinärens fel, då signalementet skall styrkas mot passet. Någon har ju sett mellan fingrarna :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 539
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 010
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 043
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp