Får man slakta häst utan pass?

Blandrastik

Trådstartare
Nu har jag googlat en halvtimme säkert. Jag hittar bara vackra bilder på ängar och söta katter och företag som erbjuder olika former av slakt. Men vad krävs egentligen?

Historien är inte min, men jag tycker den är intressant.
En tjej i stallet har fått en häst av sin pojkvän. Gulligt värre. Han köpte en av avdankad travare för det facila priset av 6000:-
När jag såg hästen för första gången kunde jag inte bestämma mig för om den var halt på alla fyra eller om travare sprang så där, då min erfarenhet av ridtravare är begränsad.

De visade sig att hästen var köpt helt osedd, inte ens visad riden, ännu mindre provad. Den var halt överallt och hade ont i ryggen. Trasig liksom. Hästen behandlades, hästen svarade inte. Tjejen som fått hästen gav upp och försökte häva köpet.
Då visade det sig att, den pojkvännen köpt hästen av, inte råkade vara ägaren. (Hoppsan) Och att något pass inte följt med hästen (dubbelhoppsan)

Så, nu står de med en trasig travare, som de kanske inte äger, som de vill slå ihjäl.
Då är min fråga, kan de det överhuvudtaget?
Pojkvännen ska ringa kadaverbilen nu efter påsk, men som jag fattar det hämtar de bara döda hästar. Och tar de överhuvudtaget emot en häst utan pass?
Något pass och ägare har inte gått att uppbringa enligt pojkvännen.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Jag borde inte säga det, men jag gör det ändå. Djävla idiot. Man köper inte ett djur utan att kunna något om det. Med det sagt vill jag hoppas att det INTE går lättvindigt att avliva hästen.

Tyvärr är mitt svar att jag i deras sits hade valt att ta någon bekant som bultat, och sedan ringt kadaverbilen för hämtning. Jag har svårt att se att man inte skulle få destruera ett dött kadaver utan pass.

OM det nu inte är så att trotjänaravlivning tar sig an ärendet, men där har jag alltid fått visa papper på hästen innan de ens kliver av bilen. Slakteri är helt uteslutet utan pass.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Det behövs inget pass för trotjänaravlivning. Ring lantbrukstjänst så både avlivar de och tar med sig kroppen efteråt. Kostade 5300 kr när vi fick ta bort våran arab för 6 veckor sedan. Själva avlivningen kostar 1000 kr ungefär och destruktionen resten.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Det är nog väldigt olika från företag till annat, i så fall. Vi fick veta redan när vi ringde att det krävdes pass för trotjänaravlivningen. Och att den i passet angivna ägaren skulle vara på plats med legitimation.

Känns i o f s mycket säkert, jag tycker det är super att det sker med kontroll så ingen annan kan slakta min häst. Passet makulerades på plats.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Ja det är nog väldigt olika. Jag hade passet i handen och ville ge honom det men han bara tittade frågande på mig och undrade vad han skulle göra med det. Det var samma sak när jag tog bort min fjording för drygt fem år sedan men jag trodde att det hade ändrats nu eftersom jag hade läst att så var fallet men det var det inte.
Jag tycker att det är helt fel att det inte kollas upp så att det är rätt häst och rätt ägare. Man skulle behöva visa legitimation och hästens pass, ev. fullmakt om inte ägaren är med, chippet skulle kollas eller att passets beskrivning av hästen skulle jämföras med hästen om den inte är chippad.
Det är fruktansvärt att man faktiskt kan avliva någon annans häst hur som helst.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Här i trakterna kommer Lantbrukstjänst och både bultar och hämtar om man vill. Det enda jag behöver fixa själv är något att lyfta kroppen i containern med. (t.ex. lastmaskin)
Kontant betalning mot kvitto, och självklart krävs inget pass när hästen inte skall slaktas.

Ring din lokala kadaverhämtare och hör vad de kan göra.

Kruxet är väl själva ägarfrågan i det här fallet, men eftersom det är en travare måste det ju gå att få fram någon tidigare ägare och spåra framåt?

Nu har jag själv aldrig behövt visa några ägarhandlingar i samband med avlivning, men som det ser ut idag borde det nog göras... :cool:
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Har inte veterinären använt sig av preparat som ska skrivas in i passet vid behandlingen? I vilket fall som helst så går det ju att fixa en kopia på passet eftersom hästen är märkt. När man begär en dubblett kommer papper att skickas till den som står som reg. ägare av hästen. Och det är jättelätt att gå in på nätet för att se vem det är. Även vid behandling av hästen på ATG-klinik kan man begära att räkningen går till ägaren. Hoppsan! Den tidigare ägaren kommer aldrig sälja en häst utan att skriva över den igen. :devil: Men annars är det väl bara att ringa slaktföretagen och höra sig för. Akuta avlivningar har jag varit med om och det har aldrig frågats efter pass då.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Nu när du säger det undrar jag om han inte hade en chipläsare med sig... Det var så himla rörigt för stallägaren fick ett nervsammanbrott och skulle kidnappa hästen för att "rädda den" när vi stod inför själva bultningen.

(ja, helt absurd situation som jag skulle kunna ägna ett kapitel åt i mina memoarer)
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

KL.
Lantbrukstjänst / Trotjänaravlivning i mitt område har inte kollat pass.
Det är ju inte så att man får pengar för djuret , snarare vem vill betala 5000 + för att ta bort någon annans häst .. ?
I det här fallet låter det som att det viktigaste är att hästen får vandra vidare så fort som möjligt.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Har fått avlivat av både Lantbrukstjänst och Trotjänaravlivningen utan att visa pass eller styrka min identitet som ägare.
Den som avlivades av Trotjänaravlivningen var inte ens min och ägaren var inte i närheten, däremot var den hon som beställde avlivningen via telefon.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Det första de bör göra är naturligtvis att ringa den som står/stod registrerad på hästen vid köpet. Inga som helst problem. Bara att kolla på Svensk travsports hemsida. Det är ju lämpligt att prata med den som är registrerad ägare för hästen menar jag. Den personen torde ha passet också (om hästen är startad är den både frysmärkt och har pass någonstans).

Utan pass får man inte skicka hästen till slakt. Hästen får inte bli livsmedel utan att papprena är i ordning.

Däremot kan trotjänaravlivning gå med på det och veterinär definitivt pga djurskyddsskäl. Avlivningskostnaden och destruktionskostnaden får man stå för själv. Man kan söka om tillstånd att begrava hästen på gården också. Den ansökan görs hos länsstyrelsen och kommunen (miljökontoret). Det kan vara en mindre kostsam variant.

Sedan ett knapplån: Jag undrar vad det är som är så svårt med att skilja på slakt och avlivning/trotjänaravlivning. Det blir en massa missuppfattningar som rör ihop saker och ting väldeliga alldeles i onödan.
Slakt = Djuret slaktas på ett slakteri och köttet blir livsmedel. Dokumentation om djuret från födsel till slakt krävs.
Avlivning+destruktion = Djuret avlivas och kroppen går till destruktion dvs. blir inte till livsmedel. Dokumentation från födsel till avlivning krävs inte (däremot kan det krävas pass för identifikation och ägaruppgifter etc.)
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Om hästen är riktigt dålig kan man utan vidare (och pass) få den avlivad av t ex en veterinär. Sedan är det lantbrukstjänst som hämtar kroppen. När det gäller en redan död häst så kommer dom när dom ändå är på det hållet så den kan få ligga några dagar. Men eftersom man antingen betalar kontant vid hämtning eller eller sätter in pengar i förväg om inte kan vara där den hämtas. Så brukar dom inte heller fråga efter pass på en redan död häst.

Tror mer att i det här fallet skulle det kunna bli problem med att inte den som "äger" hästen finns med i bilden än att den saknar pass. Om det inte är akut att avliva den skulle jag råda dom att via STC och registrerade ägare höra om det finns pass och även då kanske få ett OK för att ta bort hästen.
Om det finns pass eller inte kan bero mycket på åldern på hästen. Är den gammal så kan det vara så att det aldrig utfärdats något pass.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Sedan ett knapplån: Jag undrar vad det är som är så svårt med att skilja på slakt och avlivning/trotjänaravlivning. Det blir en massa missuppfattningar som rör ihop saker och ting väldeliga alldeles i onödan.
Slakt = Djuret slaktas på ett slakteri och köttet blir livsmedel. Dokumentation om djuret från födsel till slakt krävs.
Avlivning+destruktion = Djuret avlivas och kroppen går till destruktion dvs. blir inte till livsmedel. Dokumentation från födsel till avlivning krävs inte (däremot kan det krävas pass för identifikation och ägaruppgifter etc.)

Slakt behöver inte utföras på ett slakteri. Det kan utföras även hemma. Djuret bultas, avblodas och tas sedan ur i bilen som kroppen körs iväg med. Gjorde så för ett par år sedan och jag har inte hört att det skulle ha ändrats.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Kadaverbilen här både skjuter och hämtar häst helt utan ägarbevis eller pass... :crazy:
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Slakt behöver inte utföras på ett slakteri. Det kan utföras även hemma. Djuret bultas, avblodas och tas sedan ur i bilen som kroppen körs iväg med. Gjorde så för ett par år sedan och jag har inte hört att det skulle ha ändrats.
det var skumt. man har gjort försök med kylbilar osv för att djuren ska slippa transporterna till slakterier (bultning och avblodning ska då utföras hemma, kropparna hängs i kylbilen och styckas sedan på styckningsanläggning). Den typen av slakt kom man fram till var inte hållbar på grund av avblodningen bland annat. Ja skit det samma egentligen. Det jag ville framföra var skillnaden mellan slakt och avlivning med destruktion. Om man rör ihop de två definitionerna blir en sån här diskussion onödigt krånglig.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

det var skumt. man har gjort försök med kylbilar osv för att djuren ska slippa transporterna till slakterier (bultning och avblodning ska då utföras hemma, kropparna hängs i kylbilen och styckas sedan på styckningsanläggning). Den typen av slakt kom man fram till var inte hållbar på grund av avblodningen bland annat. Ja skit det samma egentligen. Det jag ville framföra var skillnaden mellan slakt och avlivning med destruktion. Om man rör ihop de två definitionerna blir en sån här diskussion onödigt krånglig.

Fel av mig! Det har tagits bort för några år sedan. Begreppet slakt kvarstår men köttet från häst går istället till biogas nu för tiden.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Delvis knapplån: Men då är det inte slakt. Vid slakt blir djuret livsmedel. Blir det inte livsmedel är det inte heller slakt. Det är det jag försöker få fram. Det är skillnad på slakt och avlivning+destruktion. Det är också skillnad regelmässigt bland annat genom att papprena måste vara i ordning vid slakt ( om man inte slaktar för husbehov, men det är ju knappast troligt när det gäller häst). Avliva kan man göra av djurskyddsskäl utan papper. Då lämnas djuret till destruktion eftersom man inte känner till vad djuret har fått i sig under sitt liv. Avlivning+ destruktion kostar pengar. Vid slakt får man pengar för köttet.
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

Måste fråga hur man definierar begreppet nödslakt. Det används ju främst för kreatur som man pga sjukdom eller skada behöver avliva så fort som möjligt, ofta sker ju detta hemma på gården. Då borde det innebära att om man nödslaktar en ko på gården som har behandlats med preparat så att den inte kan ätas, så borde det inte kallas för nödslakt utan bara regelrätt avlivning? Och om man nödslaktar ett djur som kan ätas (ko bryter benet i hagen, har aldrig blivit behandlad och behöver avlivas på plats), hur hanterar man det då iom att det där med kylbilar för hela kroppar på detta sättet inte var hållbart?
 
Sv: Får man slakta häst utan pass?

företaget som tog bort min häst (genom svensk lantbrukstjänst) både bultade och tog med sig henne utan att jag visade några som helst papper. Varken pass, ägarbevis eller leg.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 539
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 010
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 043
Senast: athena
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp