Får man slå ihop LC:1 med LB:1???

panzy

Trådstartare
Tävlade KM i helgen på lektionshäst... Vi var 3 på storhäst som enligt prop. skulle rida LB:1, Men en av de andra 2 ville inte rida LB:1 (hästen klarar det, tävlade LB:1 för en månad sen) så hon fick starta LC:1 med ponnyerna (hon startade mitt i klassen, alltså antog jag att hon tävlade mot ponnyerna) men när LB:1 (två starter) också var färdigt så tävlade hon plötsligt mot oss... Och givetvis vann hon... Hon hade 61% i LC:1, jag hade 58% i LB:1... Kan man göra så här???

Sv: Får man slå ihop LC:1 med LB:1???

Tyvärr "kan" man nog det på klubbtävling, för där får klubben själv bestämma upplägget, men jag tycker det verkar jättekonstigt. Att man slår ihop resultat för häst och ponny är väl en sak om det är få starter i en klass, men att slå ihop resultat för olika klasser? Då skulle man ju lika gärna kunna rida t ex en Lätt D i hoppning och sedan tävla mot andra i ex Lätt B på sitt Lätt D-resultat. Och det gör man väl förhoppningsvis inte?
Tyvärr finns det ju klubbar som tillåter somliga att göra lite hur som helst bara för att det är klubbtävling och tyvärr finns det somliga som alltid ska utnyttja det.

På klubbtävling bestämmer klubben allt som inte har med säkerhet, hästhantering och uppträdande mot funktionärer och medtävlande att göra, så visst kan man göra så.
MEN, det måste ju vara utlyst så från början då så att alla har samma chans. Att ändra förutsättningarna mitt under pågående tävling får man inte göra.

ryttaren ifråga sa efteråt att hon kände sig dum som tävlde mot oss och inte ridit "rätt" program. Hon trodde att hon skulle få rida mot ponnyerna. Men det är väl ännu en av ridlärarens egna små regler så att de hon tycker ska vinna också gör det (jag är inte med bland dem, vilket iofs inte gör mig nått, vill inte vinna för att jag står på god fot med domaren)

Jag vet flera klubbar som haft så att den som har högst procent vinner oavsett vilket program man rider. Däremot ska man rida det program man har tävlat under året.

jo det skulle jag också kunna tänka mig, men då ska det ju va så för alla... inte bara för en...

Hej,
Min klubb brukar köra tävlingar efter TR.
Om din klubb gör så, kan dom inte lägga ihop olika klasser Men däremot får man slå ihop olika kategorier .Men inte räkna någons poäng från en LC och tävla med dom poängen mot andra i en LB. Men klubbtävlingar kan ju vara lite annorlunda, men det låter väldigt orättvist ..

Jo, på klubbtävling kan man nog faktiskt göra så. Så gör vi ofta med de som vill rida "egna" program, för att de kanske ska tävla ute helgen efter och gärna vill få en bedömning fast det programmet inte fanns med på klubbtävlingen egentligen...Ibland har det tom. blivit en klass med 5 ekipage där alla ridit olika program! (Tex. LA:2, LA:3, osv). Så det är faktiskt okej tycker jag.

Jo men detta var ju ett KM, det är väl lättare att få ihop mer % i LC1 än LB eller?

det var egentligen inte klubben, utan ridskolechefen... vill inte tjafsa med henne för hon ska sätta betyg på mig till våren och hon går mycket efter vad hon tycker om personen...

antagligen var det så att hon tyckte det blev fel om en häst blev klubbmästare i ponnyklassen, men då kunde hon ju tänkt på det tidigare och bestämt att tjejen skulle rida LB:1, precis som vi andra hästryttare, så mycket svårare är det ju inte...

så har vi det hos oss,man väljer vilket program man vill rida (minst det lättaste man tävlat under året) och sen vinner den med högst %

Så länge det är samma domare som dömmde så skulle det vara ok för mig, men man skulle ju ärna vilja vetat det innan.

Jag har tävlat min 173 cm stora häst mot D-ponnyer i hoppning :o
Han har inte hoppat så mycket och är ganska talanglös, D-ponnyhöjden var mera lagom. Snälla dommare :)

Sama dommare godkände en annan ritt (CR klass) även fast ryttaren råkade missa att rida över startlinjen :D .

När jag tävlade ponny så var KM uppdelat i Ponny, Junior och Senior. Ponny och Juniorer red samma program LB:2 och Seniorerna red något LA program. För ett par år sedan så tyckte vi att det var orättvist att inte alla kunde/ ville vara med på KM. De som red MSV ville ju inte gå ner och rida LA för de får inte ut så mycket av det så vi ändrade om hela KM reglerna på både hopp och dressyr.
Nu är KM indelat i Lektions KM ponny/häst och Privat KM ponny/häst. Man rider ett valfritt program och den som har högsta procenten vinner. Detta gör att även de som rider St Georg kan vara med på KM mot de som aldrig tävlat förr.
Jag som lektionsryttare kan välja att rida med privata.
Kanske fel ställe att tala om hoppning på men där hoppar alla samma bana. Lektionsryttarna LD/0.90 och privata valfri höjd från LC/1.00. Samma sak där. Snabbast vinner:)

Jaag skrev:
Min klubb brukar köra tävlingar efter TR.
Om din klubb gör så, kan dom inte lägga ihop olika klasser

Varför skulle man inte kunna göra det? Om procentridningsklasser är tillåtna på regional tävling måste man få ha det på klubbtävling.
På våra regionala tävlingar i våras slog vi ihop MSV för unga hästar och LA:4. Nu i höstas slog vi ihop MsvA:1 och LA:5. Helt okej så länge det står i proppen.
Att däremot göra det efter att tävlingarna har börjat tycker jag låter jättetaskigt... :confused:

jag kan mycket väl tänka mig detta, OM alla gör så, inte bara en... Tycker själv att det systemet är det bästa på klubbtävlingar, för som det var nu så kunde man nästan skriva resultatlistan innan någon hade ridit...

Jo jag förstår det. Inte så kul. Men det kan du ta upp med nån av ridlärana och lägga fram förslag på hur ni ska ha regler och fråga lite fint om man inte kan ändra på dem till nästa år. Vi fick många fler starter genom att vi ändrade på detta system. Spec på dressyren.

så gjorde vi när jag tävlade på ridskolan.
man red program efter nivån på gruppen man red i, bäst % vann.
det var två som red märke II programmet, 3 som red LC:1 och en som red LB:1 bland hästarna.
helt ok tycker jag, rider man i en högre grupp ska man klara ett svårare program lika bra som en i en lägre grupp klarar ett lättare program.

fast om tjejen i ditt fall rider på samma nivå som ni andra så tycker jag att det är himla dumt.

hon hade mycket väl klarat av ett LB:1... och jag skulle mer än gärna ridit ett svårare program...

Tycker systemet med program efter vilken nivå man rider på är perfekt att ha på klubbtävlingar... Har en kompis som däremot tycker att det bara ska vara de "bästa" ryttarna som ska ha en chans... Men en som har ridit i 1år kan ju vara betydligt duktigare än en som ridit i 10år om man räknar i förhållande till hur länge man har ridit...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Reville
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V