Får man säga så till en elev?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jennie73

Fick höra av min dotters kompis att det varit lite tjafs i skolan igår. Min dotter är snart 9 år och visst är hon ganska ettrig. Vi har varit utomlands i två veckor så barnen har varit lediga från skolan. Igår var det som sagt lite tjafs och fröken säger till min tjej: Det har varit så lugnt och skönt nu när du inte varit här, men nu när du kommit hem är det bråk igen! :eek: :eek: :eek:
Min tjej kanske tänker att hon inte är önskvärd i skolan när fröken säger så.

Får en lärare verkligen säga så till en elev? Min dotter är som sagt ganska ettrig, men det känns som hon får skulden för allt som händer i klassen. För ett tag sen blev det bråk på fotbollen och fröken kommer farande och säger upprört till min dotter och kompisen; se nu vad ni ställt till med!!! Det var bara det att de var inte ens där, de var nån annanstans och lekte.:eek:

Tycker att läraren mobbar min dotter. Funderar på att ringa rektorn.



vad tycker ni att jag ska göra?
 
Sv: Får man säga så till en elev?

Prata först med läraren ifråga. Sedan kan du gå vidare till skolledningen.
 
Sv: Får man säga så till en elev?

Det har varit så lugnt och skönt nu när du inte varit här, men nu när du kommit hem är det bråk igen!

Jag hade inte formulerat mig så, men om en och samma person ofta är inblandad i konflikter och missförstånd måste man analysera varför det blir så.

Det krävs dock gott om tid och att den konfliktdrabbade inte känner att man bara är ute efter att skuldbelägga. Lösningsfokusering!
 
Sv: Får man säga så till en elev?

fröken säger till min tjej: Det har varit så lugnt och skönt nu när du inte varit här, men nu när du kommit hem är det bråk igen! :eek: :eek: :eek:

Som den lärarstudent jag är så hade jag aldrig sagt det så till en elev, fel ordval totalt. Som någon annan skrev så är det bra om man kan ta reda på orskaen varför din dotter är mest inblandad i konflikter, detta är lärarens jobb. Jag tycker att du först ska prata med läraren. Lägg fram det så att alla har vi dåliga dagar, kanske var det stressigt runt omkring och läraren sa något den egentligen inte menade. Då kanske läraren behöver höra den feedbacken från dig. Var ej anklagande, för det hjälper aldrig, diskutera. Hjälper det fortfarande inte så hade jag hört med andra föräldrar hur de uppfattar läraren, de kanske upplever samma sak ifrån sina barn, sedan hade jag talat med rektorn.

En lärare måste försiktigt välja sina ord rätt till eleverna, inte lägga över sin egen känsla på barnet. Prata och analysera med barnet istället, obsevera. Men jag tycker definitivt du ska tag i det, kanske inte denne lärare är passande som lärare, kan inte hålla sig objektiv...
Många faktorer spelar in...
 
Sv: Får man säga så till en elev?

Har själv en dotter på 10 som är en av de " ettriga" i klassen.
5 lager skinn på näsan och sylvassa armbågar....

Jag tog kontakt med skolan och ordnade ett gemensamt möte med lärare, skolsyster och rektor.Där talade vi ut om alla problem.

Sen hade vi uppföljningsmöten, och på det andra fick min dotter närvara och berätta vad hon tyckte.

Detta är ca 8 månader sen och nu fungerar allt super.

P.s fruktansvärt kränkande av den läraren att säga så till din dotter.
D.s
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: Modest
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 458
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 666
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp