Får man ha det?

H

Happolina

Får man ha en ståbräda för groomen på en rockard i maratontävling? Jag har inte sett det men känner att det skulle vara bättre och säkrare då groomen skulle kunna hjälpa till med balansen av rockarden på ett bättre sätt.

Sv: Får man ha det?

Det känns som att det skulle bli lite baktungt då, alltså att skaklarna pressas uppåt? Å andra sidan kanske det funkar att balansera om på något sätt.

funkar utmärkt... men du måste balansera vagnen efter hur passagerarna är placerade.

Kollar man utomlands finns det rockards som det finns på, finns en bild på en här i en tråd "Hjälp" tror jag den heter jag vill dock ha till A-ponny. Men får man tävla med den här i sverige? Hittar inget om det i TR fast jag kan missa det ju :)

Senast ändrad av en moderator:

visst får du tävla med det, förutsatt att vagnen har rätt vikt och bredd och kan anses säker:)

Det fanns ju ståbräda på min rockard då jag köpte den... den var dock bland det första jag fick montera bort eftersom vagnen hamnade i bakvikt. Nu beror detta nog delvis på att hästen är för hög för vagnen men jag har svårt att tro att denna vagn skulle fixa att ha någon ståendes på groomplattan baktill faktiskt - även med korrekt balansering i övrigt. Men om man tynger ned vagnen framtill eller i skackeln kanske det kan funka?

Nåväl, för min del spelar det ingen roll - jag kommer inte att behöva en groomplatta (hobbykör ju, tävlar inte) men om man vill ha en sådan ska man nog överväga viktfördelningen noga.

Bild på mitt ekipage finns i tråden "Hjälp" här på körforumet. Med platta och allt...

Och som sagt var, den vagnen är nog gjord för en smällfet och taxbent ardenner eller något för den är superbred mellan skacklarna men absolut inte gjord för en 174 cms shire!

Ja jag såg din vagn och blev lite intresserad av detta. Jag har mailat till din återförsäljare men har inte fått något svar tyvärr. Jag vill ju ha en till shettis men jag är lite tveksam att man får tävla med det eftersom inte fler importerar sådanna vagnar, men hittar inget som talar emot det heller..

Nog tror jag att man får ha det dock inte så vanligt eftersom med ffa små ponnys är det minst lika effektivt att sitta två i rockarden. Kan själv tycka att det borde vara större risk att vagnen hamnar i obalans med någon bakom då balansen är väldigt känslig med enkelaxlade vagnar.
Har i sommar sett ett ekipage som använt sådan vagn i maraton här upp i norr under tävling.

Ok då vet jag att man får. Jag vill ha en sådan för att kunna sitta mitt i vagnen när jag kör maraton men inte få tyngden av två axlar på vagnen för det kan bli för tungt anser jag till min shettis.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
745
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka