Får man formulera sig hur som helst på en faktura

BernT

Trådstartare
Fick en faktura idag som förfaller i slutet av mars. Fakturan är det inget konstigt med men längst ner står "Betalas inte fakturan i tid kommer vi överlämna ärendet för inkasso. Detta får tyvärr till följd att du får en betalningsanmärkning"

Får man verkligen formulera sig så? Det stämmer ju inte ens, det är ju först efter utslag hos kronofogden man får en anmärkning, alltså kan något gå ända till kronofogden men om man bestrider och förhalar (eller betalar) så blir det ingen anmärkning där heller. Men här skriver de att om det går till inkasso så får man garanterat en anmärkning, det lär ju skrämma de som inte vet.

Och ja jag ska betala den, tyckte mest att formuleringen var så skum, aldrig sett en sån innan.
 
Jag tror inte att det finns något rent formellt hinder att skriva den texten på en faktura, den förpliktigar ju inte till något. Sen tycker jag i likhet med andra att det är en tråkig ton utöver att budskapet inte är korrekt.
 
Jag tror inte att det finns något rent formellt hinder att skriva den texten på en faktura, den förpliktigar ju inte till något. Sen tycker jag i likhet med andra att det är en tråkig ton utöver att budskapet inte är korrekt.

Men det är ju lögn, får man liksom skriva sådant som företag? Det brukar ju vara himla kinkigt med vad man får lova/hota med till konsument.
 
Men det är ju lögn, får man liksom skriva sådant som företag? Det brukar ju vara himla kinkigt med vad man får lova/hota med till konsument.

Tänkte det jag med, för denna är till mig som privatperson och inte till mitt företag eller så.
 
Det kan ju vara någon på fakturaavdelningen som inte vet bättre som har skrivit dit det där.
Jag hade nog skickat ett mail till huvudkontoret och påtalat felaktigheten.

Testade ringa men det var två timmar kö och så nyfiken på anledningen till deras formulering är jag inte :p
 

Liknande trådar

Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 690
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp