Får man döpa sina föl efter en berömt häst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nougat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 072

Nougat

Trådstartare
Jaa, som frågan är,Får man döpa sitt föl efter någon berömd häst, tex. Milton, etc?.. :angel:

Tacksam för svar!

Sv: Får man döpa sina föl efter en berömt häst?

Det får man. Men kanske inte Robin Z direkt, men Milton tror jag inte är något problem. Finns nog redan ett antal hästar som heter så, skulle jag tro! Halvblodshästar får ha samma namn, tror däremot att araber exempelvis inte får heta samma sak som någon annan arab.

Såå... får man tex.döpa sitt föl till Warum Nicht, eller Mynta?

Absolut. Finns en hel del hästar som heter Mynta, både äldre och yngre än "kändis-Mynta".

Enligt samma sida som jag länkade till finns det fler än en handfull Mynta, flera födda efter att Helena Lundbäcks slog igenom.

Har någon av er ett föl/unghäst somär uppkallad efter någon stjärna?:)

jaa.. du har rätt Görel,Hur kul är det att härma.. jjaa.. Den gången jag får"mitt" första föl ska det vara ett bra och spicellt namn:D

Iaf inte med exakt samma stavning.

Är det inte bara i samma land? Dvs ingen annan svenskregistrerad arab får heta så, kollas det verkligen igenom alla arber i hela världen innan man får registrera namnet?

bara i sverige. Kommer det någon utländsk arab hit med exakt samma namn får den heta så, men har då sitt lands prefix efter, till ex DK (danmark)

Har för mig vi hade två Lidia samtidigt på utställningar här i sverige för många år sen. En Lidia och en Lidia DK...

Då är det som inom travet då.
Min hingst heter Trollmax i norge men Trollmax N. i sverige, eftersom det redan fanns en kallblodstravare vid namn Trollmax när min importerades.

ok, ja de låt ju lite underligt att man kan hålla koll på alla araber i hela världen

Det är samma sak med de Engelska Fullbloden.
Man får inte döpa till något som någon annan heter, om denne första hästen inte varit död i mer än 50år tror jag det är.

Sen håller dom ju heller inte koll på andra länder, då det kan ju finnas en svensk och en amerikansk häst med samma namn.

Däremot får man inte döpa efter en känd galoppör även om den varit död lääänge.
Så jag får tex inte döpa min galoppör till Seabisquit eller Man- o-War trots att dessa är både utländsk och döpa sedan länge.

Med halvbloden finns inga sånna restriktioner däremot är det väl inte jätte skoj att härmas...
:)

Däremot får man inte döpa efter en känd galoppör även om den varit död lääänge.
Så jag får tex inte döpa min galoppör till Seabisquit eller Man- o-War trots att dessa är både utländsk och döpa sedan länge.

Intressant, men var drar man gränsen för "känd" och en häst som inte är vidare känd? Känd är ju ett ganska relativt begrepp...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
468
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka