Får man avliva sin häst hemma i hagen?

LouiseN

Trådstartare
Alltså om veterinären kommer hem till en och ger dom en avlivningsspruta i hagen, är det okej eller måste man göra det på kliniken?..

Sv: Får man avliva sin häst hemma i hagen?

Min förra häst avlivades hemma i hagen (med spruta), så det borde man väl få.

Tog bort min älskade häst för en vecka sedan och det skedde hemma. Var iofs med bult, men det hade även kunnat ske med spruta om jag valt den metoden.

Okej.. jag hade inte tänkt på det innan, men kom på det igår att det skulle ju kännts mycket bättre att göra det än att dom får sina sista timmar på en klinik..

Tror ni att det är dumt att låta den andra hästen se när en andra får sprutan? (Har hört att häste visst skakar?)

Eller är det bättre att ge dom en för en eller kanske samtidigt?

Du kan ta bort hästen hemma bara bortforslingen går lätt, alltså ska det helst vara lätt för lastbilen att komma fram o fira upp hästen.
Nu antar jag att du vill spruta och inte bultar så rekommenderar jag Somulose (stavning) Går mkt effektivt. Har dock bara erfarenhet av en enda avlivning, tog bort min foderhäst på hemmaplan med bult. Fullt synligt för vissa hästar som stod i hagarna runtomkring. Ingen av hästarna tog skada vad jag vet.
Men när det gäller att avliva ett par hästar samma gång kan jag tyvärr inte svara på. Har som sagt bara varit med om en avlivning som jag är väldigt nöjd med.

Många klinker ville inte att man avlivar hästen där. Gör det bara om det är akut.
Så det är klart att det får ske hemma om man tycker att det går bra även om det rör sig om flera på en gång. Det man ska ha klart är vad man ska göra med kropparna. Ska de grävas ner så får ansöka om tillstånd innan avlivningen om det inte är akut. Eller så får man vara beredd på att ringa efter kadaver hämtning. Men om man inte avtalat med med innan så kan det ta några dagar innan de kommer och hämtar kropparna.

stackars dig ska du avliva 2 hästar? :(

Vet inte ännu.. det är väl ca 50% chans för båda om dom kommer bli bra eller inte... Vet om ca 3-4 veckor.. Det blir ju att man går och förbereder sig för det värsta, lika bra det ju..

Senast ändrad:

Rent krasst:

Välj ett ställe där man lätt kommer åt kroppen när den ska fraktas bort.

Det vanligaste är nog att man väljer att göra det på dyngstacken, både för att lätt bli av med blodet, och för att de flesta har den lättillgänglig med traktor. Inte det vackraste kanske, men definitivt praktiskt då det inte är helt lätt att hantera 500 kg död häst... :crazy:

Mina båda gamlingar avlivades längst bort i sommarhagen, och där ligger de begravda.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024