Får knabstrupperkorsningar gå 3-årstest/kvalitetstävlan/breeders?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Annas
  • Startdatum Startdatum
A

Annas

Får en knabstrupperkorsning (efter godkänd breedersansluten halvblodshingst u Knabstruppersto) gå årgångstävlingarna för svenska havblod?

De registreras ju såvitt jag vet som knabstrupper (för de kan nog inte bli godkända inom svensk hbl-avel), men borde det inte räcka med att hingsten är breedersansluten för att de ska kunna delta i årgångstävlingarna?

Eller kan det gå att i efterhand breedersansluta hästen eller söka dispens om den nu inte automatiskt får deltaga?

Jag är ganska säker på att hästen får gå breeders i och med att hingsten är ansluten, men hur det är med övriga årgångschampionat vet jag inte.

Mvh

Camilla

Min egen häst var Breeders-finalist och är fallen efter en godkänd hingst men undan ett sto med vita papper. Men min häst är reggad hos ASVH, och jag vet inte hur det är med hästar som är reggade någon annanstans.

Har den grå papper får den deltaga i treårstestet men kan ej kvala/deltaga i treårschampionatet.

Samma sak gäller kvaliten (4-år). Men där kan man om jag läser rätt kvala till 4-års championatet genom tävlingar och genom att skaffa deltagar bevis.

Angående breeders :
(Urklipp från Swede Horse)
Breeder’s Trophy är öppet för 5- och 6-åriga, svenskfödda, ASVH-registrerade hästar med grönt, vitt eller gult registreringsbevis som är anslutna till Breeder’s Trophy.

I de öppna 5- och 6-årschampionaten får ASVH-registrerade hästar med grönt, vitt, gult eller grått registreringsbevis delta.

Läs mer på ASVH och Swede Horse

Om den är ASVH reggad ja. Den får gå scandinavian open i Falsterbo utan att vara ASVH reggad.

Jag är nästan säker på att dessa korsningar blir reggade som knabstrupper, där får de i alla fall "gröna" papper och räknas som renrasiga. Kan man dubbelregistrera en häst, så att den t ex får "gråa" (?) papper från ASVH och "gröna" från knabstrupperföreningen (bara just för att få delta i årgångstävlingarna)?

Nej
det bästa är att regga i ASVH om du vill vara med i dessa tävlingar. ( tycker inte det är lönt att vara med eftersom knabbisarn ofta är sena och inte kan göra sig ) de mognar sent.
Värt att tänka på är att skillnad på ev försäkrings premie är mycket stor jf ASVH reg / knabstrup reg häst.

Finns här någon knabstrupperkunnig person som vet om det finns egna årgångs-/rastävlingar för knabstrupperhästar (i Sverige och/eller Danmark)?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka