Får jag tävla på detta?

Sv: Får jag tävla på detta?

ja........

vet du vad det har för effekt föresten?

Jag vet inte riktigt faktiskt. Jag skulle nog gissa nej men är inte säker. Hade du inte starthäst imorgon? Gå till ekipagekontrollanten och fråga. :idea: Så kan du berätta för oss sedan. :D

*svarar alla*
Tack. Jag har använt bettet i månader och hon har gått alla provlopp på det och alla ridafortpass.
Det gör att de inet biter sig fast i nån sida. det var det mest sålda bettet i min butik och efter ett halvår så tänkt ejag att va faan, jag provar... Och nu e jag fast :-)
Det är ett milt bett, ringen sitter "löst" ingen tömkontakt.

Intressant, du måste berätta om det är godkänt eller ej sen! :idea:

Kanske värt att prova på treåringen framöver?

Djurjouren skrev:
*svarar alla*
Tack. Jag har använt bettet i månader och hon har gått alla provlopp på det och alla ridafortpass.
Det gör att de inet biter sig fast i nån sida. det var det mest sålda bettet i min butik och efter ett halvår så tänkt ejag att va faan, jag provar... Och nu e jag fast :-)
Det är ett milt bett, ringen sitter "löst" ingen tömkontakt.
Sitter "ringen" runt undekäken?

Tävlade inte INDUS med det ?:idea:
Har en gammal bild framför mig och tycker att jag ser ringen under hakan, men är inte säker. (ser inte riktigt vad som är i munnen, men det är en ring runt underkäken i alla fall) .
De kan ju även ha ändrat reglerna sedan INDUS tid.....bäst att du kollar.

Lycka till i loppet oavsett bett ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ett ringbett, används mycket inom galoppen där det är godkänt att tävla med. Så jag tycker det borde vara godkänt inom travet också.. Men man vet ju aldrig! Ungefär samma effekt som ett rakt bett men med mer "kläm"-effekt. Lite svårt att förklara... Vissa hästar har en tendens till att bli lite stumma i munnen om man använder det för ofta. Bra på hästar som biter sig fast i ena sidan.

Kan tänka mig att de blir lite stumma. Jag hade tex aldrig velat använda det på en häst som ligger på.

Indus står här och jag har frågat honom.

Dessvärre har det blivit lite dåligt med minnet det sista....

Hi,hi. Han är numera tandlös (nej, inte ev bette fel,ålder)och tjurar för att Probe får kurtisera en dam men inte han...

Jag återkommer i frågan när jag talat med någon tvåbening istället:bow:

*kl*
i mitt stall annvänds det flitigt. det ringen gör är att bettet kan ej hamna på snedden om hästen e lite entömd. det ligger alltid kvar på samma plats. och ja - det är godkänt att tävla på. vi tävlar iafl med det varje vecka.

Tja.... Håller absolut med dig.

Det är en trashank i mkt dåligt skick som jag lagat.
Vad sägs om 3 månaders skritt och simning,tandläkare, kiropraktor varje månad, massör varje vecka, 3-5 laserbehandlingar i veckan, stretcing efter varje jobb, Tteam övningar varje dag på väg till och från hagen, massor av lösgörande skrittövningar under sadel? Hon är fräsh som en nyponros.
Dock säger hennes psyke åt henne att bita sig fast i ena sidan av gammal vana, eftersom hon förmodligen gjort det hela livet. Hon BEHÖVER inte göra så längre men det är svårt att lära en gammal räv sitta.
Jag använder det i lopp och snabbjobb men aldrig till vardags. I det vardagliga arbetet så är hon avslappnad och nöjd, har helt slutat bita sig fast, men i lopp och sånt så hoppar de gamal spökena fram igen......Hon travar dock rakt och fint och rent, inte som en sned banan som hon var när hon kom.

Hon hade en gravt inflammerad och öm bog på vänstersida, muskelspasmer i övergången hals-bog, armbåge ÖM och allt runtomkring. Hon kan ha gått med det i åratal, inte konstigt att man inet kan släppa det.
Detta bettet är bra för att varje gång hon försöker bita sig fast så påminner det henne.Ett vanligt bett ger ingen påminnelse.

Som en paranets så kan jag nämna att mitt andra renoveringsobjekt fortfarande har rörelsetörningen kvar och inte travar helt rakt. då sätter jag INTE på ett sånt bett.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: Fiorano
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp